پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: طی روزها اخیر سرمای زمستان به بورسی که طی سال جاری افتابی بخود ندیده بود رخنه کرد تا شاخصهای این بازار را منجمد کند و کار را بجایی برساند که بازار سرمایه برای اندکی گرما بخشی درخواست رسمی حذف یا کاهش بهره مالکانه داشته باشد؛ این درحالی است که سرمایه گذاران جان به لب شده حتی در این اندیشه اند که با رییس جمهمور نامه نگاری کنند تا شاید گره از کار این بازار گشوده شود.

سقوط بورس سهامداران را جان به لب کرد/ آهن ونفت جان شاخصها را گرفتند / سود بانکی تیر خلاص به جسم کم رمق بازار سرمایه

اکنون به این گره ها کاهش قیمت نفت دربازار جهانی و تهدیدهای کنگره امریکا برای تحریمهای جدید را هم اضافه کنید انهم درشرایطی که اوضاع منطقه خاورمیانه و همچنین شرایط مذاکراتی کشورمان هم مبهم تر از قبل پیش رو قرارگرفته است.

بازار سرمایه درحالی به این حال افتاده که در دولت قبل پله های ترقی را دوتا یکی طی میکرد ولی اکنون نه مذاکرات سیاسی ونه مشوقهای اقتصادی هیچکدام پالسهای مثبتی به ان نمیرسانند تا از این جمود ورکود خارج شود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه مشکلات بازار بورس ربطی به مدیریت آن ندارد، گفت: هرچند که شرایط بازار بورس باید بهتر از وضعیت کنونی باشد، اما به هر حال امیدواریم که با مدیریت جدید، شاهد شکوفایی این بازار باشیم.

علی طیب نیا در پاسخ به این سوال که آیا ریاست جدید سازمان بورس توان حل مشکلات موجود را دارد، نیز بیان کرد: مسایل بورس مربوط به یک مدیر نیست، بلکه از جمله مسایلی است که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود.

درهیمن حال مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه با ورود نقدینگی می توان بخش عمده ای از مشکل نوسان بازار سرمایه را برطرف کرد ، گفت : به طور جدی در حال پیگیری مشکلات سهام داران خرد و جزء هستیم.

حسن قالیباف اصل پس از سه ساعت جلسه با تعدادی از سهام داران حقیقی ( سهام داران جزء)‌ افزود :‌ انتظار سهام داران جزء حمایت از این بازار است.

وی با بیان اینکه برخی مباحث برای سهام داران بازار سرمایه ابهام درست کرده و عمده این نوسان های شرکت های پالایشگاهی ،‌پتروشیمی و سنگ آهن اختصاص داشته است ، گفت :‌ قیمت سهام در بازار عکس العمل فضای واقعی حاکم بر بازار است.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت :‌ برای برطرف شدن نوسان، ‌سهام داران عمده و حقوقی و همچنین شرکت های وابسته به دولت باید کمک کنند .

قالیباف اصل افزود :‌ سهام بازار سرمایه ارزنده است و شرکت های خوبی در تالار بورس قرار دارند و درخواست سهامداران جزء درباره قیمت سهام به حق است زیرا متضرر شده اند و انتظار حمایت دارند.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران خاطرنشان کرد : ‌وزیر امور اقتصادی و دارایی ،‌ بانک مرکزی و مجموعه دولت درباره این موضوع ها حساس هستند چون بازار سرمایه از شاخص های مهم اقتصادی است که بخشی از عملکرد را نشان می دهد.

قالیباف اصل گفت :‌ بانک مرکزی مصوبه خوبی داشت تا بانک ها بتوانند در صندوق های سرمایه گذاری ، سرمایه گذاری کنند که نقدینگی خوبی وارد بازار سرمایه خواهد کرد.

وی ادامه داد :‌ انتظار می رود سهام داران حقوقی هم که همواره از سهام خود حمایت می کردند ،‌ بیشتر حمایت و کمک کنند تا نگرانی سهام داران جزء برطرف شود.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران افزود : صندوق بازارگردانی درست کردیم تا سهام داران حقوقی و عمده بتوانند به بازار سرمایه کمک کنند.

وی تصریح کرد :‌ در فضای کسب و کار ،‌ حوزه صنعت و مجموعه دولت و مجلس و بحث بودجه نیز پیگیری هایی در حال انجام است و امیدواریم تحول مثبتی در بازار سرمایه ایجاد شود.

قالیباف اصل با بیان اینکه ‌ در بازار سرمایه قیمت سهام همیشه صعودی یا همیشه نزولی نیست ، گفت :‌ قیمت سهام پایین آمده اما سهام شرکت ها خوب و ارزنده است و برای خرید می ارزد.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران افزود :‌کمبود نقدینگی به بازار سرمایه فشار آورده است که در کوتاه مدت می توان نقدینگی وارد بازار سرمایه کرد.

وی با تاکید بر اینکه فضای بورس با فضای کلی اقتصاد مرتبط است ، ابراز امیدواری کرد پیگیری ها به نتیجه برسد و بزودی شاهد روزهای خوبی برای بازار سرمایه باشیم.

***اعتمادِ از دست رفته مسئله اول بورس

درهمین حال یک کارشناس بازار سرمایه گفت: برای درمان مشکلات بورس، سهامداران باید در شرایط فعلی رفتارهای هیجانی خود را کنترل کنند و دولت هم بایستی تلاش کند تا اعتماد از دست رفته را به بازار سهام برگرداند.

محمدرسول حمیدیان گفت: شرایط منفی روانی که بر بازار سرمایه حاکم است، موجب شده تا سهامدارن بورسی نسبت به خبرهای مثبت نیز واکنشی منفی نشان دهند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: انتشار خبرهای مثبت در مورد تعویق 5 ساله بحث کیفی سازی محصولات شرکت های پالایشی و توقف بهره مالکانه صنایع سنگ آهن خبرهای خوبی برای بازار هستند که با وجود آنها نیز هیجان فروش در بورس متوقف نمی شود.

وی گفت: البته باید از کاهش قیمت جهانی نفت هم به عنوان یک ریسک برای کلیت بازار سرمایه قافل نشد، چرا که درآمد کشور ارتباط مستقیمی با قیمت نفت دارد که کاهش نرخ جهانی این کالای استراتژیک بودجه دولت را با کسری قابل توجهی روبرو کند و بازار سهام نیز به عنوان نبض اقتصاد کشور، متاثر از این اتفاق است.

این کارشناس بازار سرمایه نرخ بالای سودهای سپرده گذاری بانکی را نیز تهدیدی برای بازار سهام برشمرد و افزود: با توجه به شرایط کنونی بورس، سرمایه گذاران ترجیح می دهند با خیال راحت از سود سپرده بانکی که نسبت به بازار سهام بازدهی بیشتری دارد بهره ببرند.

وی در خصوص راه حل برون رفت از شرایط فعلی و توقف ریزش های متوالی شاخص و قیمت سهام شرکتها گفت: برای درمان کوتاه مدت مشکلات بورس، سهامداران باید در شرایط فعلی رفتارهای هیجانی خود را کنترل کنند؛ البته دولت هم باید تلاش کند تا اعتماد از دست رفته را به بازار سهام برگرداند.

به گفته وی، از نظر نگاه بلندمدت نیز در صورتی که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد و قیمت نفت نیز قدری افزایش یابد شاهد بهبود اوضاع بورس خواهیم بود.

این کارشناس بورس تصریح کرد: در حال حاضر مذاکرات هسته ای هر چند آرام، اما روند رو به پیشرفتی را در پیش گرفته و قیمت نفت در حال مقاومت و کف سازی در محدوده 45 دلار است و در مجلس هم تصویب تصمیمات مناسبی برای نرخ خوراک شرکتهای پتروشیمی و بهره مالکانه معادن پیش بینی می شود.

وی ادامه داد: در خصوص نرخ بهره بانکی نیز باید کارشناسی خوبی توسط دولت انجام شود تا فعالیت اقتصادی در کشور توجیه داشته باشد؛ چرا که بازپرداخت بهره 30 درصدی تسهیلات برای بخش تولید صرفه و توجیه اقتصادی ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان با تاکید بر این که سهامدارن در شرایط کنونی باید صبوری در پیش بگیرند گفت: در حال حاضر قیمت سهام شرکتها در بورس به شدت افت کرده است و فروش سهام در این قیمتها توجیه ندارد.

***شاخص بورس شرح حال اقتصاد کشور است

دراین راستا یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، افت شاخص طی ماه های اخیر را رخدادی طبیعی قلمداد کرد و گفت: در شرایطی که رکود بر اقتصاد کشور حاکم باشد، افت شاخص کاملا طبیعی بوده و این موضوع، بیانگر تبعیت شاخص از میزان رشد اقتصادی است.

اسماعیل جلیلی درخصوص دلایل ریزش شاخص بورس طی ماه های اخیر، گفت: بازار سرمایه تابعی از شرایط حاکم بر اقتصاد بوده و با توجه به میزان رشد اقتصادی کشور، شاخص بورس نیز در مدار صعودی قرار می گیرد.

نماینده مردم مسجد سلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در مجلس شورای اسلامی افزود: در زمان وقوع رکود، فعالیت بخش های تولیدی و خدماتی، شرایط تحرک بخشی لازم را نداشته و همین موضوع به افت شاخص منتهی می شود، وضعیت کنونی بازار سرمایه ایران نیز تحت تاثیر همین عامل بوده و اکنون افت شاخص، رخدادی طبیعی قلمداد می شود.

وی ادامه داد: از طرفی هم به دلیل کمبود منابع، ظرفیت های بیکار واحدهای تولیدی فعال نمی شوند که این موضوع باعث افت شاخص های بورس در سازمان ها و شرکتها شده و ما تاثیر آن را بر عملکرد کل بازار سرمایه شاهد هستیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در خصوص نقش مدیریت سازمان بورس بر کاهش یا افزایش شاخص نیز بیان کرد: مدیریت بازار سرمایه در نوسان شاخص دخیل نیست، چون ساز و کار هایی که برای انجام فعالیت های بازار سرمایه وجود دارد به مدیر مجموعه ارتباطی ندارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: مدیران سازمان بورس تنها ساختار داخلی را مدیریت کرده و  روند رشد یا کاهش شاخص، به مجموعه فعالیتهایی که در بازار صورت می گیرد مربوط است، مدیر ساختار بورس نیز تنها سیاست های دولتها را اجرا کرده و در افزایش و کاهش سهم ها نقشی ندارد.

نماینده مردم مسجد سلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در مجلس بیان کرد: به هر حال باید توجه داشت که رییس ساختار به عنوان یک هماهنگ کننده، تاثیر چندانی بر نوسان شاخص ندارد، بلکه مدیر شرکت فروشنده سهام، عملکرد تاثیر گذاری بر رشد یا کاهش شخاص دارد.

***وجود فقر در بورس، به دلیل انحراف نقدینگی

درعین حال عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه، بودجه محاسبات مجلس بر ایجاد هماهنگی میان بازارهای پولی و مالی تاکید کرد و گفت: در کشور ما انحراف منابع به سمت بازارهای پولی خیلی شدید است و به همین دلیل هم بازارهای مالی همواره با فقر منابع روبرو هستند.

علی محمد احمدی در گفت و گو با خانه ملت، تاثیر مسایل سیاسی بر افت شاخص بورس را ناچیز عنوان کرد و گفت: باید قبول کرد که بازار بورس ایران با مشکلات ساختاری بسیاری دست به گریبان بوده که یکی از آنها، عدم هماهنگی میان بازار مالی و پولی با یکدیگر است.

نمایینده مرده دهلران، آبدانان و دره شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کشور ما انحراف منابع به سمت بازارهای پولی خیلی شدید است و به همین دلیل هم بازارهای مالی همواره با فقر منابع روبرو هستند.

وی نبود تنوع عرضه و حضور نداشتن خریداران بزرگ را عاملی دیگر برای رشد نکردن بازار بورس عنوان کرد و افزود: عمده خریداران کنونی سهام، نهادهای عمومی غیر دولتی هستند و تا زمانی که مردم به سمت پس انداز بورسی هدایت نشده اند انتظار برای رشد بازار سرمایه، انتظاری غیر منطقی است.

نایب رییس دوم کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: البته باید توجه داشت که در این وضعیت، وقوع مسایلی از قبیل شوک نفتی و تغییر رییس سازمان بورس نیز بازار سرمایه را با اشکالات جدی مواجه کرد، لذا این افت و خیزها با توجه به شرایط کنونی حاکم بر بازار سرمایه، کاملا طبیعی است.

نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره شهر در مجلس گفت: البته ممکن است که رییس جدید سازمان بورس هم تجربه اجرایی چندانی نداشته باشد، اما باید در این زمینه دید منصفانه داشت و مطمئنا با ایجاد هماهنگی میان بازار مالی و پولی، بسیاری از مشکلات بازار سرمایه حل خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.