عباسعلی سپاهی یونسی:   قدس ویژه خراسان - معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی گفت: آستان  قدس رضوی با صرف 100 میلیارد ریال، ترمیم و استحکام بخشی سد گلستان مشهد را به پایان رساند.

پایان عملیات اجرایی ترمیم سد گلستان

خلیل اکبری با عنوان این خبر در جمع اهالی رسانه در حاشیه بازدید از سد گلستان مشهد افزود:  استحکام بخشی و مرمت این سد مهر ماه سال 91 توسط شرکت آب و خاک آستان قدس رضوی به عنوان پیمانکار آغاز شد و هم اکنون برنامه آبگیری سد در حال انجام است.

 وی در ادامه با بیان اینکه سد یک بار در سالهای پیش از انقلاب ترمیم و ارتفاع تاج آن افزایش یافته بود، افزود: از آن زمان به بعد مشاهده ترکها و نشستهایی آستان قدس را به عنوان صاحب این بند وقفی بر آن داشت که دست به ترمیم و استحکام بخشی آن بزند.

اکبری خاطر نشان کرد: در ابتدا قرار بود سازمان آب منطقهای خراسان رضوی، به همراهی آستان قدس استحکام بخشی سد را انجام دهد، اما با گذشت حدود دو سال و اجرایی نشدن آن از سوی آب منطقهای به دلیل نرسیدن بودجه لازم، آستان قدس رضوی به تنهایی استحکام بخشی آن را انجام داد.

اکبری اجرای 14 کیلومتر گمانه زنی در پی سد و پر کردن آن با مواد لازم، استحکام بخشی بدنه و گرفتن ترکها، لایروبی پشت سد و... را بخشی از کارهای مهندسی انجام شده برای این سد برشمرد و تصریح کرد: بجز این موارد پنج دریچه سر ریز آب سد  و دریچه اصلی سد نیز تعویض و عملیات برقی شدن آنها انجام شد.

وی در بخش دیگری از گفته های خود با بیان اینکه هم اکنون 500 هزار متر مکعب آب پشت سد ذخیره شده است، افزود: با عملیات انجام شده سد ظرفیت ذخیره دو میلیون متر مکعب آب در این سد وجود دارد.

وی افزود: ذخیره آب این سد سبب بهبود آب در بخش پایین دست می شود و از آب سد برای آبیاری باغهای آستان قدس استفاده خواهد شد.

اکبری همچنین درباره بحث گردشگری سد گلستان گفت: این بند از گذشته ها مکانی برای مردم مشهد بوده تا ساعتی را در کنار آن سپری کنند و ما به این بخش هم توجه کردهایم.

وی خاطر نشان کرد: برای اینکه بخش گردشگری در این منطقه نیز فعال شود نیاز به سرمایه گذارانی است که تا کنون تعدادی از سرمایه گذاران پیشنهادات خود را در این باره مطرح کردهاند، اما باید انجام این طرح به گونهای باشد که جنبه مذهبی شهر مشهد نیز در نظر گرفته شود و گردشگری فرهنگی مذهبی را شاهد باشیم.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.