گروه ورزش : تیم ملی ایران در شانزدهمین دوره بازی های جام ملتهای آسیا با انجام چهار بازی و با ثبت سه پیروزی و یک شکست، به سیزدهمین حضور خود در رقابتهای جام ملتها پایان داد.

 نمره قبولی سربازان خلیج فارس در قاره کهن

 هرچند شاگردان کارلوس کیروش در سیزدهمین دوره حضورشان در این مسابقات نتوانستند طلسم دستیابی به عنوان ارزشمند قهرمانی را پس از 39 سال دوباره تکرار کنند، اما به گفته کارشناسان فوتبال آسیا، یکی از شایسته ترین تیمهای حاضر در این دوره بودند که با بد اقبالی از گردونه رقابتها کنار رفتند.

تیم ملی ایران در جام ملتهای ۱۹۸۴ پس از شکست ۵-۴ مقابل عربستان در نیمه نهایی، در دیدار رده بندی نیز ۵-۳ به کویت باخت و چهارم شد. ایران در جام ۱۹۸۸ در بازی رده بندی با نتیجه ۳- صفر در ضربات پنالتی چین را برد.در جام ۱۹۹۶ ایران در نیمه نهایی با نتیجه ۴-۳ به عربستان در پنالتی باخت و در بازی رده بندی ۳-۲ کویت را برد. در جام ۲۰۰۴ در بازی نیمه نهایی ۴-۳ به چین و در جام ۲۰۰۷ نیز در یک چهارم نهایی ۴-۲ به کره جنوبی باخت.در مجموع طی هشت ضیافت پنالتی در تاریخ جام ملتهای آسیا، ایران ۶ بار باخته و فقط دو بار پیروز از ضربات پنالتی بیرون آمده است.

با این تفاسیر، کارنامه ایران در شانزدهمین دوره این مسابقات کارنامه ضعیفی نیست، از این رو می توان به آینده این تیم در مسابقات آینده بویژه مسابقات انتخابی جام جهانی 2018 روسیه امیدوار بود. عملکرد تیم ملی ایران در این مسابقات را به صورت تفصیلی در این رقابتها بررسی خواهیم کرد.

      6 پنالتی و 13 گل در حساب ایران

تیم ملی ایران در این مسابقات 13 بار موفق به گلزنی شد که از این تعداد گل، هفت گل در مجموع چهار بازی در مرحله گروهی و یک چهارم نهایی مسابقات به ثمر رسید و 6 گل در ضربات پنالتی وارد دروازه تیم ملی عراق شد، عملکرد خط حمله تیم ملی در این مسابقات رو به رو رشد بود، بویژه زمانی که می بینیم این تیم پیش از شروع جام شانزدهم، بازی تدارکاتی مناسبی نداشت و تیم ملی تنها با یک بازی تدارکاتی به استقبال جام شانزدهم  رفت.

      1256 پاس صحیح برای ایران

بازیکنان تیم ملی که فرصت زیادی برای هماهنگ شدن میان خود قبل از شروع جام نداشتند، در جریان چهار مسابقه 1265 پاس صحیح در کارنامه خود به ثبت رساندند که در این میان بیشترین پاس صحیح در جریان بازی با قطر به ثبت رسید و کمترین پاس صحیح در جریان بازی با امارات برای تیم ایران ثبت شده است.

هرچند این آمار از نظر مقایسه ای با تیمهای بزرگ قاره آسیا زیاد ایده آل نیست، اما نبود هماهنگی کافی میان بازیکنان تیم ملی و نداشتن بازی تدارکاتی مناسب می تواند نقش تأثیر گذاری در این ماجرا داشته باشد.

      مالکیت ضعیف ایران در میدان

یکی از نقاط ضعف تیم کارلوس کی روش در جریان بازیهای جام ملتهای آسیا به درصد مالکیت توپ در چهار بازی ایران ارتباط دارد.

ایران در هیچ یک از بازی های خود نتوانست برتری کاملی بر رقبای خود داشته باشد. بیشترین آماری که برای ایران در بخش درصد مالکیت به ثبت رسیده، به بازی اول ایران باز می گردد. ایران در بازی اول خود در برابر بحرین 46 درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت، در بازی دوم این آمار به 40 درصد کاهش یافت و در بازی آخر ایران فقط 32 درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت، اما با این حال شاگردان کی روش از این سه بازی 9 امتیاز به دست آوردند. در بازی مرحله حذفی نیز مالکیت ایران بیش از 36 درصد نشد، البته در این بازی ایران از دقیقه 43 به دلیل اخراج مهرداد پولادی 10 نفره بازی را تا دقیقه 120 ادامه داد.

      چار چوب  شناسی ایرانی ها

بازیکنان خط میانی و مهاجمان تیم ملی در این دوره از بازی ها 46 بار توپ را به سمت چهارچوب شوت کردند که از این تعداد شوت ارسالی به سوی دروازه 19 توپ داخل چهارچوب بود که موقعیت خطرناک روی دروازه رقیب ایجاد شده است. از این موقیعت ایجاد شده هفت توپ از 19 توپ داخل چهارچوب به گل تبدیل شده است.این آمار نشان می دهد، میل به حمله و گلزنی در این بازی ها از سوی ایران به نسبت دوره های قبلی بیشتر بوده است.

      70 تکل صحیح در کارنامه ایران

تفکرات خاص کارلوس کی روش در این دوره از بازیها سبب شد ایران در این مسابقات به عنوان یک تیم فیزیکی از سوی کارشناسان شناخته شود، ایرانی ها در مرحله حذفی، با ثبت بالاترین آمار تکل صحیح، رکوردی خوب را به نام خود به ثبت رساندند، اما در مجموع چهار بازی، تیم ملی ایران 70 تکل صحیح داشت که این آمار نشان داد تیم ملی ایران از نظر بدنی و تفکرات دفاعی کارنامه قابل قبولی داشت. ایرانی ها در بازی برابر قطر و عراق با 22 تکل صحیح، بیشترین آمار را به ثبت رساندند. کمترین تکل صحیح نیز در بازی اول برابر بحرین با هفت تکل به ثبت رسیده است.

      نمره قبولی حقیقی با 3 کلین شیت

عملکرد دروازه بان ایران در این مسابقات نیز قابل توجه بود، علیرضا حقیقی در این مسابقات سه کلین شیت داشت که در کنار تیم ملی ژاپن و کره جنوبی، به عنوان بهترین گلر مسابقات در مرحله گروهی شناخته شد.

علیرضا حقیقی در بازی چهارم ایران پس از 326 دقیقه برای نخستین بار توسط محمود یونس دروازهاش باز شد تا به رکورد خود به این ترتیب پایان دهد.

علیرضا حقیقی در این مسابقات در مجموع چهار بازی تیم ملی 11 عکس العمل تحسین برانگیز داشت و موقعیت گل را از حریفان سلب کرد. بیشترین واکنش را علیرضا حقیقی در بازی نخست تیم ملی برابر بحرین داشت که با پنج واکنش به موقع، دروازه ایران را از فروپاشی نجات داد. حقیقی در بازی مقابل عراق نیز چهار بار واکنش داشت و مانع گلزنی حریف شد.

      49 خطا، 6 کارت زد و یک اخراج

تیم ملی ایران در چهار بازی خود در این دوره از مسابقات 49 بار مرتکب خطا شد، بیشترین خطای ثبت شده از سوی بازیکنان تیم، در بازی سوم ایران برابر امارات به ثبت رسیده است.

شاگردان کارلوس کی روش در بازی مقابل امارات 19 بار داور را مجبور به قطع بازی کردند تا حریف ایران صاحب ضربه ایستگاهی شود.

بازیکنان کشورمان در این دوره هشت کارت زرد دریافت کردند که بیشترین آمار کارت زرد به بازیکنان ایران در بازی ایران مقابل عراق و امارات ثبت شده است.

در این دوره یک کارت قرمز هم به بازیکنان ایران تعلق گرفت که مهرداد پولادی تنها بازیکن اخراجی ایران در جام شانزدهم لقب گرفت.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.