۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۲
کد خبر: 260797

وزیر خارجه گفت در دیدار با جان‌کری در داووس در مورد تعداد سانتریفیوژها و روش غنی‌سازی گفت‌وگو کرده است.

شعبده‌بازی آمریکا در مذاکرات

به نوشته کیهان،محمدجواد ظریف پس از دیدار با جان کری ضمن بیان این که «قرار شده است کارشناسان برای حصول نتیجه مذاکرات گفت‌وگوها را همچنان ادامه بدهند» افزود: در این دیدار درباره بحث‌های مختلفی که دوستان ما در زوریخ پیگیری می‌کنند از جمله تعداد سانتریفیوژها، روش‌های غنی‌سازی و همچنین پیشنهادهای مختلفی که از طرفین مطرح بوده بحث کردیم.
ظریف همچنین در مصاحبه با آسوشیتدپرس اظهار داشت: می‌توانیم به زودی به یک توافق دست پیدا کنیم.
وی در ادامه واکنش ایران به اعمال هرگونه تحریم جدید را چنین تشریح کرد: «ایران مجبور به پاسخ دادن به این نیست ما یک توافق داشتیم و هدف از آن دستیابی به توافق جامع بود و اگر کسی آن را تخریب کند معتقدم که جامعه بین‌المللی باید آن را منزوی سازد، چه کنگره آمریکا باشد و چه جای دیگر.»
آنچه در این اظهارات و قبیل آن طی ماه‌های اخیر کاملا مسکوت مانده، تکلیف لغو فوری و کامل تحریم‌هاست وگرنه بنا نیست طرف ایرانی در هر دور از مذاکرات تعهدات جدیدی بپذیرد و بخشی از توانمندی هسته‌ای خود را تعطیل کند یا به تعلیق درآورد. در مقابل طرف آمریکایی اصرار دارد به همه علایق خود درباره محدودسازی برنامه هسته‌ای بپردازد الا تعیین تکلیف لغو تحریم‌ها. مقامات آمریکایی بارها در طول یک سال گذشته با افتخار گفته‌اند که «با وجود توافق ژنو که موجب شد برای اولین‌بار طی 10 سال گذشته پیشرفت هسته‌ای ایران متوقف و به عقب رانده شود، ساختار رژیم تحریم‌ها را حفظ کرده‌اند».
کلاهبرداری تازه‌ای که دولت و کنگره آمریکا در این زمینه در پیش گرفته‌اند، برجسته‌سازی احتمال تصویب تحریم‌های جدید در کنگره و مخالفت صوری دولت آمریکا  با این موضوع است. در واقع آمریکایی‌ها اصرار دارند در یک تقسیم کار مضحک (پلیس خوب و بد)، عدم وضع تحریم‌های جدید را به عنوان یک امتیاز به ایران بفروشند و اصل تحریم‌ها را به حاشیه بیاندازند!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حوراسفند IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    0 0
    با سلام متاسفانه به رغم مقاومت عامه مردم در سطح اجتماع متاسفانه بعضي دولت مردان ظاهرا جزء اين اجتماع نيستن مثلا چند شب قبل وزير محترم در يك تريبون عمومي اعلام ميكند كي گفته تحريم ها اثر نداشته ، داشته ، خوبم داشته ، البته ايشان راست ميگن براي امثال ايشان تاثير داشته چون از خيلي رانت خوريهاي امثال ايشان تقريبا جلو كيري ميشه چون بايستي دراقتصاد مقاومتي زندگي كنند آخر در اقتصاد مقاومتي جاي براي ريخت وپاش وجود ندارد البته اگر رعايت شده بود و رطب خورده منع رطب نكرده بود كه مه اين مشكلات را نداشيتم ، البته جسارتن بايد اعتراف كنم كه تحريم فكر نكنم حداقل براي امثال ايشان تاثير داشته باشدالبته نه بودن تحريم و نه نبودن آن ! چون فشار برروي گرده مردم مي باشد و موج سواريش براي آقايان فقط خدا عمر امام خامنه اي را طولاني فرمايد تا شايد باعث گردد ريشه رطب خورده منع رطب خوردن ها حذف گردد انشاالله
  • محمد زاده IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    1 1
    جا داردکه ایران در این مرحله از مزاکرات جدید طبق نظر مجلس شورای اسلامی عمل نماید یعنی اگر دولت وکنگره امریکا قصد تحریمهای جدید یا عدم لغو تحریمهای قبلی را داشته باشند ایران نیز غنی سازی و سایر برنامه هایش را با سرعت بالا به انجام برساند.
  • مسلمان IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    0 0
    حوراسفندبرای خودت چه بلغورکرده ای بالاخره تحریم خوب است یابد؟
  • رابینهود IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    0 0
    آقای ظریف شما فکر نمیکنید با انجام این مذاکرات هسته ای حکم تایید بر روی موثر بودن تحریم ها زدید.اگه منظور شما رو کردن نیت دولتمندان آمریکایی بوده کسی این کار را انجام می دهد که قدرت رسانه ای قوی داشته باشد و اگه نداشت نتیجه معکوس می شود جوانان امروزی خارج از زمان کودکی برایشان از اسلام و ایرانی یک دیو ساخته اند پس همراه کردن آنها با شما کار آسانی نیست این در حالی است که جوانان خود کشور ما ... اگه مرد هستین به داد مردم برسین .خدایا من خوشحالم که در این دوره به دنیا اومدم و خیلی دوستت دارم