قدس آنلاين- مريم سادات كاظمي: مدتي است كه صحبت از سوپر خوراكي ها به ميان آمده است كه بعضي از ميوه ها و سبزيجات را شامل مي شود. اين خوراكي ها در واقع خواصي بيشتر از مواد غذايي روزمره دارند و مي توانند به مقابله با بعضي بيماري ها كمك كنند.

چغندر منبع آنتی اکسیدان؛موثر در درمان آلزایمر

چغندر

به گزارش سرويس بهداشت و سلامت قدس آنلاين؛ چغندر منبع غني از اسيد فوليك، فيبرها و تركيبات ارگانيك است. اين سبزي زمستاني به خاطر خواص آنتي اكسيداني و مقدار بالاي كلسيم، آهن، مواد معدني و ويتامين ها جز سوپر خوراكي ها محسوب مي شود. چغندر همچنين سرشار از نيترات است كه مي تواند موفقيت هاي ورزشي را افزايش دهد. به علاوه بر اساس مطالعات، آب چغندر به افراد سالمند در مقابله با بيماري آلزايمر كمك مي كند زيرا باعث اتساع عروق خوني شده و فشار خون را كاهش مي دهد. از طرفي چغندر تعداد گلبول هاي سفيد ( نيروهاي دفاعي بدن) و گلبول هاي قرمز ( ناقل هاي اكسيژن) را افزايش مي دهد كه اين مسئله به جريان خون كمك مي كند. چغندر را بايد يك سبزي فرح بخش و نيروبخش نيز دانست زيرا مقدار قند آن ( 8 تا 10%) منبع واقعي انرژي است. توصيه مي شود هنگام پخت چغندر به روش پخت توجه شود تا مقدار بالاي ويتامين هاي آن از بين نرود.

 زغال اخته

زغال اخته موضوع بسياري از تحقيقات علمي است. در واقع، منبع غني از آنتي اكسيدان ها محسوب مي شود كه به مقابله با بعضي عوامل بيماري زا روزمره مانند التهابات مخاط دهان و گلو، اسهال و ديابت كمك مي كند. بر اساس تحقيقي كه در آمريكا صورت گرفت، زغال اخته بين 25 تا 30 نوع آنتي اكسيدان متفاوت دارد كه براي يك ميوه بسيار زياد است. مصرف منظم اين ميوه باعث كاهش خطر سرطان ها و بيماري هاي قلبي عروقي خواهد شد. اخيرا ثابت شده كه زغال اخته تاثيرات پيشگيرانه و ترميمي بر كاهش حافظه دارد و مي تواند از ابتلا به بيماري آلزايمر پيشگيري كند. در واقع، تركيبات موجود در اين ميوه با حذف پروتئين هاي مضر براي مغز، ارتباط بين سلول هاي مغزي را بهبود مي بخشند. در زمينه چشم ها نيز زغال اخته نقش نيرو بخشي به رنگدانه اي بنفش در شبكيه را خواهد داشت كه به ديدن اجسام در سايه روشن كمك مي كند.

چاي سبز و سياه

سوپر خوراكي ها همچنين نوشيدني ها را در برمي گيرد كه از جمله مي توان به چاي سبز و سياه اشاره كرد كه حاوي فلاونوئيدها و كاتشين ها؛ تركيبات آنتي اكسيداني هستند. در مورد چاي سبز بعضي تحقيقات نشان مي دهد كه به كاهش مقدار كلسترول و مشكلات گوارشي كمك مي كند و مطالعات جديد گوياي آن است كه مصرف چاي سبز در پيشگيري از خطر سرطان پوست و ريه ها مؤثر است. در مورد چاي سياه بايد گفت كه اين نوع چاي مقدار بيشتري كافئين دارد و با تامين آب بدن به طور كلي در بهبود توانايي هاي ذهني و خلق و خو نقش دارد. چاي سياه نيز مانند چاي سبز خواص آنتي اكسيداني و البته مقدار بالايي كلسيم دارد كه توده استخواني محافظت مي كند. مصرف 3 فنجان چاي سياه در روز به كاهش خطر بروز آنفراكتوس تا 11% كمك مي كند. مطالعات نشان مي دهد شستوي دهان با چاي سياه بروز پوسيدگي هاي دهان را كمتر خواهد كرد. چاي سبز را نيز بايد بعد از آب سالم تر نوشيدني دانست.

شكلات تيره

خوشمزه ترين سوپر خوراكي، شكلات تيره است. به خاطر مقدار بالاي فلاونوئيدها سرشار از آنتي اكسيدان است و كاهش راديكال هاي آزاد را در بدن كاهش مي دهد. اسيد استاريك موجود در اسيدهاي چرب اشباع ، آهن و همچنين منيزيوم شكلات براي سلامت قلب مفيد است. تحقيقي جديد نشان مي دهد كه شكلات تيره به حفظ انعطاف پذيري رگ ها كمك كرده و مانع از رسوب گلبول هاي سفيد در ديواره رگ ها مي شود. شكلات تيره همچنين جز خوراكي هايي است كه احساس خوش اخلاقي را توليد مي كند و با استرس مقابله خواهد كرد. براي بهره مندي از اين فوايد توصيه مي شود روزانه 7 تا 20 گرم شكلات تيره ميل شود.

ماهي آزاد

ماهي آزاد سرشار از امگا 3 بوده و جز چرب ترين سوپر خوراكي هاست كه البته مقدار چربي با توجه به نوع آن متفاوت است. اين ماهي جز خوراكي هاي كاهش دهنده خطر بيماري هاي قلبي عروقي و احتمال مرگ و مير ناشي از آن است. در واقع، اسيدهاي چرب امگا 3 عملكرد مطلوب سيستم ايمني را تسهيل كرده و بر فشار خون، تري گليسريد و تشكيل لخته هاي خون تاثير مي گذارد. مقدار بالاي ويتامين D موجود در آن به محافظت از استخوان ها و قلب كمك كرده و مانع از سخت شدن عروق مي شود. بعضي از تحقيقات تاييد مي كنند كه مصرف ماهي آزاد در پيشگيري از مشكلات خلقي مانند افسردگي نقش دارد. سلنيوم موجود در ماهي در از بين بردن راديكال هاي آزاد و تغيير هورمون هاي تيروئيد با توجه به نوع فعاليت تاثير داشته كه باعث مقابله با خستگي مي شود. توصيه مي شود حداقل 2 بار در هفته ماهي آزاد البته بدون پوست مصرف شود.

منبع:www.Passportesante.fr

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.