انتصاب مدیرعامل جدید خانه کتاب و افزایش میزان بن دانشجویی نمایشگاه کتاب تهران از جمله اخبار مهم حوزه کتاب در هفته گذشته بود.

انتصاب مدیرعامل خانه کتاب و افزایش قیمت بن دانشجویی نمایشگاه کتاب

مرور اخبار فرهنگی این‌هفته در حوزه کتاب را با خبر انتصاب مدیرعامل جدید موسسه خانه کتاب آغاز می‌کنیم. این خبر روز یکشنبه ۵ بهمن منتشر شد. به این ترتیب، مجید غلامی جلیسه با پیشنهاد سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت امنای موسسه خانه کتاب و با رای هیئت امنا به عنوان مدیرعامل موسسه خانه کتاب شد.

جلسه روز یکشنبه هیات امنا با حضور سیدعباس صالحی، محمدعلی مهدوی‌راد، محمدتقی سبحانی، مهدی فیروزان، علی‌اکبر اشعری، محمدرضا وصفی و علی شجاعی صائین (اعضاء هیات امناء خانه کتاب) برگزار شد و تمامی این اعضا به انتخاب جلیسه به عنوان مدیر عامل رای مثبت دادند.

مجید جلیسه که تاکنون معاونت فرهنگی و پژوهشی خانه کتاب را برعهده داشته است، پیشتر پژوهشگر نسخ خطی پژوهشگاه عالی تاریخ ایران در فرانسه، مدیر مؤسسه بیاض (اطلاع رسانی و پژوهش در عرصه متون کهن) و مدیر بخش اطلاع‌رسانی، پژوهشگر و کتابشناس مرکز احیاء نسخ خطی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم بوده است.

افزایش بُن دانشجویی در نمایشگاه کتاب به ۴۰ میلیارد تومان

شورای سیاستگذاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با افزایش بُن دانشجویی این نمایشگاه تا سقف ۴۰ میلیارد تومان موافقت کرد.

این خبر هم از اخبار مربوط به کتاب در این هفته بود که مرتبط با برگزاری نمایشگاه کتاب پیش‌رو در تهران است. چهارمین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح دیروز چهارشنبه ۸ بهمن، با حضور سید عباس صالحی ریاست نمایشگاه برگزار شد. محمود آموزگار سخنگوی این شورا درباره مصوبات جلسه امروز گفت: نخستین دستور جلسه به بن‌های دانشجویی و طلاب اختصاص داشت. بر اساس آمار در نمایشگاه بیست و هفت، ۷ میلیارد تومان بن در نمایشگاه میان دانشجویان و طلاب توزیع شده بود که با تدابیر انجام شده توسط معاونت امور فرهنگی به ۱۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

همچنین شورای سیاست‌گذاری مصوب کرد که سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه‌ها، مراکز علمی و حوزه‌های علمیه هر یک ۲۵ درصد و سهم مشارکت دانشجویان و طلاب ۵۰ درصد باشد. به این ترتیب کل مبلغی که به بُن دانشجویی اختصاص خواهد یافت، به ۴۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

تفاهم معاونت فرهنگی ارشاد و کانون پرورش فکری در حوزه کتابخوانی

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند تا بر اساس آن همکاری‌های مشترک دو طرف برای ترویج کتاب‌و کتاب‌خوانی گسترش پیدا کند. این تفاهم نامه در نشستی مشترک عصر روز ۶ بهمن ۱۳۹۳ به امضای سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون رسید.

بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده قرار است معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های مشترک فرهنگی به ویژه در هفته‌کتاب و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست‌های تخصصی و پژوهش‌های حوزه کتاب با یک‌دیگر همکاری کنند.

معرفی برگزیدگان جشنواره کتاب و رسانه و تعویق دوباره اختتامیه

داوری سیزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه، از سری برنامه‌های بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، به پایان رسید و آثاری در ۸ رشته گزارش، گفتگو، یادداشت و مقاله، معرفی كتاب، گزارش رادیویی، گزارش تلویزیونی، وبلاگ‌نویسی و فعالیت نوشتاری در شبکه‌های اجتماعی برگزیده شده‌اند.

قرار بود مراسم اختتامیه این جایزه روز سه‌شنبه ۷ بهمن برگزار شود اما دبیر بیست و دومین دوره هفته کتاب از تعویق دوباره برگزاری سیزدهمین جشنواره کتاب و رسانه خبر داد.

تاریخ اولیه اعلام شده برای برگزاری این مراسم ۲۴ آذر بود. برزین ضرغامی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و دبیر اجرایی بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که چرا جشنواره کتاب و رسانه که قرار بود ۳۰ دیماه برگزار شود، برگزار نشد؟، گفت: متاسفانه مشکلاتی در زمینه برگزاری این جشنواره به وجود آمده است که عمدتاً ناشی از تاخیر در داوری آثار است.

وی مشکلات مالی را بی‌ارتباط با تعویق دوباره سیزدهمین دوره این جشنواره دانست و گفت: این جشنواره ۷ بهمن برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی به این سوال هم که با رویه موجود، چه تضمینی وجود دارد این زمان دوباره تغییر نکند و جشنواره برای بار سوم به تعویق نیفتد؟، اینگونه پاسخ داد: این زمان قطعی است اگر مشکل خاص دیگری به وجود نیاید!

خرید جدید هیئت انتخاب و خرید کتاب وزارت ارشاد

هیئت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز شنبه ۴ بهمن مصوبات جلسه پانصد و بیست و نهم خود را منتشر کرد که طی آن با خرید ۱۶۲ عنوان کتاب تازه از ناشران در شمارگان ۲۷ هزار و ۵۰۰ نسخه موافقت شده است.

بیشترین شمارگان کتب انتخاب شده در این فهرست ۶۰۰ نسخه و مربوط به کتاب «لحظه پرواز» نوشته «سرور پوريا» از انتشارات «آوای قلم» با بهای ۶۰۰۰ تومان است. کمترین شمارگان کتاب‌های انتخاب شده در این فهرست هم ۵۰ نسخه است.

رونمایی بازی رایانه‌ای «نورالدین پسر ایران»

بازی رایانه‌ای نورالدین پسر ایران که توسط بسیج دانش آموزی آذربایجان شرقی طراحی شده است، هم این هفته در تبریز رونمایی شد. مراسم رونمایی این بازی که با اقتباس از کتاب «نورالدین پسر ایران» ساخته شده، دیروز چهارشنبه ۸ بهمن برگزار شد.

«فرماندهانِ ورودممنوع» رونمایی شد

کتاب «فرماندهان ورودممنوع» شامل خاطرات ۳۰ راوی تخریب‌چی زمان دفاع مقدس نیز که توسط انتشارات رسول آفتاب به چاپ رسیده، این هفته و روز چهارشنبه ۸ بهمن رونمایی شد.

این کتاب به همت رحیم مخدومی تدوین شده و در مراسم رونمایی‌اش تنی چند از فرماندهان تخریب‌چی دوران جنگ، به بیان خاطرات خود پرداختند.

انتشار مجموعه‌شعر لیلا اوتادی

این خبر هم از جمله خبرهای حوزه کتاب در این هفته بود. لیلا اوتادی بازیگر سینما و تلویزیون است که به تازگی دفتر شعر او با عنوان «در بهشتی که کلاغی نیست مترسک هم نیست» توسط انتشارات مروارید به چاپ رسیده است. این دفتر شعر که در ۷۶ صفحه منتشر شده است شامل ۳۵ قطعه شعر سپید، و به صورت دو زبانه فارسی و انگلیسی چاپ شده است.

اوتادی که متولد سال ۱۳۶۲ است از هفده سالگی سرودن شعر را آغاز کرده است که گزیده‌ای از آنها در این دفتر شعر منتشر شده است. یکی از ویژگی‌های قابل اعتنای این دفتر شعر تصویرگری ایلیا تهمتنی در آن است.

رونمایی از ۱۸ عنوان کودک و نوجوان انتشارات سروش

انتشارات سروش نیز این هفته روز سه‌شنبه ۷ بهمن، از ۱۸ عنوان از کتاب‌های کودک و نوجوان خود رونمایی کرد. این مراسم در فروشگاه کتاب ترنجستان بهشت برگزار شد. این کتاب‌ها شامل ۸ عنوان اثر ترجمه و ۱۰ کتاب تالیفی بودند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.