ریزگردها نامی آشنا از ارمغانی هستندکه هرساله از همسایگان ایران به استان‌های جنوبی و غربی کشورمی‌رسد اما اولین بار است که هوای زمستانی کرمانشاه در بهمن ماه به نقطه هشدار می رسد.

برای اولین بار در ۱۰ سال گذشته هوای زمستانی کرمانشاه به مرز هشدار رسید/بارش خاک به جای برف

امتیاز به مطلب 1 نفر

 به گزارش مهر،به دنبال کاهش بارندگی‌ها طی ۱۰ سال گذشته، شاهد حضور ناخوانده ریزگردها در هوای کشورمان و خصوصا استان‌های غربی و جنوبی‌ مثل کرمانشاه، خوزستان، لرستان، ایلام و... بوده‌ایم.میهمان ناخوانده‌ای که، هم‌چون نفس خفه می‌سازد، اگر آید و بیرون نرود.

کاهش شدید بارندگی در ۱۰ سال گذشته

آنچه که هم‌اکنون و پس از ۱۰ سال دست و پنجه نرم کردن مردمان استان‌های غربی با این پدیده که همواره و در تمام سال‌های اخیر با بروز فصل گرما منتظر حضور آن بودند، نگران کننده شده است، رسیدن آن برای اولین بار در بهمن ماه است، فصلی که در آن انتظار هر پدیده جوی چون باران، برف، تگرگ، یخبندان و... می‌رود.

گرد و غبار و این حضور غیرمترقبه باعث به نقطه هشدار رسیدن هوای کرمانشاه نیز شده است، نقطه‌ای که عبور از آن گاهی به قیمت رد شدن برخی از افراد از مرز زندگی تمام می‌شود.

اثرات مخرب ریزگردها بر حیات وحش بیشتر از جوامع انسانی است

کارشناسان محیط زیست و حوزه بهداشت بر این اعتقاد هستند اثرات مخرب مخرب این پدیده بر اکوسیستم‌های طبیعی و حیات وحش چند برابر اثرات آن بر جوامع انسانی است که خود نیز باعث از بین رفتن بسیاری از چرخه‌های طبیعی که در بقا و سلامت محیط‌های انسانی و انسان‌ها تاثیرگذار است خواهد شد.

هم‌چنین برخی از کارشناسان معتقدند میزان آلاینده‌ها از جمله فلزات سنگینی همانند سرب در زمان حضور گرد و غبار‌ در هوا می‌توانند غلظتی تا سه برابر پیدا کنند و بیماری های گوناگونی را بوجود آوردند.

کرمانشاه به نقطه هشدار رسید

مسئول سنجش آلودگی هوای محیط زیست استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص وضعیت کنونی هوای کرمانشاه از نظر میزان غلظت ریزگردها گفت: با هجوم ریزگردها به استان کرمانشاه هم اکنون استان از نظر آلودگی هوا در وضعیت هشدار به سر می برد.

سعید دزفولی‌نژاد افزود: بر این اساس میانگین غلظت ذرات در ۲۴ ساعت( ساعت ۲۴ روز ۲۱ بهمن ماه تا ساعت ۲۴ روز ۲۲ بهمن ماه رقمی معادل ۲۳۷ و نیم میکرو گرم بر متر مکعب هوا بوده که PSI یا شاخص آلودگی آن رقمی معادل ۱۷۴ برآورد شده و نشان از هوای ناسالم برای عموم و به نقطه هشدار رسیدن وضعیت هوای استان طی این مدت دارد.

وی ماکزیمم یک ساعته در این مدت را مربوط به ساعت یک بامداد روز ۲۲ بهمن با غلظت ۷۹۷ میکرو گرم بر متر مکعب هوا اعلام کرد و گفت: در مجموع روز گذشته هوای استان از حالت عادی خارج شد و به نطقه هشدار رسید.

مسئول ایستگاه های سنجش آلودگی هوای محیط زیست استان کرمانشاه گفت: هم چنین میانگین غلظت آلودگی های ناشی از حضور ریزگردها در استان و طی ۱۱ ساعت گذشته از ساعت ۲۴ روز ۲۲ بهمن تا ساعت ۱۱ امروز۲۳ بهمن رقمی معادل ۲۳۰ میکروگرم بر مترمکعب بوده است.

دزفولی نژاد افزود: در این شرایط برآورد PSI (شاخص آلودگی) این مدت نیز ۱۵۹ بوده است که این رقم نیز بیانگر وضعیت هوای ناسالم برای عموم و وضعیت هشدار هوا برای استان کرمانشاه است.

وی ادامه داد: بیشترین غلظت یک ساعته ذرات معلق طی ۱۱ ساعت گذشته از ساعت یک تا دو بامداد بوده و میزان آن رقمی معادل ۳۰۶میکروگرم بر مترمکعب هوا است.

سیر ورود ریزگردها صعودی است

دزفولی‌نژاد، گفت: از ساعت یک بامداد امروز ۲۳ بهمن میزان غلظت ریزگردها سیر نزولی پیدا کرده اما متاسفانه از ساعت ۹ صبح به بعد تاکنون دوباره روند صعودی را در پیش گرفته است.

مسئول ایستگاه های سنجش آلودگی هوای محیط زیست استان کرمانشاه در خصوص وضعیت سایر آلاینده‌ها در استان کرمانشاه نیز گفت: وضعیت تمام آلاینده‌ها در استان کرمانشاه در حد استاندارد است و تنها مشکل آلودگی کرمانشاه پدیده ریزگردهاست.

وی گفت: اثرات مخرب این ریزگردها علاوه بر انسان بر روز رودخانه‌ها، تالاب‌ها، حیات وحش و اکوسیستم‌های طبیعی قابل مشاهده است.

منبع ۹۰ درصد ریزگردها کشور عراق است

دزفولی‌نژاد منبع بیش از ۹۰ درصد این ریزگردها را کشور عراق عنوان کرد و گفت: در این کشور بیش از دو میلیون هکتار بیابان و صحرا وجود دارد و با توجه با کاهش شدید بارندگی طی ۱۰ سال گذشته، به محض وزش یک باد شدید یکی از کانون‌های بروز گرد و غبار سریعا روی استان کرمانشاه مستقر می‌شوند.

گرد و غبار ریزگرد

وی گفت: در طی ده سال گذشته که شاهد بروز گرد و غبار در کشورمان بودیم برای اولین بار است که این پدیده در بهمن ماه اتفاق می‌افتد.

رنج همزیستی با میهمان ناخوانده را باید تحمل کرد

این کارشناس محیط زیست گفت: بروز گرد و غبار مشکلات عدیده ای را برای مردم کشور به خصوص ساکنان غرب ایران به وجود آورده است و ظاهرا مردم این بخش از کشور باید رنج همزیستی با این میهمانان ناخوانده را تحمل کنند اما برای مقابله با آن می‌توان اقداماتی را انجام داد.

وی تصریح کرد: این پدیه قابل مهار است اما مهار ان مقداری سخت است و باید با آن مقابله کرد تا اثرات آن به حداقل برسد.

دزفولی‌نژاد افزود: عملکرد ما با ید به‌گونه‌ای باشد که مانع از تشدید اثرات این پدیده شویم.

استفاده از خودرو شخصی ممنوع!/ ایجاد کمربند سبز اطراف شهرها

این کارشناس محیط زیست توصیه کرد: مردم باید سعی کنند از عواملی که باعث تشدید اثرات این پدیده و آلودگی هوا می‌شود، مانند استفاده از خودرو شخصی اجتناب کنند.

وی، ایجاد و صیانت از فضاهای سبز را یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش اثرات این میهمان ناخوانده عنوان کرد و گفت: ایجاد کمربندهای سبز در اطراف شهرها می‌تواند به عنوان یک سد سبز تا حدی مانع از ورود ریزگردها به استان شود.

دزفولی‌نژاد، تاکید کرد: هم‌چنین باید کارهای عمرانی در حداقل زمان ممکن اجرا و در حین کار هم با آب پاشی مصالحی چون خاک و ماسه آلودگی آن را به حداقل برسانیم.

وی یادآور شد: هم‌استانی‌ها در وضعیت‌های بروز گرد و غبار برای کارهای غیرضروری از منزل و یا محل‌های مسقف خارج نشوند و گروهای سنی حساس چون کودکان و افراد مسن نیز سعی کنند کمتر در معرض آلودگی قرار گیرند.

ورزشکاران مطلقا در هوای آلوده ورزش نکنند

این کارشناس محیط زیست توصیه اکید کرد: ورزشکاران به هیچ وجه در چنین وضعیتی در فضاهای غیر مسقف و روباز ورزش نکنند، چرا که در زمان ورزش تعداد تنفس بالا رفته و ریزگرد بیشتری وارد ریه افراد می‌شود.

دزفولی نژاد در پایان گفت: افرادی نیز که مجبور به خروج از منزل هستند سعی کنند از ماسک‌های استاندارد N۹۰ و N۹۵ استفاده کنند که اثرات ریزگردها کاهش یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.