قدس آنلاین- احمد فیاض: با حضور زمستان کاملا بهاری- تابستانی مشهدی ها، بروز یخبندان و سرمای بیش از اندازه و حتی شاید بارش برف در مدت باقیمانده زمستان، باورناپذیر و غیر قابل پذیرش است اما شواهد و قرائن حکایت از جدی بودن سرما و یخبندان نسبتا شدید طی هفته آتی در مشهد مقدس دارد.

یخبندان جدی برای مشهدی ها در روزهای آخر چله کوچک زمستان!(عکس)

بنابر گزارش قدس آنلاین؛ در حالی زمستان در مشهد مقدس وارد نیمه دوم فصلی خود شده، که در طول دی ماه یعنی سردترین ماه سال و بهمن ماه(تاکنون) شاهد آب و هوای بهاری و معتدل در این شهر بوده ایم. افزایش دمای غیرعادی چند روز اخیر نیز که تا 22+ رسید؛ رنگ و بوی تقریبا تابستانی به این شهر داد و باعث شد تا انتظار مردم از طبیعت، شکوفه های زودرس درختان بهاری باشد چرا که طی این مدت دامان طبیعت سبز شد و بنابر شواهد میدانی، برخی از گل های وحشی طبیعت، از بستر خاک سر برداشته و روییده اند.

بر این اساس هرگونه هشدار و پیش گویی های هواشناسی در مورد کاهش دما و سرمای شدید در کشور ما با بی اعتنایی اغلب شهروندان مشهدی مواجه شده است. آنان معتقدند چله بزرگ زمستان در حالی سپری شد که تعداد روزهایی که مشهد به زیر صفر درجه فرو رفت به تعداد انگشتان یک دست نرسید و تازه سرمای همان چند شب نیز بیشتر از 3- نبود؛ فلذا هر گونه یخبندان شدید و یا بارش برف؛ آنهم در روزهای پایانی چله کوچک؛ بیشتر به شوخی شباهت پیدا می کند!

در عین حال بر اساس الگوها و نقشه های هواشناسی بین المللی و کشوری بنظر می رسد طی هفته آینده؛ کلان شهر مشهد، دچار سرمای نسبتا شدید و یخبندان خواهد شد. نقشه ها و مدل های پیش بینی می گویند که طی روزهای آخرین هفته آینده، کمینه دمای هوای مشهد  به 12- تا 10- درجه زیر صفر خواهد رسید و طی این روزها نیز بارش برف دور از انتظار نیست. روز گذشته نیز یک کارشناس سازمان هواشناسی طی گفتگو با واحد مرکزی خبر هشدار داد که «سرمای شدید» در راه است.

به هر روی ضرورت دارد تا مدیران، مسئولان و شهروندان مشهدی هوشیاری بخرج داده، و فریب آب و هوای معتدل و بهاری را نخورند. همچنین کشاورزان و باغداران نیز اقدامات و تمهیدات پیشگیرانه  ومحافظتی برای محصولات زراعی و باغی انجام داده و شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز توصیه و هشدار لازم را برای پیشگیری از ترکیدگی احتمالی لوله ها اعمال نماید. آنچه مشخص است هنوز موسم زمستان است و گاهی اصل غافلگیری طبیعت می تواند پیامدهای جبران ناپذیر و خسارات زیادی به بار آورد.

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.