قدس آنلاین:مشاور رسانه ای رئیس جمهور گفت: هر رسانه اصلاح طلب و یا اصول گرایی اگر نقد سازنده ای داشته باشد، از آن استقبال خواهیم کرد.

دولت ادعایی در خصوص کاهش قیمت ها ندارد/از انتقاد رسانه های اصلاح طلب و اصولگرا استقبال می کنیم

دکتر محمدرضا صادق در نشست «بزم اندیشه» موسسه جوانان آستان قدس رضوی که با حضور نخبگان و فعالان فرهنگی شهر مشهد برگزار شد، با بررسی فضای رسانه های ایران گفت: از سال 84 تا کنون جریان ها و کنش‌گران سیاسی با به خدمت گرفتن رسانه‌ها و مطبوعات در تلاش هستند که خود را مطرح کنند.

وی با انتقاد از اینکه برخی از جریانات سیاسی تلاش دارند تا با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای، دولت تدبیر و امید را تخریب کنند، تصریح کرد: بسیاری از افراد به اسم نقد سیاسی تلاش می‌کنند تا خود را در صحنه سیاسی مطرح کنند.

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور با تأکید بر این مطلب که گفتمان اعتدال مورد اقبال آحاد مختلف مردم است، خاطرنشان کرد: دکتر روحانی بارها و در سخنرانی های مختلف بیان داشته که دولت پذیرای نقد البته با مختصات خاص خود است.

به گفته این مقام مسئول، دولت تدبیر و امید رفیق خدمت به مردم و رقیب بدبختی و مشکلات مردم است.

صادق با بیان اینکه باید در فضای رسانه ای کشور مراعات اخلاق و انصاف شود، اظهار داشت: امیدوارم رسانه‌ها و مطبوعات همواره به اصول اخلاقی پایبند باشند و نقدهایی که صورت می‌گیرد بجای تخریب دولت، با هدف ارتقای دانش عمومی جامعه باشد.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به تاریخچه فضای رسانه ای در دنیا و ایران، گفت: تا دهه 70، در کشور تنها 5 روزنامه و دو خبرگزاری رسمی فعالیت می‌کردند و تعداد ماهنامه‌ها و نشریات بسیار محدود بود.

به گفته این فعال رسانه ای در شرایط فعلی بیش از 50 خبرگزاری، یک‌صد روزنامه و صدها نشریه و سایت خبری با مجوزهای رسمی مشغول فعالیت های رسانه‌ای و اطلاع رسانی هستند.

وی افزود: در دهه 40 شرایط رسانه ای در کشور بسیار محدود و کنترل شده بود اما با اعتصاب و تعطیلی روزنامه و رسانه ها در دوران اوج گیری انقلاب، در سال 57 به بعد  تربیون های مختلف اطلاع رسانی، نشریات، روزنامه ها و خبرگزاری ها  در کشور شکل گرفت، بطوری که تمامی احزاب چندین نشریه و روزنامه را به خود اختصاص داده بودند.

درخشان‌ترین فعالیت رسانه‌ای ایران

مشاوره رسانه‌ای رئیس جمهور از عملیات والفجر 10  به عنوان درخشان ترین فعالیت اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای کشور یاد کرد و گفت: در این عملیات 319 خبرگزاری از کشورهای مختلف برای اولین بار جنایات رژیم بعث عراق و استفاده از سلاح‌های شیمیایی صدام را آشکار کردند.

دکتر صادق در ادامه اظهار داشت: طی دهه 70 و در دوران سازندگی که کشور در حال بازسازی بود، شرایط رسانه ای کشور بسیار آرام بود ولی رسانه ها پرنشاط نبودند اما در سال های 76 به بعد فضای رسانه ای ایران تغییر کرد.

ابزارهای رسانه ای در ایران

این فعال رسانه ای درباره تاریخ  ابزارهای رسانه ای در کشور گفت: از حدود دو هزار و 500 سال پیش تا قبل و بعد از ظهور اسلام، بحث انتقال پیام در ایران مطرح بوده است و روش های مختلفی مانند منبر، نقالی، کتابت و... برای انتقال مفاهیم فرهنگی، ارزشی و تاریخی استفاده می کردند.

وی ادامه داد: با روی کار آمدن رضا شاه روزنامه های آن دوران بسته شد و سایر ابزارهای انقال پیام مانند منبر به اسم آزادی مُدرن مورد تعرض واقع شدند.

به گفته این استاد دانشگاه، بررسی شرایط رسانه های ایران حاکی از آن است که در دوران مشروطه و طی دهه 20 به بعد، اهرم های قدرت و جریان های سیاسی برای انتقال و طرح دیدگاه های خود از رسانه ها استفاده می‌کردند.

وی در ادامه سخنانش با اشاره تأثیرگذاری سیاست و تحولات قرن 20 بر روی انتقال پیام، تصریح کرد: در قرن 21 به عنوان عصر اینترنت و اطلاعات، پیام های بسیاری با استفاده از ابزارهای گوناگون در تمام دنیا در حال مخابره است.

دولت ادعایی در خصوص کاهش قیمت ها ندارد

صادق در پاسخ به سوالی مبنی بر فعالیت های دولت در جهت کاهش قیمت ها افزود: دولت هیچ زمان ادعایی در رابطه با کاهش قیمت ها نداشته و بلکه شیب 44 درصدی افزایش قیمت را کاهش داده که این ارقام توسط مرکز آمار ایران پس از بررسی 460 قلم کالا منتشر شده است.

مشاور رسانه ای رییس جمهور افزود: تا هنگامی که تولید رونق پیدا نکند و توزیع درآمدها متناسب نشود نباید انتظار کاهش قیمت ها را داشته باشیم، علاوه بر این مسائل نباید فراموش کرد که دولت میراث دار تحریم ها نیز بوده که این به خودی خود کار را سخت کرده است.

این کارشناس رسانه ای در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اقدامات دولت در انتقال پیام انقلاب اسلامی ادامه داد: دولت تدبیر و امید در انتقال پیام انقلاب اسلامی توفیقات زیادی را داشته و متناسب با هر جامعه ای گفتمان انقلاب اسلامی را مطرح کرده است.

استقبال دولت از نقد سازنده

صادق با اشاره به روند تعاملی دولت با رسانه ها نیز اذعان داشت: اولین دستور رییس جمهور این بود که هر شکایتی از رسانه ها وجود دارد، با کمک معاونت حقوقی رسیدگی و برطرف شود.

مشاور رسانه ای رییس جمهور گفت: در حالی که تهمت های زیادی به دولت از سوی رسانه ها زده  شده است، اما دولت از زمان روی کار آمدن، از هیچ رسانه ای شکایتی نکرده اما در عین حال، بعضی از رسانه ها مدعی هستند که مورد شکایت دولت قرار گرفتند که این کذب است.

این کارشناس رسانه ادامه داد: هر رسانه اصلاح طلب و یا اصول گرایی اگر نقد سازنده ای داشته باشد، از آن استقبال می کنیم و بنده شهادت می دهم که از نظر آقای روحانی، بین من به عنوان یکی از اشخاص نزدیک به رییس جمهور و یک روزنامه نگار منتقد هیچ تفاوتی وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تلاش های دستگاه دیپلماسی در جهت انتقال نامه اخیر مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و امریکای شمالی نیز گفت: وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور اقدامات بسیار مناسبی در جهت انتقال پیام رهبری به مخاطب خود انجام داده اند اما به دلیل اینکه دولت سعی نکرده از رسانه ها استفاده تبلیغی کند، این اقدامات پوشیده باقی مانده است.

صادق در بخشی از سخنانش به رسانه ملی و نقش آن در جهت تبلیغ دولت نیز اشاره و بیان کرد: امیدواریم رسانه ملی فرصت بیشتری را به انتخاب مردم بدهد و تنها انتظار ما این است که در قواره رسانه ملی ظاهر شود.

وی همچنین با تکذیب نامه 100 نماینده مجلس به رییس جمهور اظهار داشت: این نامه اصلا وجود خارجی ندارد، بعضی از رسانه ها، بخشی از سخنان رییس جمهور را برداشته و به عنوان روزنامه نگار، سرمقاله نویس و یا هر عنوان دیگری آن ها را به نفع خود لیست می کنند و باعث سوء برداشت از صحبت های ایشان می شوند.

به گزارش روابط عمومی موسسه جوانان آستان قدس رضوی،صادق در جواب برخی از انتقاد از نوع ادبیات رئیس جمهور در برخی از جلسات نیز ادامه داد: از زمان روی کار آمدن دولت اعتدال، ایشان به چه کسی توهین کرده است؟ اگر بعضی ها از روی لحن آقای روحانی اینطور برداشت می کنند که به آنان توهین شده است باید بروند و در رفتار خود تجدید نظر کنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.