گروه اقتصادی- خوش قلم - بسیاری از فعالان و تولیدکنندگان کفش در کشور از کاهش میزان صادرات خود گلایه مند هستند.

 چین و ترکیه بازار صادراتی کفشهای ایرانی را  در اختیار گرفتند

آنان اتخاذ برخی تصمیمات از سوی مسؤولان  و نیز حمایت نکردن از تولیدکنندگان را از دلایل کاهش صادرات کفش عنوان می کنند و می گویند، همین موضوع سبب شده که در حال حاضر کشورهایی مثل ترکیه و چین بازارهای هدف را در اختیار گرفتند تا حضور صادرکننده ایران در این بازار کمرنگ شود.

آنان همچنین تصریح می کنند: گرفتن بازار کفش از رقبای چینی و ترکیه ای کار ساده و راحتی نیست.

 

 کاهش ارزش 5درصدی صادرات طی یک سال

 آمارها نشان می دهد، در سالهای 1388 تا 1393، سال گذشته کمترین میزان صادرات کفشهای ایران طی این 6 سال بوده، به طوری که 110 میلیون دلار انواع پاپوش صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال 1392 به لحاظ ارزش پنج درصد و به لحاظ وزن 9.7 درصد کاهش یافته است.

 

 کاهشی که یک شبه نبود

در این خصوص رئیس انجمن متخصصان صنعت کفش کشور اظهار می دارد: کاهش صادرات یک شبه به دست نیامده و مجموعه اتفاقاتی در سالهای اخیر سبب این موضوع شده است.

علی لشگری به ایسنا می گوید: بخشی از آن مربوط به نوسانات شدید قیمت عرضه مواد اولیه در بورس کالاست که بیشترین بخش آن مرتبط با الکل پتروشیمی شازند اراک بود.وی با بیان اینکه این ماده به عنوان مواد اولیه در صنعت کفش استفاده می‌شود، می گوید: قیمت این ماده اولیه در سالهای اخیر بشدت بالا رفت و سبب شد صادر‌کنندگان ما در قبال تعهدات خود به بازارهای هدف دچار مشکل و ضرر شوند.

 

 دلایل دیگر کاهش

وی تصریح می کند: از سوی دیگر سال گذشته انتخابات ریاست جمهوری عراق، طولانی شدن انتخابات افغانستان و ناامنی این دو کشور که مهمترین بازار هدف صادراتی را در زمینه کفش تشکیل می‌دهند و در عین حال توزیع قطره‌چکانی الکل شازند اراک سبب شد تا صادرات ما کاهش یابد.

وی با بیان اینکه البته با فشارهایی که آوردیم از آذرماه سال گذشته وضعیت توزیع الکل کمی بهتر شد، تصریح کرد: نوسانات به وجود آمده سبب شد در عراق و افغانستان بازار خود را به چین و ترکیه واگذار کنیم.

 

  افزایش تعرفه ها

وی با بیان اینکه در هفته گذشته عراق تعرفه ورود کامیونها به کشور خود را حدود 20 درصد افزایش داد، می افزاید: البته در حال حاضر مسؤولان در حال مذاکره هستند؛ هرچند که دقیق نمی‌دانم مربوط به چه نوع کالاهایی است، اما در مورد صنعت پلاستیک این موضوع را شنیده‌ام.

وی با بیان اینکه اگر مراقبتهای دایمی از روند صادرات نشود، دچار مشکل خواهیم شد، اظهار می دارد: در حال حاضر حدود 80 درصد از صادرات پاپوش ایرانی به کشور‌های عراق، افغانستان و آذربایجان است که بیشترین سهم صادرات را استان قم در اختیار دارد؛ بنابراین باید تلاش کنیم تا بازار‌های عراق و افغانستان را دوباره بازپس گیریم.

 

 افزایش مواد اولیه

وی با بیان اینکه وقتی سهم بازار صادراتی را از دست می‌دهیم، جایگزین‌ کردن آن به براحتی گذشته نیست، می گوید: این در حالی است که ما همچنان در داخل کشور با افزایش قیمت مواد اولیه و در مقابل کشور‌های همسایه با این تورم دورقمی روبه‌رو هستیم.

وی می‌گوید: شاخص بهای تولید‌کننده کل در پایان اسفند‌ سال 1392 برابر 34.5 درصد بود که در سال گذشته به 14.8 درصد کاهش یافت.

 

 قیمت تمام شده بالاتر از میانگین

وی تأکید می‌کند: شاخص بهای تولید‌کننده از 48.6 درصد به 22.1 درصد رسیده و این نشان می‌دهد، قیمت تمام شده در صنعت کفش از میانگین بالاتر است. از سوی دیگر نوسانات شدید قیمت ارز و همچنین تحریمها هزینه واردات ما را در مقابل رقبا بیشتر کرده است. 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.