رئیس دیوان عدالت اداری گفت: اینکه گاهی گفته می‌شود فلان دستگاه یا بخش مسئول اجرای اسلام نیست، سخن پسندیده و قابل قبولی از سوی مسئولانی که خود وظیفه اجرای قوانین اسلام و احکام قرآن را دارند، نیست.

انتقاد رییس دیوان عدالت اداری از دستگاه‌های اجرایی
به گزارش (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در جلسه هیات عمومی دیوان با بیان اینکه انتظار ما این است که در نظام جمهوری اسلامی، همه دست‌اندرکاران و مسئولان در جهت حفظ آرمان‌های اسلام و انقلاب و به اجرا در آوردن احکام نورانی قرآن و اسلام تلاش کنند، اظهار کرد: اجرای اسلام و احکام آن و تحقق آن در نظام جمهوری اسلامی حداقل خواسته از همگان بویژه از مسئولان در نظام اسلامی است.

وی افزود: مسئولان در جمهوری اسلامی ایران به جای اینکه به دستگاهی بگویند شما مسئول اجرای اسلام نیستید باید از زیرمجموعه‌های خود بخواهند که چرا قوانین اسلامی اجرا نمی‌شود؟

رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به اینکه در کشور ما، قانون اساسی تنفیذ شده از سوی ولی فقیه برای همگان حجت شرعی است و با وجود آن هیچ بهانه‌ای در پیشگاه خداوند نمی‌توانیم داشته باشیم، ادامه داد: در این قانون اساسی آمده است که در نظام اسلامی، اجرای احکام اسلام در قالب قوانین پیاده می‌شود.

وی ادامه داد: در چنین نظامی معلوم است که هیچ احدی نمی‌تواند اجتهاد شخصی خود را به کار بگیرد، اما اجرای اسلام و احکام الهی و قوانینی که مبتنی بر آن است، بر عهده همگان است و ما از مسئولان انتظار داریم که درباره عدم اجرای قوانینی که در جمهوری اسلامی تصویب و ابلاغ شده و لازم اجراست، زیرمجموعه‌های خود را مورد پرسش قرار دهند و آنها را موظف به اجرای آن کنند.

منتظری اضافه کرد: امروز ما قوانین فراوانی داریم که متاسفانه از سوی دستگاه‌های اجرایی به اجرا در نمی‌آید و تنها در لابه‌لای کتاب قوانین می‌توان آن را مشاهده کرد.

رئیس دیوان عدالت اداری در ادامه به فهرستی از این قوانین اشاره کرد و افزود: قانون ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد مصوب هفتم آبان‌ماه 1390 که یک دوره سه ساله آن به اتمام رسیده و برای سه سال دیگر تمدید شده است، قانون گسترش راهکارهای اجرایی عفاف و حجاب مصوب 13 دی‌ماه 1384 شورای عالی انقلاب فرهنگی که مصوبات این شورا به امر امام و رهبری در حکم قانون و لازم الاجراست. قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره مصوب 26 بهمن‌ماه 1383، قانون ساماندهی مد و لباس مصوب 20 دی‌ماه 1385 که شاید کمتر نام آن را شنیده باشید. قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه مصوب 14 آذرماه 1375 که تنها در تبصره 9 آن آمده است که نیروی انتظامی موظف است از نصب و استفاده از علائم به زبان و خط بیگانه توسط مراکز تولید، توزیع و صنوف جلوگیری کند، به عنوان نمونه‌هایی از قوانینی است که به رغم تصویب در مجلس شورای اسلامی یا نهادهایی که مصوبات آنها در حکم قانون است، از اجرای آن خبری نیست.

وی در ادامه از مسئولان پرسید چرا این قوانین اجرا نمی‌شود؟ آیا اینها قانون یا مصوب مجلس شورای اسلامی نیست و لازم‌الاجرا نمی‌باشند؟ آیا نیروی انتظامی مسئولیت تعریف شده‌ای در بخشی از این قوانین ندارد؟ این قوانین در کجای جامعه اجرا می‌شود؟ آیا این قانون‌ها، متن آن و تکالیفی را که در آن متوجه دستگاه‌ها شده است، ملاحظه می‌فرمایید؟

منتظری افزود: به جهت اختصار تنها به بیان عنوان 5 قانون اکتفا کرده‌ام، این در حالی است که اگر متن این قوانین و احکامی را که مسئولیت آن متوجه مجموعه دستگاه‌های اجرایی اعم از دولتی، قضائی و نیروی انتظامی است، اجرا شود قطعا و مسلما بسیاری از مفاسدی که ما امروز در جامعه، محیط ادارات و ارتباطات ادرای شاهد آن هستیم، از بین خواهد رفت.

وی گفت: مسئولان باید به جای اینکه بگویند نیروی انتظامی یا فلان دستگاه مسئول اجرای اسلام نیست، از آنها بخواهند که چرا ادارات و نیروی انتظامی به وظایف قانونی خود عمل نمی‌کنند.

رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به اینکه اینها قانون است و باید به اجرای آن کمر بندیم، تاکید کرد: درست است اینکه هیچ کس نباید بر اساس اجتهاد شخصی عمل کند، اما باید دنبال اجرای قانون رفت و ما گله‌مندیم که چرا در اجرای قانون، آن وظیفه‌ای را که در محیط ادارات، جامعه، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و علمی بر عهده داریم، عمل نمی‌کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد که خداوند همه ما را متوجه وظایف و مسئولیت‌های سنگین‌مان بکند و ما بتوانیم اسلامی را که با این هزینه سنگین به دست ما رسیده در این برهه حساس که دشمن کمر به نابودی آن بسته است، صیانت کنیم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • موسی IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    0 0
    با سلام و احترام به رییس محترم دیوان عدالت اداری،امیدوارم که در پناه یزدان عزووجل همواره موفق باشید. شرکت پارس خودرو هم به وظایف خود عمل نمی کند.هیچ کس هم پاسخگو نیست .یک سال پیش خودرو پارس تندر 90 ثبت نام کردیم و با پول وام و قرض قرار شد مهرماه 93 تحویل داده شود،متاسفانه با مراجعه به نمایندگی مربوطه بحث تحریم پیش کشیده و میگوید پولتان را پس بگیرید. در قرارداد هم پول انصراف را 10 درصد پیش بینی کرده ،نمیدانیم چکار کنیم.لطفا راهنمایی بفرمایید.