یکی از سرشناس ترین چهره های سیاسی پاکستان و عضو ارشد حزب جنبش متحده قومی ضمن محکوم دانستن حملات هوایی عربستان به یمن، ادعاهای مقامات عربستان را مبنی بر در خطر بودن اماکن مقدس در این کشور بی اساس دانست.

خطری اماکن مقدس در عربستان را تهدید نمی کند/ پاکستان خود را درگیر نکند

فاروق ستار Farooq Sattar که رهبری کرسی های مربوط به نمایندگان حزب متحده قومی در مجلس پاکستان را برعهده دارد، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ما نمایندگان مجلس پاکستان به عنوان نمایندگان افکار عمومی این کشور دمکراتیک معتقدیم پاکستان به هیچ قیمتی نباید وارد جنگ عربستان علیه یمن شود و خود را درگیر مسایل خاورمیانه کند مگر آنکه خطری واقعی و جدی مهم ترین اماکن مقدس مسلمانان را تهدید کند که در این شرایط ، دفاع از اماکن مقدس برعهده همه مسلمانان خواهد بود و البته چنین خطری از ناحیه یمن وجود ندارد.

وی گفت: اگر ریاض مدعی است که اماکن مقدس در عربستان در معرض تهدید قرار دارد، باید بتواند این ادعا را با منطق ثابت کند و کشورهای دیگر را نسبت به وجود چنین خطری متقاعد کند که البته چنین خطری وجود ندارد.

فاروق ستار تاکید کرد که براساس قطعنامه مصوب پارلمان پاکستان، مواضع پارلمان در قبال مساله یمن کاملا واضح است و پاکستان باید در این زمینه بیطرف بماند و تلاش خود را در راستای تسهیل مذاکرات میان گروه های یمنی انجام دهد بدون آنکه در بازی خطرناک عربستان علیه یمن وارد شود و این چیزی است که پارلمان تصویب کرده است.

وی با تاکید بر اینکه جنگ، راه حل بحران یمن نیست، گفت: نهادهای بین المللی و منطقه ای باید از ظرفیت های خود برای کمک به حل بحران یمن از طریق گفت و گو و راه های صلح آمیز استفاده کنند. مشکلات یمن باید بدست مردم خود این کشور حل شود و کشورهای دیگر بدون دخالت در آن، فقط باید نقش تسهیل کننده مذاکره میان طرف های یمنی را ایفا کنند.

ماه گذشته، بعد از آنکه عربستان از پاکستان رسما خواست تا در ائتلاف حمله به یمن شرکت کند، پارلمان پاکستان با تصویب قطعنامه ای مخالفت صریح خود را با دخالت این کشور در مساله یمن اعلام کرد ضمن اینکه افکار عمومی این کشور هم به شدت با این خواسته عربستان مخالف اند.


** تروریسم بزرگترین مشکل پاکستان و منطقه

فاروق ستار در بخشی دیگر از این گفت و گو، تروریسم را بزرگترین مشکل امروز پاکستان، منطقه و جهان دانست و گفت: برای مقابله با تروریسم، نیازمند مکانیسم ها و رویکردهای منطقه ای هستیم و تروریسم در منطقه ما نمی تواند راه حل خارجی داشته باشد.

وی افزود: امروز که بخش زیادی از نیروهای بیگانه درحال ترک تدریجی افغانستان هستند، این فرصت خوبی برای ایران، پاکستان و افغانستان است تا با اتخاذ یک مکانیسم مشترک برای مبارزه با تروریسم، زمینه را برای توسعه و پیشرفت یک منطقه مستقل از تاثیرپذیری از هرگونه عوامل خارجی فراهم کنند.

نماینده ارشد حزب جنبش متحده قومی پاکستان با اظهار تاسف از اینکه افغانستان، پاکستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه تحت خواسته و اراده قدرتهای خارجی عمل کرده اند، گفت: بهترین سیاست خارجی برای دولت پاکستان، برقراری روابط دوستانه و عالی با تمام همسایگان به ویژه ایران، افغانستان و هند است و در این صورت می توان این منطقه را به یکی از اصلی ترین بازیگران صحنه سیاست و اقتصاد بین المللی تبدیل کرد.

وی تاکید کرد: ما می خواهیم مردم در سراسر جهان در صلح و آرامش زندگی کنند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قاسم IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    2 0
    پاکستان اگر راست می گوید تخم نفاق سعودی ها در سپاه جنگوی و طالبان را بخشکاند آنوقت ادعای حمایت از خادمین امریکا و اسرائیل در کنار خانه خدا بکند ؟؟؟؟
  • سالار IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    0 0
    خداون به آدمیزاد عقل داده ولی متاسفانه این آل سعود عقل ندارند چون هیچ مسلمانی جز وهابیت به اماکن مذهبی تجاوز نمیکند
  • مرادی IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    0 0
    گمان نکنم فلانی . اماکن باوجودرعب ووحشت حکم شما خطری ندارند. حرف دلت بزن.العزیز