وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی غلبه وجهه فروشگاهی را در نمایشگاه کتاب تهران یک معضل توصیف کرد و گفت: کتاب در درجه اول باید در کتاب‌فروشی‌ها عرضه شود.

انتقاد از وجهه فروشگاهی نمایشگاه/ کتاب باید در کتابفروشی عرضه شود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار مهر، مراسم افتتاحیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح امروز سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور در ضلع جنوبی مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم نمایشگاه کتاب تهران را تجلی‌گاه نشر اندیشه‌های مختلف از سراسر جهان توصیف کرد و گفت: روشنایی محفل علمی همه ساله میلیون‌ها نفر را به خود جمع می‌کند.

وی افزود: نمایشگاه کتاب تهران در طول ۲۸ سال گذشته تبدیل به یک رویداد بزرگ فرهنگی شده و دولت از همه امکانات خود برای هرچه پربارتر شدن این نمایشگاه بهره گرفته است. نمایشگاه امسال محصول همکاری میان‌بخشی بیش از ۷۰ دستگاه نهاد با موسسه اجرایی و خدماتی و در آن هزاران ناشر داخلی و صدها ناشر خارجی حضور پیدا کرده‌اند.

افزایش ۲۰ درصدی عناوین عرضه شده در نمایشگاه امسال

به گفته وزیر ارشاد در سال جاری و براساس آمارهای رسمی تعداد عناوین کتب عرضه شده نسبت به دوره قبل ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده و در حوزه کتاب‌های خارجی حدود ۵۰ درصد عناوین، کتاب‌های غیرتکراری اند.

جنتی گفت: نمایشگاه کتاب تهران فرصتی منحصربه‌فرد برای بازبینی مقوله کتاب است. این نمایشگاه یک تالار هم‌اندیشی ملی و تامل در باب کتاب است که در آن دولت و ملت پیرامون حوزه‌های مختلف و با محور کتاب با یکدیگر گفت‌وگو و تبادل نظر می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با بیان اینکه یکی از مسائل ما این است که در سال‌های اخیر دولت بیش از حد لازم وارد عرصه‌های تصدی‌گری شده است، از واسپاری بسیاری از امور برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به ناشران و تشکل‌های نشر خبر داد و گفت: ما در نظر داریم که به تدریج و طی چند سال آینده همه امور نمایشگاه کتاب را به اهلش واگذار کنیم.

جنتی همچنین تبدیل شدن نمایشگاه کتاب تهران به فروشگاهی بزرگ را معضلی خواند که این رویداد بین‌المللی را از هدف اصلی‌اش که تبادل تجربه‌های پدیدآورندگان و ناشران کتاب در داخل و خارج از کشور است، دور کرده است.

وی در این رابطه تاکید کرد: در درجه اول باید کتاب در کتاب‌فروشی‌ها عرضه شود.

عرضه کتاب خارجی برای بین‌المللی شدن کافی نیست

وی همچنین یادآور شد: کتاب‌های خارجی نمایشگاه تهران برای بین‌المللی شدن آن کافی نیست و به همین خاطر نقش دیپلماسی فرهنگی را تقویت کرده و در همین رابطه کشور پادشاهی عمان به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب شرکت کرده است.

جنتی از حضور وزرای چند کشور مختلف و نیز روسای ۵ نمایشگاه بین‌المللی کتاب در نمایشگاه امسال کتاب تهران خبر داد و با اشاره به شعار سال نمایشگاه «خواندن؛ گفت‌وگو با جهان» ابراز امیدواری کرد: این رویداد بین‌المللی فرصتی برای شعار نمایشگاه و گفت‌وگوی فعالان حوزه کتاب در ایران با همتایانشان در کشورهای دیگر باشد.

وزیر ارشاد درخصوص مکان نمایشگاه کتاب تهران هم ضمن تاکید بر این نکته که ناشران مفتخرند که آثارشان را در یک عبادتگاه عرضه کنند در عین حال گفت: حجم بالای مراجعه‌کننده به نمایشگاه کتاب ضرورت ارائه خدمات فرهنگی به آنها، متناسب با این مکان نیست و امیدواریم با کمک سایر بخش‌ها در دولت فضای مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران فراهم کنیم.

وی شروع ارزیابی و بازاندیشی در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در وزارتخانه متبوعش خبر داد و یادآور شد: امسال تلاش شده تا با حضور چشمگیرتر استان‌ها و همچنین اقوام مختلف کشور در نمایشگاه، وجه ادارات فرهنگی بیشتر مدنظر قرار گیرد.

جنتی از برگزاری صدها نشست با محوریت گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی، مناظره و میزگرد حول محور کتاب در نمایشگاه بیست و هشتم خبر داد و اظهار امیدواری کرد: مصلی در ۱۰ روز آینده تبدیل به مرکزی پویا و با نشاط شود و نمایشگاه هم به بهترین وجه ممکن برگزار شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.