قدس انلاین – سعید کوشافر: بازار مسکن درحالی روزهای پر امیدی را درسال جاری پیش روی خود متصور میشود که هنوز و برخلاف برخی بازارها که نوسانهای فصلی و افت ونزولهای مرتبط با مسایل سیاسی را تجربه میکنند ؛ با ثبات باقی مانده و افزایش قابل ملاحظه ای نداشته است ،این د رحالی است که همچنان رکود شدیدی بر این بازار حاکم است و نه تنها خرید و فروش که ساخت وساز نیز بدون رونق است.

پیش بینی های ضد و نقیض ازقیمت خانه دارشدن/ شایعه افزایش 40درصدی قیمت درکمین بازار مسکن/استیضاح وزیر درصورت تداوم گرانی وبی برنامگی

اما برعکس ارامش ظاهری بازار ؛ پیش بینی ها برای اینده مسکن داغ داغ است وحکایتهای عجیبی را پیش روی مشتریان و فروشندگان قرار میدهد ؛ پیش بینی هایی که از تداوم ثبات و رکود تا رونق و افزایش شدید قیمتها تاحد انفجار درنوسان است .

درعین حال معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از احتمال افزایش قیمت مسکن با شیب ملایم در بلند مدت خبر داد.

حامد مظاهریان با بیان اینکه بخش مسکن ایران مستقیم تحت تاثیر روابط بین‌المللی و به ویژه توافق هسته‌ای قرار نمی‌گیرد ، گفت: با توجه به تاثیرپذیری بخش مسکن از متغیرهای اقتصاد کلان و خرد به ویژه نرخ ارز، تورم عمومی و نقدینگی، رشد اقتصادی و قدرت خرید خانوار همچنین وضعیت بازارهای رقیب بخش مسکن، هرگونه تغییر در مراودات بین‌المللی ناشی از توافق هسته‌ای، می‌تواند از طریق متغیرهای مذکور بر بخش مسکن در کوتاه مدت و بلند مدت تاثیرگذار باشد.

وی افزود : پس از رفع تحریم‌ها در کوتاه مدت (دوره زمانی چندماهه) به علت احتمال کاهش نرخ ارز، کاهش نرخ تورم (به خصوص تورم انتظاری) همچنین امکان جذب نقدینگی‌های مازاد جامعه در بخش تولید و بازار سرمایه و با توجه به اینکه قدرت خرید مسکن افزایش نمی یابد ، پیش‌بینی می‌شود بازار مسکن با تداوم ثبات قیمت مواجه شود.

به گفته معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، در میان مدت و بلند مدت نیز به علت افزایش قدرت خرید خانوار (ناشی از تقویت تولید داخلی) و احتمال سوق نقدینگی از بازار سرمایه به بازار مسکن (پس از سوددهی اولیه بازار بورس) همچنین با توجه به رکود فعلی حاکم بر ساخت‌و‌ساز و کاهش شدید پروانه‌های ساختمانی در سال گذشته، این احتمال وجود دارد که بازار مسکن پس از یک دوره زمانی با افزایش تقاضا و به دنبال آن افزایش ملایم قیمت مواجه شود.

درهمین حال رییس سابق اتحادیه مشاوران املاک گفت: با کاهش میزان سود بانکی سازندگان و سرمایه گذاران در حوزه مسکن سرمایه های خود را از بانک‌ها خارج کرده و به سمت تولید و ساخت وساز باز می گردانند که به این ترتیب رونق تولید وافزایش میزان و ساخت و ساز بوجود می آید.

مصطفی قلی خسروی رییس سابق اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت بازار مسکن اظهار کرد:ثبات سیاسی در جامعه می تواند ثبات اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: در وضعیت فعلی با توجه به جهش قیمت ها در سال های گذشته پیش بینی افزایش قیمت در این حوزه وجود ندارد و به نظر می رسد روند رکودی فعلا در این بازار ادامه داشته باشد.

رییس سابق اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه در نیمه دوم سال 94 روند بازار تغییر خواهد کرد، تصریح کرد: از این زمان به بعد می توان توقع بهبود روند بازار را داشت.

قلی خسروی با اشاره به اینکه سیاست های دولت یازدهم و برنامه هایی که از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده نشان دهنده ثبات اقتصادی است ، گفت :در صورت به اجرا رسیدن برنامه های دولت زمان شکوفایی در بازار مسکن را از آغاز سال 95 می توان پیش بینی کرد.

همچنین حامد قادر مرزی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی  درباره افزایش وام مسکن به میزان 60 میلیون تومان گفت:هر گونه افزایش وام مسکن تورم زا است مگر آنکه این وام به بخش تولید مسکن اختصاص پیدا کند.دولت نباید برای خرید مسکن وام های فعلی را تغییری  دهد.با رکود و کاهش تولید ساختمان ، افزایش وام به نفع مردم نیست.

وی با بیان اینکه افزایش وام مسکن در مقطع فعلی باعث گران شدن قیمت واحد های مسکونی خواهد شد تصریح کرد:از آنجا که قیمت واحد های مسکونی بالا است افزایش اعتبارات مسکن به خانه دار شدن مردم کمکی نخواهد کرد.

 عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد:طی سال های گذشته که وام مسکن افزایش پیدا کرد فقط تورم زا بود .چرا که متناسب رشد وام قیمت مسکن افزایش می یافت لذا دولت در مقطع فعلی که بازار مسکن در شرایط رکود است نباید وام مسکن را تغییر دهد این امر باعث برهم خوردن بازار و حتی جهش قیمت ها می شود.

***شایعه دربازار مسکن

سید مهدی هاشمی رییس کمیسیون عمران از وجود شایعاتی مبنی بر افزایش ۴۰ درصدی نرخ اجاره بها سخن گفته و نوشته است که دست‌هایی در پشت پرده و از طریق سوداگری قصد دارند تا سودآوری کاذب و تامین مضاعف منافع را به چنگ آورند.

بر اساس آنچه نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نوشته رواج این شایعه از آنجا ناشی می‌شود که صاحبان واحدهای ساخته شده برای شکستن رکود بازار خرید و فروش مسکن، سعی دارند با طرح این شایعات مردم را به سمت خرید مسکن سوق دهند.

به این ترتیب بازار مسکن با سوالات مختلفی مثل این مواجه است. فعالان و کار‌شناسان این حوزه باید بگویند که آیا افزایش ۴۰ درصدی نرخ اجاره بها منطقی است؟ این شایعات چرا عنوان می‌شود و به نفع چه کسانی است؟

محمد علی پورشیرازی، کار‌شناس مسکن ضمن ابراز بی‌اطلاعی از وجود چنین شایعه ایی در بازار مسکن گفت: به اعتقاد من رقم ۴۰ درصد برای افزایش اجاره بها بسیار غیر منطقی است.

وی افزود: نرخ اجاره بها در همه جای دنیا ارتباط مستقیمی با نرخ تورم دارد و به طور معمول نوسانات آن متاثر از اختلاف رقم تورمی که اعلام می‌شود و تورمی که مردم احساس می‌کنند است.

این کار‌شناس حوزه مسکن با تاکید بر اینکه رواج چنین شایعاتی برای رونق دادن به بازار واسطه‌گری و دلالی است، گفت: ناپلئون می‌گوید ایرانی‌ها به دنبال ترویج دو امر هستند که دومی آن دلالی است. قصد ندارم که بگویم واسطه‌گری حرفه بدی است اما در ایران این حرفه به دلالی تبدیل شده است و برای بازار مشکلاتی ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به الزامی شدن دریافت کدرهگیری در معاملات مسکن، گفت: همین موضوع یکی از مصادیق ترویج دلالی است.

پورشیرازی با بیان اینکه مسکن در ایران بر خلاف همه دنیا، یک کالای سرمایه ایی است، گفت: مسکن اساسا یک کالای مصرفی است که به خاطر سیاست‌های غلط در ایران حتی از نفت هم سرمایه ایی‌تر شده است. این رویکرد در کنار نوسانات حاصل از هیجان دادن به بازار سبب می‌شود که بازار مسکن با مشکلاتی مواجه باشد.

به گفته این کار‌شناس حوزه مسکن مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای اغلب نادرست و نسنجیده در مورد آینده بازار خرید و فروش یا اجاره بها موجب هیجانی شدن بازار می‌شود و این هیجانات تنها به نفع واسطه‌ها و دلالان تمام خواهد شد.

وی ضمن انتقاد از رسانه ایی کردن تحولات بازار مسکن، گفت: شاهدیم که کاهش دو درصدی سود بانکی هر روز به نحوی به قیمت مسکن و نرخ اجاره بها ارتباط داده می‌شود و همه این‌ها آسیب‌هایی همچون ناامنی اقتصادی و گسترش فقر را به دنبال دارد.

پورشیرازی در پاسخ به این پرسش که راهکار مناسب برای خروج بازار مسکن از این وضعیت چیست، گفت: بهترین و مهم‌ترین عامل این است که دولت خود و ارگان‌های وابسته به خود را از این بخش کنار بکشد.

وی ادامه داد: نمونه دخالت‌های اشتباه دولت در بخش مسکن، طرح فاجعه آمیز مسکن مهر بود. اگر چه در آلمان، فرانسه و... هم طرح‌هایی شبیه به این اجرا شده است اما ما به غلط‌ترین شیوه نسبت به این کار اقدام کردیم.

این کار‌شناس حوزه مسکن نمونه دیگر سیاست‌های غلط دولتی در این بخش را الگو برداری از کشورهای ناموفق دانست و گفت: طی سالهای گذشته بسیاری از مردم را به خاطر خانه دار شدن به سمت شهرهای بزرگ سوق دادیم و به همین شکل کشاورزی، دامداری و... را نابود کرده‌ایم. در حالی که با بهره گیری از سیاست‌های صحیح می‌توان همه مردم را در هر نقطه از کشور تامین کرد و مورد حمایت قرار داد.

***هشدار نسبت به افزایش قیمت مسکن

در حالی که برخی از مسولان دولتی از ثبات قیمت مسکن صحبت می کنند اما بازار اجاره و خرید در مناطق مختلف کشور گویایی آن است که قیمت ها از اول اردیبشهت ماه سیر صعودی به خود گرفته است.در این خصوص نمایندگان مجلس هم انتقاداتی داشتند و از دولت خواستند که برای مهار گرانی مسکن ، برنامه ها اجرایی شود.

گلایه های مردمی از وضعیت بازار مسکن نیز به گونه ای است که قیمت ها با مسکن معرفی شده هیچ سنخیتی ندارد.بازاری که به شدت در رکود است هفته به هفته بر قیمت هایش افزوده می شود و در این میان دولت برای مهار گرانی و تامین مسکن مردم برنامه خاصی ندارد.

سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره قیمت مسکن که از هفته اول اردیبهشت ماه افزایش یافته است گفت:یکی از الزام ها برای توسعه کشور فراهم کردن زیرساخت های مسکن است .این موضوع در دولت گذشته در قالب مسکن مهر مطرح شد.البته در آن زمان تصور دولت بر این بود که با طرح مسکن مهر قیمت مسکن کاهش پیدا می کند اما ضمن اینکه افت قیمت صورت نگرفت بلکه رکود در بازار این بخش ایجاد شد.وی با بیان اینکه مسکن مهر نکات مثبتی هم داشت تصریح کرد:با آغاز ساخت و ساز مسکن مهر کسانی که مستاجر بودند نسبت به خانه دار شدن خود امیدوار شدند و این امر تاحدی از التهابات بازار مسکن و تقاضا در آن زمان کاست.اما این امر مقطعی بود چرا که با به سرانجام نرسیدن تعهدات مشکلات حوزه مسکن برگشت.

موسوی لارگانی ادامه داد:اگر پروژه مسکن مهر به سرانجام می رسید اکنون قیمت مسکن با نوسان روبرو نمی شد و مردم برای خرید و اجاره نباید قیمت بالای را پرداخت می کردند.متاسفانه وزرات راه و شهرسازی نتوانست به تعهدات خود عمل کند .زمانیکه مدیریت در این بخش ضعیف باشد قابل پیش بینی بود که مسکن مهر در موعد مقرر به پایان نمی رسد.وی با بیان اینکه گستردگی فعالیت وزارت راه و شهرسازی مانع از به سرانجام رسیدن وعده های دولت یازدهم در این بخش شده است تصریح کرد:در حالی که مسکن مهر به اتمام نرسیده و هر ساله وعده جدیدی در پایان آن داده می شود وزارت راه موضوع مسکن اجتماعی را عنوان کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:از زمانیکه مسکن اجتماعی اطلاع رسانی شد تا کنون هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده است و حتی جزئیات آن شفاف نیست.لذا وزرات راه و شهرسازی به علت حساسیت این بخش باید با دقت برنامه های خود را اعلام کند.برنامه های که قابلیت عملیاتی شدن را داشته باشد.وی با اشاره به اینکه تحقق نیافتن وعده ها باعث افزایش قیمت مسکن شده است تصریح کرد:اگر مسکن مهر به سرانجام برسد و متقاضیان صاحب خانه شوند بخشی از تقاضا فعلی بازار به سمت مسکن مهر هدایت می شود و پس از آن دولت می تواند سایر طرح های خود را اجرایی کند.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:به رغم آنکه گفته می شود قیمت مسکن ثابت و به علت رکود هیچ تغییری نداشته است باید بگویم که قیمت اجاره و خرید ملک در تمام شهرها افزایش داشته است .مردم در پی مراجعه های خود به مجلس از گرانی قیمت مسکن صحبت می کنند و اینکه قیمت ها در سال جدید هیچ ثباتی نداشته است.

وی تاکید کرد:قیمت مسکن چرا جهش گونه باید بالا برود به نحوی که مردم سال به سال توان اجاره کردن را از دست بدهند .لذا وزارت راه و شهرازی موظف است برای تامین مسکن اقشار کم درآمد جامعه برنامه ریزی کند.افزایش قیمت مسکن طی سال جاری قابل کتمان نیست از اینرو برای حل این مشکل باید به صورت ریشه ای اقدام کرد.موسوی لارگانی با بیان اینکه عدم موفقیت وزیر راه و شهرسازی در مسولیت های مربوطه باعث شد که درخواست استیضاح وی به هیات رئیسه مجلس داده شود تصریح کرد:نمایندگان خانه ملت با هدف گرفتن حق مردم و ساماندهی وضعیت راه و مسکن کشور درخواست استیضاح از اخوندی را کردند.لذا امضا کنندگان استیضاح امیدوار هستند که هیات رئیسه مجلس این موضوع را با فوریت پیگیری کند.

همچنین سید محمد حسین میر محمدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره افزایش قیمت مسکن طی سال جاری به خبرنگار ما گفت:قیمت مسکن طی سال جاری افزایش یافته ، اما درصد رشد قیمت خیلی بالا نبوده است .بخشی از رشد قیمت به دلیل گرانی نهاده های تولید مسکن و هزینه های کارگر بوده است .وی افزود:در حالی که برخی از مواد اولیه ساخت مسکن گران شده است قیمت سیمان و محصولات فولادی کاهش داشته است لذا رشد قیمت نباید در بازار رخ می د اد.حدود 10 تا 15 درصد قیمت مسکن افزایش داشته است.یکی از راه ها برای آنکه قیمت مسکن بیش از این گران نشود پیاده سازی طرح های حمایتی در ساخت و ساز است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:وزارت راه و شهرسازی قول داده است که مسکن مهر تا پایان امسال به متقاضیان تحویل داده شود لذا اگر چنین  امری اتفاق بی افتد قطعا شاهد افزایش جهش گونه قیمت ها نخواهیم بود.وی با اشاره به مسکن اجتماعی افزود:با اجرای طرح های مختلف و متنوع در بخش مسکن می توان به نیاز و سلیقه همه مردم پاسخ داد.لذا دولت باید با سرعت نسبت به اجرا کردن صحبت های خود اقدام کند تا بازار دچار التهاب نشود.

علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس نیز ردباره افزایش قیمت مسکن به خبرنگار ما گفت:در حال حاضر به میزان سه میلیون واحد مسکونی از برنامه عقب هستیم و روز به روز به این عدد اضافه می شود لذا کاملا قابل پیش بینی بود که قیمت مسکن در سال جاری روند افزایشی به خود بگیرد.

وی افزود:وقتی دولت برای کنترل قیمت ها و تامین نیاز مسکن مردم کاری انجام ندهد بازار تصمیم گیرنده می شود لذا بازار در پی حرکت خود در سال جدید قیمت ها را بالا برد.

وی تاکید کرد:بازار مسکن با اینکه در رکود به سر می برد اما رشد قیمت در آن حادث شده است .از اینرو دولت باید برای کنترل قیمت ها برنامه ریزی کند.

*** مهار فنر انقباضی مسکن

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه مهار فنر انقباضی مسکن برای جلوگیری از جهش قیمتی آن نیازمند اهتمام جدی دولت در پرداخت وام برای خانه‌دار شدن مردم است، گفت: تشدید نظارت بر بنگاه های معاملاتی مسکن لازمه رسیدن به ثبات در این بازار است.

محمدرضا رضایی کوچی در گفت وگو با خانه ملت، با بیان اینکه دریافت کنندگان تسهیلات وام مسکن بیشتر دهک های پایین جامعه هستند، گفت: اخذ اوراق تسهیلات و یا سپرده از متقاضیان دریافت وام مسکن که هیچ پشتوانه مالی و یا پس‌انداز قابل توجهی ندارند،منطقی نیست.                                          

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه دولت هیچ برنامه مشخصی برای خانه‌دار کردن مردم ندارد،افزود: دریافت سپرده از متقاضیان مسکن که بیشتر قشر کم توان جامعه نیز به شمار می روند؛نشانه شکست دولت در طرح خانه دار کردن مردم است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه در حال حاضر برای خانه دار شدن حتی در شهرستان ها نیز باید افراد 100 میلیون تومان داشته باشند،گفت: حمایت دولت برای خانه‌دار شدن مردم باید به گونه ای باشد که تسهیلات به راحتی برای خرید مسکن در اختیارشان قرار بگیرد.

رضایی کوچی با بیان اینکه اگر فشار بیشتری بر دوش مردم جهت خرید مسکن تحمیل شود،طرح های حمایتی دولت به هیچ جا نخواهد رسید،گفت: حمایت های جهت دار برای خانه دارشدن مردم باید در دستور کار اولویت دار دولت باشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه سیاست دولت در حوزه مسکن مشخص نیست،گفت:بازار مسکن دچار رکود شده و در حال حاضر عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارند.

وی با تاکید بر اینکه تقاضا برای اجاره مسکن در این برهه از زمان رو به رشد است، افزود: عرضه و تقاضا برای خانه دار شدن دهک‌های پایین جامعه به هم خورده و تقاضا در این رابطه بسیار زیاد است و چون تولید مسکن نداریم باعث شده که اجاره مسکن افزایش پیدا کند.

رضایی کوچی با انتقاد از ضعف نظارت بر عملکرد بنگاه های معاملاتی، گفت: متاسفانه نظارتی بر بنگاههای معاملاتی انجام نمی شود و بنگاه داران اقدام به نرخ گذاری های سلیقه ای می کنند که این خود عاملی اساسی برای تغییر و رشد قیمت های اجاره بها است.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس نهم، با بیان اینکه لازمه رسیدن به ثباتی در نرخ اجاره بها درنظرگرفتن تعرفه مشخصی در این زمینه است،گفت:درحال حاضر فشار زیادی بر متقاضیان مسکن در سایه ضعف نظارت ها وارد می شود.

وی با تاکید براینکه دولت باید سیاست های خود را در زمینه مسکن هرچه سریع تر اعلام کرده و به اطلاع مردم برساند، تصریح کرد: بانک ها در پرداخت تسهیلات باید از سیاست های انقباضی دوری کنند تا تولید و کارآفرینی رونق پیدا کند.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در صورت ادامه روند کنونی دولت در زمینه بهبود بازار مسکن، فنر انقباضی مسکن بازهم به جهش قیمتی آن منجر خواهد شد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    0 0
    مسکن ارزان تر می شود فقط جو روانی را بنگاها ایجاد می کنند
  • خسرو IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    شما را به خدا با این افرادمصاحبه نکنید چون اکثر آنها دارای جند ده مسکن برای فروش دارند .آیا میخواهید هنوز مسکن را گرانتر کنید ؟ بد بختی ما در ایران این است هر چیزی که گران میشود مردم هجوم میبرند و اسم آنرا رونق میگذارند