گروه میهن- مصدق - شورای شهر تهران به کلیات طرح الزام شهرداری به تشکیل ستاد مدیریت جمعیت پایتخت رأی مثبت داد .

 طرح الزام شهرداری برای تشکیل «ستاد مدیریت جمعیت پایتخت»

به گزارش خبرنگار ما، صبح دیروز و در جریان بررسی این طرح ابتدا دکتر معصومه آباد، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نسبت به پایین بودن رشد جمعیت در پایتخت اظهار نگرانی کرد و گفت: عدد باروری در این کلانشهر ازتمام شهرهای ایران کمتر است، به گونه‌ای که نرخ رشد باروری در کل کشور8/1، اما در تهران 2/1 درصد است و همین امر حساسیت را افزایش می دهد.

وی با اشاره به تأکیدهای مقام معظم رهبری در ارتباط با افزایش جمعیت گفت: در ازدیاد باروری مباحت اقناعی همیشه وجود داشته ضمن اینکه مدل الگو پذیری شهر تهران یک مدل الگو پذیری متفاوت است، بنابراین تشکیل ستاد پژوهشی برای این امر که در بند اول طرح  یاد شده  آمده ضرورت  دارد .

 

 مترو و اتوبوس کافی نداریم

همچنین محسن سرخو، عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر به معضلاتی که افزایش جمعیت در تهران می‌تواند داشته باشد، اشاره کرد و گفت: در حالی جمعیت تهران در سالهای اخیر افزایش یافته است که ما برای آنها مترو، اتوبوس و آب کافی نداریم و هم‌اکنون نیز سبزیجات و مواد غذایی آلوده را به خورد مردم می‌دهیم.

وی  با اشاره به صندوق حمایت‌ فرصتهای شغلی  که  به دلیل یک تصمیم غلط دولت نهم به صندوق وام تغییر پیدا کرد و مشکلات بی کاری افزایش یافت، گفت: باید همه این شرایط را درنظر بگیریم و برای تصویب هر طرح و لایحه‌ای، وضعیت جامعه و شهر را ببینیم.

 

 گزینه‌های تشویقی در نظر بگیرید

پیرهادی، عضو دیگر شورای شهر هم گفت: طرحی جامع باید داشته باشیم و باید خود را با فرمان رهبری تنظیم کنیم و فرهنگ و گزینه‌های تشویقی برای خانواده‌ها مد نظر قرار دهیم و شهرداری نیز لزوما باید وارد شود و سهم خود را به درستی در این زمینه ادا کند.

وی ادامه داد: نماینده دولت و دیگر مسؤولان اجرایی اگر در سطح مشورت در شورا حضور پیدا کنند، از آنها استقبال می‌کنیم، زیرا باید در راستای اقدامهای مؤثر ما طرحهایی را ارایه دهند و مطالب راهبردی را مطرح کنند.

انصاری، یکی دیگر از اعضای شورای شهر با اشاره به اینکه طرح یاد شده، بسیار بزرگ و عوارض و مشکلات آن نیز قابل توجه است، افزود: آسیبهای اجتماعی، کمبود در زیر ساختها و مهاجرت از جمله مواردی است که شهر تهران با آن درگیر است، بنابراین رشد جمعیت در این کلانشهر باید به صورت کیفی اتفاق بیفتد  و بدین منظور ستادی در سطح کشور تشکیل شود

به گفته وی، باید مرکز مطالعاتی تشکیل شود تا مطالعات جامعی را برای افزایش جمعیت در آینده مورد بررسی قرار دهد.

احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر نیز با بیان اینکه بحث افزایش جمعیت تهران را با توجه به مهاجران به آن باید واقع بینانه دید گفت:  شهرداری تهران چگونه می‌تواند در سبک اسلامی ورود کند و آن را ترویج دهد، درحالی که در اقدامهای خود همچون جمع‌آوری زباله و دیگر مسایل هنوز با مشکلاتی مواجه است.

به گفته وی، این طرح بهتر است به کمیسیون بازگشت داده شود و به بررسی‌های بیشتر دوباره مطرح شود.

پس از ارایه دیدگاه‌های موافقان و مخالفان کلیات طرح الزام شهرداری تهران به تشکیل ستاد مدیریت جمعیت به رأی گذاشته شد که با اکثریت آرا به تصویب رسید .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.