قدس آنلاین- دلپذیر: همزمان با سالروز بزرگداشت حماسه سرای بزرگ ایران، حکیم ابوالقاسم فردوسی، مراسم نخستین سالگرد درگذشت شادروان دکتر محمد حسین توسی وند، جراح برجسته مغز و اعصاب و بنیانگذار بنیاد فردوسی با حضور اعضای بنیاد فردوسی توس و اهالی پاژ در جوار آرامگاه دکتر توسی وند در روستای پاژ، زادگاه فردوسی برگزار شد.

نخستین سالگرد درگذشت شادوران دکتر محمد حسین توسی وند  در روستای پاژ

در این مراسم دکتر جلال خالقی مطلق، شاهنامه پژوه نامدار و رئیس بنیاد فردوسی با اشاره به اینکه شادروان دکتر طوسی وند از انسان های استثنایی روزگار ما بود گفت: او در درجه اول یک انسان پاک با آرمان های بزرگ بود؛ او جزو پزشکان بی مرز بود یعنی رایگان ثروت و عمر خود  را در خدمت بیماران گذاشته بود و در عین حال یک دوستدار ایران و فرهنگ ایران زمین و تمام آرمانش زبان فارسی و شاهنامه بود. دکتر خالقی مطلق با اشاره به اینکه من افتخار آشنایی با دوست عزیز از دست رفته خود را در سال های خیلی پیش در آلمان  در زمانی که آن مرحوم از برلین گهگاهی به هامبورگ می آمد و چند ساعتی را با هم گفتگو داشتیم به دست آوردم خاطر نشان کرد: من در همان جا پی به روان بزرگ و آرمان های نیکوی آن عزیز بردم؛ همین بود که با وجود مشغله بسیار زیاد که داشتم و دارم؛ ریاست بنیاد فردوسی را پذیرفتم. وی تاکید کرد: من امروز افتخار می کنم و شاد هستم که  در روز سالگرد مرحوم دکتر طوسی وند، این ایران دوست بزرگ در میان شما هستم. و خیلی خوشحالم که شنیدم  مانند چنین مراسمی در کرمان نیز برگزار شده است. شاهنامه پژوه نامدار کشورمان در پایان اظهار داشت: با شما دعا می کنم و می دانم همه شما در این سخن با من هم دل و هم زبان هستید که روان شادروان دکتر طوسی وند  در بهشت برین در کنار فردوسی بزرگ جاویدان بود.

در ادامه پروین خاکپور، مدیر اجرایی بنیاد فردوسی شاخه  توس هم  از آغاز به کار بنیاد نیکوکاری دکتر محمد حسین طوسی وند خبر داد و ابراز امیدواری کرد همانطور که راه علمی و فرهنگی دکترطوسی وند زنده و شاد باقی مانده؛ راه خیرخواهانه و نیکوکاری ایشان هم زنده و پابرجا باشد.

محمود ناظریان، دوست دیرین مرحوم دکتر توسی وند نیز با بیان اینکه  دکتر توسی وند بنیاد فردوسی را بنا نهاد و در این راه مخصوصا برای احیای روستای پاژ، زادگاه فردوسی تلخکامی های بسیار را درنوردید تا اینکه قلبش آزرده گردید شعری را خطاب به دکتر توسی وند و در وصف روستای پاژ با این مطلع برای حضار قرائت نمود:

مثل دکتر محمد حسین توسی وند/ که دگر به این جهان آید

تا به زادگاه فردوسی/ اعتباری چنین بیفزاید

اجرای سرود ای ایران با صدای استاد امیدوار، موسیقی سنتی، نقالی هنرمند نوجوان سمیه خنجی از دیگر برنامه های این مراسم بود.

گفتنی است توسی‌وند که سالها در راه پیشبرد فرهنگ ایران بزرگ تلاش کرد، در سطح جهانی به فعالیتهای بشردوستانه شهره بود.وی با راهبری سازمان خیریه پزشکان آلمان خدمات زیادی به جامعه بشری را در کارنامه خود به یادگار گذاشت و به پاس این در سال 2002 میلادی از صدر اعظم آلمان عالی‌ترین نشان دولتی ژرمنها را دریافت کرد.وی از پایه گذاران سازمان خیریه پزشکان آلمان و انجمن دوستی آلمان و ایران بود و به خاطر کمک‌های زیادش به آسیب دیدگان، زلزله زدگان و جنگ زدگان کشورهای گوناگون همچون ایران، افغانستان، فلسطین، لبنان، ترکیه، کشمیر پاکستان، موزامبیک، بوسنی، کوزوو، چچن و... نامزد جایزه نوبل در بخش انسان دوستانه در سال 2008 میلادی از سوی انستیتوی جغرافیایی برلین شد. وی همچنین مبتکر جراحی میکروسکوپی در ایران، شهروند افتخاری شهر سن پترزبورگ روسیه هم به شمار می آید. شادروان دکتر توسی وند به شاهنامه فردوسی علاقه بسیاری داشت و در این زمینه پژوهش هایی ارزنده ای انجام  داد. وی  در سال 1384 بنیاد فردوسی را راه اندازی کرد و موفق به ثبت هزاره شاهنامه فردوسی در سازمان یونسکو گردید. دکتر توسی وند در شامگاه 25 اردیبهشت ماه 1393 همزمان با روز ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی به فردوسی بزرگ پیوست و در روستای پاژ، زادگاهش به خاک سپرده شد.

شایان ذکر است در پایان این مراسم، حضار پس از نثار گل بر مزار دکتر توسی وند، روانه آرامگاه فردوسی شدند و با گلباران آرامگاه این شاعر بزرگ، بر روان پاکش آفرین گفتند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.