گروه‌ها و جریان‌های اسلامی و ملی فلسطینی در غزه روز شنبه راهپیمایی گسترده‌ای را در شصت و هفتمین سالروز اشغال فلسطین برگزار کردند.

تظاهرات گروه‌های فلسطینی در سالروز نکبت و تاکید بر حق بازگشت آوارگان

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، صدها فلسطینی از استان‌های مختلف نوار غزه در این راهپیمایی که در مرکز شهر غزه برگزار شد، شرکت کردند. شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی سپس راهی مقر سازمان ملل در غرب غزه شده و مراسم‌های اصلی خود را آنجا برگزار کردند.

 

در همین راستا، نائب اول رئیس مجلس فلسطین تصریح کرد که فلسطینیان امروز اینجا گردهم آمده‌اند تا به سازمان ملل و بان‌کی‌مون، دبیرکل آن اعلام کنند که هرگز از ذره‌ای از سرزمین مقدس و تاریخی فلسطین کوتاه نمی‌آیند.

 

احمد بحر اظهار داشت که سازمان ملل به سبب مواضعی که در حمایت از رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده، مسئول آواره شدن بیش از پنج میلیون فلسطینی در کشورهای مختلف است.

 

بحر تاکید کرد که حق بازگشت یک حق مقدس فردی و دسته جمعی است و هیچ شخص یا طرفی حق چشم‌پوشی از آن را ندارد و هر کس مخالف آن عمل کند، خائن به ملت فلسطین است.

 

وی در ادامه خطاب به جنبش فتح عنوان کرد که راهکار مذاکرات سازش و همکاری امنیتی با دشمن صهیونیستی هرگز نمی‌تواند راه آزاد سازی فلسطین باشد و طی 20 سال گذشته بی‌نتیجه بودن مذاکرات با این رژیم برای همه به اثبات رسیده و هرکز کوچک‌ترین حقوق ملت فلسطین از این راه محقق نشده است.

 

نائب رئیس پارلمان فلسطین خاطرنشان کرد که هر توافقنامه‌ای که آمریکایی‌ها در آن دست داشته باشند، به نفع رژیم صهیونیستی خواهد بود و طرح‌های بین المللی که تاکنون ارائه شده، بدون حق بازگشت آوارگان بی‌ارزش و نامعتبر است و این حق تنها از طریق مقاومت و وحدت ملت فلسطین محقق خواهد شد.

 

دکتر احمد بحر خواستار تجدید نظر جنبش فتح در مرامنامه سازمان آزادی بخش فلسطین شد که در چندین بند آن تاکید شده که مبارزه مسلحانه، راه آزاد سازی سرزمین فلسطین است.

وی همچنین از شاخه‌های نظامی گروه‌های فلسطینی خواست با وحدت و یکپارچگی به مقابله با دشمن صهیونیستی برخیزند.

 

بحر همچنین از مصر که ناظر قرارداد مبادله اسرا معروف به قرارداد وفاداری به آزادگان و توافقنامه آتش بس میان گروه‌های مقاومت و رژیم صهیونیستی است، این رژیم را به منظور پایبندی به بندهای این توافقنامه‌ها، لغو محاصره جائرانه غزه و بازگشایی گذرگاه‌های این منطقه تحت فشار قرار دهد و گذرگاه زمینی رفح را نیز به منظور پایان دادن به رنج و محنت‌های نزدیک به دو میلیون فلسطینی در غزه بازگشایی کند.

 

وی اشاره کرد که مصر باید در راستای حمایت از مساله فلسطین گام بردارد و هیچ فرقی میان آوارگان فلسطینی و سوری قائل نباشد و به هیچ وجه منطقی و منصفانه نیست که آوارگان فلسطینی که از جنگ و کشتار در اردوگاه یرموک فرار کرده‌اند، بین بازداشت یا بازگشت به این اردوگاه مخیر شوند.

 

در این راهپیمایی جمعی از نمایندگان احزاب و جریان‌های اسلامی و ملی فلسطینی در غزه و شمار زیادی از شخصیت‌های برجسته و مردم غزه مشارکت داشتند.

 

از سوی دیگر، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح خاطر نشان کرد که حق بازگشت حقی مقدس است که هرگز با گذر زمان از یاد نمی‌رود و راهپیمایی‌های فلسطینیان به سمت سرزمین اصلی خویش هرگز متوقف نشده و همچنان ادامه خواهد داشت.

 

زکریا آغا عنوان کرد که هرگز در برابر اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی برای نابودی هویت فلسطینیان و شانه خالی کردن این رژیم از اجرای قطعنامه‌های بین المللی و در راس آن پایان اشغال فلسطین و بازگشت آوارگان فلسطینی به شهر و دیار خود بر اساس قطعنامه 194 سازمان ملل نسبت به تحقق این حق مقدس ناامید نخواهیم شد.

 

آغا تاکید کرد که موضع ثابت سازمان آزادی بخش مبتنی بر این است که آوارگان فلسطینی در دیگر کشورها مهمان هستند و همگی در انتظار بازگشت به شهر و دیار اصلی خود هستند.

وی خواستار مداخله فوری سازمان ملل و امت اسلامی و عربی برای دور نگه داشتن فلسطینیان از درگیری‌ها و جنگ‌های داخلی در برخی کشورهای عربی شد.

 

وی ضمن تقدیر از طرح فرانسه برای ازسرگیری مذاکرات سازش بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی، تاکید کرد که بازگشت به میز مذاکرات با این رژیم جز با توقف کامل شهرک سازی ممکن نخواهد بود.

 

از سوی دیگر، یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی نیز در سخنانی به نمایندگی از جریان‌های ملی و اسلامی فلسطینی تاکید کرد که ملت فلسطین امروز می‌خواهد پیام صریح و واضحی را به سازمان ملل ابلاغ کند مبنی بر اینکه مواضع و سیاست‌های این سازمان در کوچاندن فلسطینیان و رنج و محنت‌های آنان از سال 1967 تا به امروز نقشی اساسی داشته است.

 

محمد هندی عنوان کرد که حق بازگشت حقی مقدس است و ملت فلسطین از طریق مبارزه و مقاومت نه مذاکرات سازش آن را محقق خواهد کرد.

 

هندی اشاره کرد که تا زمانی که ملت فلسطین به گزینه مقاومت به عنوان گزینه‌ای استراتژیک و راهبری برای بازپس گیری حقوق مشروع خود از دشمن صهیونیستی پایبند باشد، باید به بازگشت آوارگان کاملا امیدوار بود.

 

وی خاطرنشان کرد که به رغم تمامی توطئه‌های دشمنان علیه ملت فلسطین، فلسطین همچنان مساله اصلی و مرکزی امت اسلامی و عربی باقی مانده و رژیم صهیونیستی نیز اصلی‌ترین دشمن امت اسلامی و عربی خواهد بود که منافع تمامی کشورها را به خطر می‌اندازد.

 

در پایان این مراسم، جریان‌های اسلامی و ملی فلسطینی پیام ملت فلسطین را به دفتر سازمان ملل در غزه تحویل دادند.

 
 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.