گروه جامعه / محمد رضایی - همه چیز از روزی آغاز شد که کیارش نتوانست در برابر وسوسه ها و تعارفهای پی‌درپی دوستانش در اردوی تابستانی برای امتحان کردن سیگار”نه” بگوید. ...

 سقوط آزاد سیگاری‌ها در بزرگراه بیماری و مرگ

او با همه معصومیت کودکانه به سیگار”بله”گفت و حالا یک نوجوان بدون دیپلم معتاد 17ساله با مصرف روزانه دو پاکت سیگار خارجی و مخدر “شیشه” است. روز جهاني بدون دخانيات هر سال در 31 مي مصادف با 10 خرداد است، اما در کشور ما از چهار خرداد تا 10 خرداد به عنوان هفته مبارزه با دخانیات شناخته شده است. در سال 1998 كشورهاي عضو سازمان بهداشت جهاني با تعيين يك روز با عنوان روز جهاني بدون دخانيات؛ توجه همگان را به مضرات و خطرات استفاده از دخانيات جلب نموده و به بررسي راهكارهاي جلوگيري از مرگ و مير ناشي از آن مي پردازند. در همین راستا هر سال یک شعار از سوی این سازمان تعیین میگردد که شعار امسال “ مبارزه با دخانیات غیر قانونی یا قاچاق” تعیین شده است.

 

  دودشدن بودجه وزارت بهداشت از سوی سیگاریها

استاد علوم پزشکی دانشگاه آزاد و فوق تخصص ریه و توراکس در این باره به خبرنگار ما میگوید: هزینههای سالانه خرید سیگار و هزینههای درمانی پیامدهای آن، برابر با بودجه یک سال وزارت بهداشت است و آنها معادل بودجه سنگین نظام سلامت را دود میکنند.

دکتر صدیقه مشیری، میافزاید: اعمال قانون جامع کنترل دخانیات که استعمال دخانیات را در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و مغازه ها ی خوراکی ممنوع میکند برعهده این وزارتخانه است، اما وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی استانها نتوانستهاند در این زمینه کار اثربخش فرهنگ سازی انجام دهند، بنا براین نمایندگان مجلس - به عنوان نهاد نظارتی-بایداز این مراکز گزارش عملکرد بخواهند.

این کارشناس بهداشت و درمان ضربه هزینههای سرسام آور تحمیلی سیگار به اقتصاد کشور را جبران ناپذیر دانسته و میگوید: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه مبارزه با مصرف دخانیات وظیفه اطلاع رسانی و افزایش آگاهی عمومی را در قالب برگزاری نشستها، همایشها و چاپ پوستر و بنر برعهده دارد و از طرفی باید برای کاهش این مواد دخانی نسبت به درمان افراد ضربه دیده از این آسیبهای دودزا اقدام کند که باید در این زمینه مورد حمایت قرار گیرد.

 

  11 سالگی، شروع مصرف سیگار

این کارشناس سلامت همچنین با انتقاد از سهولت بیش از حد در تهیه سیگار توسط بچهها در کشور خاطر نشان میکند: متأسفانه در ایران مانعی برای بچه ها وجود ندارد و همین موضوع سبب افزایش مصرف سیگار توسط نوجوانان گردیده و در سالهای اخیر سن شروع استعمال مواد دخانی در کشور از 17 تا 24 سال و حتی یازده تا 12 سال رسیده است.

دکتر ابوالفضل شجاعی قرائی، جرم شناس و مشاور زندان کودکان و نوجوانان نیز به خبرنگار ما میگوید: گرچه سن استعمال دخانیات به 11 سالگی رسیده، ولی هیچ نهاد و وزارتخانهای برای جلوگیری از فروش سیگار به نوجوانان مسؤولیتی را متوجه خود نمی داند.

 به باور این کارشناس سلامت کودکان، نوعی فرهنگ جاهلی که در بین جمعهای دوستانه نوجوانان باب شده و آنان با کشیدن سیگار–به تقلید از فیلمهای خارجی- احساس بزرگ بودن کرده و به نوعی سیگار کشیدن را ژست بزرگسالی میدانندو همین پدیده و نبود راهنمایی لازم از سوی والدین و مدرسه به این افراد سبب رشد آمار دخانیات در میان نوجوانان گردیده است.

 

  فراموشی دولت

وی با یادآوری اینکه باید هشدارهای بهداشتی برای ترک سیگار روزآمد شود، میگوید: دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات باید بر اساس قانون هر 6 ماه یکبار تصاویر روی پاکتهای سیگار را تغییر دهد و سعی کند از تصاویر منزجر کننده تر و مؤثرتر استفاده نماید که متأسفانه سه سال است این تصاویر تغییر نکرده و به همان تصاویرغیر حرفه ای اولیه اکتفا شده است.

 دکتر شجاعی همچنین بیان میکند: استعمال سیگار توسط برخی شخصیتهای سینمایی، شکیل شدن بستههای سیگار و تبلیغات غیرمستقیم سیگار از جمله علل دیگر کاهش سن استعمال دخانیات در کشور است که ما شاهد افزایش رونمایی از سیگار کشیدن هنرمندان جدید در فیلمهای مطرح کشور هستیم.

این مشاور خانواده وجرم شناس با اشاره به شعارهای ستاد بدون دخانیات با عنوان (زندگي بدون دخانيات، حقی برای همه) تأکید میکند: خود مراقبتی برای دوری از دخانیات، خانواده سالم با دوری از دخانیات، محل کار و اماکن عمومی سالم با دوری از دخانیات، اجرای کامل قوانین برای دوری از دخانیات، آموزه های دینی حامی دوری از دخانیات و مقابله با قاچاق مواد دخانی، ازجمله محورهای این شعارها هستند، اما متأسفانه به هیچ کدام جامه عمل پوشانده نمی شود.

 

  ارزانترین سیگار در ایران !

دکتر ساسان سنجری عبدل آباد ،عضو کمیته کشوری مبارزه با دخانیات نیز با اشاره به در دسترس بودن و فراوانی ، تنوع و کم بها بودن سیگار به عنوان مؤلفه های افزایش افراد سیگاری در کشور، به خبرنگارما میگوید: سیگار در ایران ارزانترین قیمت را در سطح جهان - پس از اردن- دارد، وچون قیمت سیگار با میزان مصرف آن ارتباط معکوس دارد، هرچه سیگار ارزانتر باشد بنابراین مصرف آن بالاتر میرود.

وی با تأکید بر اینکه عوارض و ارزش افزوده سنگین عامل و اهرم مهم بازدارنده در بحث خرید سیگار است، میافزاید: در همین رابطه درکشورهای پیشرفته - از جمله کشورهای غربی- سیگار با قیمت بالا عرضه شده و مالیات سنگینی بر آن اعمال میشود که همین امر تأثیر بسیاری در کاهش مصرف سیگار در این کشورها داشته، اما متأسفانه در کشور ما نه قیمت و نه مالیات سیگار هیچ کدام درهیچ آییننامه و لایحه بودجه ای افزایش پیدا نمیکند.

دکتر سنجری بر به کار گیری تجربه موفق طرحهای ضد دخانیات تأکید کرده و میگوید: با توجه به نتیجهگیری مثبت این کشورها از اجرای طرح اعمال ارزش افزوده سنگین برای خرید فرآورده های دخانیات لازم است در کشور ما نیز در این زمینه حرکت مؤثری صورت گرفته و قیمت سیگاربه عنوان یک عامل مهم کنترلی افزایش یابد.

 

 سیگاری بودن 3 درصد نوجوانان ساله!

به گفته این مقام کشوری حوزه دخانیات ، بر اساس طرح جهانی بررسی استعمال دخانیات نوجوانان، درصد نوجوان تا 15 سال سیگاری هستند که 4 درصد پسران و درصد را دختران تشکیل میدهد و100 درصد دختران سیگاری در خانه و 75درصد پسران سیگاری در خارج از منزل سیگار مصرف میکنند.

این فعال ضد دود و عضو کمیته کشوری مبارزه با دخانیات در ادامه میگوید: سهل انگاریهای برخی نهادهای نظارتی سبب شده هزینههای سرسام آور تحمیلی از سوی موضوع سیگار به اقتصاد کشور وارد شود و با توجه به اینکه کشیدن سیگار وقلیان زمینه ساز اعتیاد است، همه ساله شمار زیادی از جوانان را در چنگال دیو افیون و اعتیاد میبینیم.

به باور وی حرکتهایی در این زمینه آغاز شده، اما مداومت ندارد مثلا برای کاهش این آسیب در جامعه طی موافقتی با وزارت آموزش و پرورش، قرار است مطالبی درخصوص کنترل دخانیات درکتب درسی دانشآموزان گنجانده و به اعضای جامعه هدف آگاهیهای لازم در این زمینه داده شود، اما هنوز درآغاز راهیم.

 

  مشاوره 24 ساعته ترک سیگار

این هفته میتواند بهانه ای برای افراد سیگاری باشد تا به ترک کردن سیگار فکر کنند، برخی از افراد کافی است فقط اراده کنند و همین اراده سبب ترک سیگار در آنها میشود، اما برخی دیگر از افراد سیگاری هستند که نیار به مشاوره ،همدلی و حمایت دارند، این افراد نیز میتوانند با تلفن گویا و هوشمند 24 ساعته ترک سیگار مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به شماره27122050-021 تماس گرفته و از مشاوره رایگان و راهنماییهای کارشناسان استفاده نمایند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.