طی ماه‌های اخیر اخبار مختلفی از ورود محدود اسکناس‌های ۱۰هزارتومانی تقلبی از سوی مردم به‌همراه مستندات آن به خبرگزاری تسنیم اعلام شده است.

ورود محدود اسکناس ۱۰هزارتومانی تقلبی به بازار + عکس

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، زمانی که اسکناس 10هزار تومانی برای اولین بار رونمایی شد با توجه به توضیحات مسئولان بانک مرکزی کمتر کسی فکر می‌کرد که روزی این اسکناس با برخی از آن ویژگی‌های امنیتی جعل شود.

در ماه‌های اخیر اما برخی مردم با اسکناس‌های 10هزار تومانی تقلبی مواجه شده‌اند؛ این نوع اسکناس با ترفندهای مختلف در بازار افزایش یافته و متأسفانه موجب هدررفت پول برخی از مردم شده است.

افزایش اسکناس‌های جعلی 10هزار تومانی تنها به شهر تهران مربوط نمی‌شود چراکه در سایر شهرها نیز گزارش‌هایی رسیده که بیانگر افزایش رد و بدل شدن این نوع اسکناس است.

* آماده‌باش فروشگاه‌ها برای فرار از دریافت اسکناس جعلی

گزارش‌های رسیده به خبرنگار ما حکایت از آن دارد که بسیاری از فروشنده‌ها دیگر به‌راحتی اسکناس 10هزار تومانی را از مشتری دریافت نمی‌کنند و بعد از بررسی‌های دقیق حاضر به پذیرش این نوع از اسکناس می‌شوند.

ظاهراً برخی از فروشگاه‌ها نمونه اسکناس 10هزار تومانی تقلبی را مقابل صندوق فروشگاه خود نصب کرده‌اند که هنگام دریافت اسکناس 10هزار تومانی بعد از مطابقت با نمونه جعلی و اطمینان از اصلی بودن آن، پول را از مشتری دریافت کنند.

اما برخی دیگر از فروشنده‌ها نیز از روی بی‌اطلاعی هنگام بازگرداندن مابقی پول به مشتری به آنها اسکناس جعلی نیز می‌دهند؛ یکی از شهروندانی که در جریان سفر به یکی از شهرهای جنوبی کشور هنگام خرید اسکناس جعلی دریافت کرده است، می‌گوید: بعد از اینکه کالای مورد نظرم را از فروشگاه دریافت کردم، فروشنده به بنده 5 عدد اسکناس 10هزار تومانی داد که هنگام ارائه همین اسکناس‌ها به فروشنده دیگری متوجه شدم که سه اسکناس 10هزار تومانی موجود در آنها تقلبی بوده است.

* یک مقام بانک مرکزی: در 6 ماه گذشته گزارش جعل اسکناس به ما نرسیده است

البته خبرنگار تسنیم با یکی از مسئولان ارشد بانک مرکزی در همین ارتباط گفت‌وگویی داشت ولی وی افزایش اسکناس 10هزار تومانی تقلبی را تأیید و تکذیب نکرد.

وی که تأکید داشت گزارش مربوط به جعل اسکناس طی شش ماه اخیر به بانک مرکزی نرسیده است، گفت: معمولاً در مورد اسکناس تقلبی، ایران‌چک و حتی سکه و فلزات گران‌بها اطلاعات جعل آن از طریق نهادهای امنیتی و انتظامی دریافت می‌شود.

این مقام مسئول در بانک مرکزی همچنین گفت: علاوه بر نهادهای انتظامی بانک مرکزی بخشنامه‌ای را به نظام بانکی ابلاغ کرده که براساس آن بانک‌ها به‌محض دریافت هر نوع اسکناس جعلی باید مورد را به بانک مرکزی اعلام کنند.

در ادامه مشخصات امنیتی اسکناس‌های 10هزار تومانی را که توسط بانک مرکزی چاپ شده است مشاهده می‌کنید؛

با توجه به ذکر مشخصات امنیتی اسکناس 10هزار تومانی، در ادامه تصاویر اسکناس جعلی را مشاهده خواهید کرد که این اسکناس جعلی، فاقد تصویر دوم و پنهان حضرت امام خمینی(ره)، نخ امنیتی پنهان بانک مرکزی و عبارت مخفی 10000 ریال است و با کمی دقت از سوی مردم قابل شناسایی است.

و در این بخش تصویر اسکناس اصلی 10هزار تومانی برای مشاهده به نمایش گذاشته می‌شود؛

برخی شهروندان به خبرنگار تسنیم گفته‌اند که روش ترویج اسکناس جعلی 10هزار تومانی در بازار هنگام سوار شدن به تاکسی‌هاست! البته افزایش اسکناس جعلی 10هزار تومانی موجب شده تا برخی از فروشگاه‌ها نمونه جعلی را پشت صندوق خود نصب کنند و هنگام دریافت اسکناس 10هزار تومانی با دقت تمام جوانب امنیتی آن را چک نمایند.

اما باتوجه به اینکه هنوز بانک مرکزی گزارشی از جعل اسکناس 10هزار تومانی دریافت نکرده است ولی بازهم باید مردم هنگام دریافت این نوع از اسکناس نهایت دقت را به خرج دهند تا نمونه جعلی به دست‌شان نیفتاده باشد.

انتهای پیام/*

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.