مدیر امور اسناد و مطبوعات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: قدیمی ترین اسناد مبارزاتی رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) در این مرکز نگهداری می شود.

نگهداری اسناد تاریخی و مبارزاتی امام خمینی(ره) در آستان قدس رضوی

 
ابوالفضل حسن آبادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اسناد و مدارک شامل اعلامیه ها و سخنرانیهای امام راحل در سالهای دهه 40 و آغاز مبارزات ایشان موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی موید تاریخ پرافتخار آن روزگار است.

وی گفت: این منابع و اسناد صوتی و تصویری ارزشمند مشتمل بر متن سخنرانیها و اعلامیه های حضرت امام(ره) در سالهای مبارزه با استبداد شاهنشاهی و لایحه های انجمنهای ایالتی و ولایتی، کاپیتولاسیون و نفوذ بی رویه مستشاران سیاسی نظامی آمریکا و نیز رژیم صهیونیستی در قالب 540 سند است.

مدیر امور اسناد و مطبوعات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: 20 ساعت سخنرانیهای امام راحل و روحانیت مبارز و هزار قطعه عکس مربوط به دهه 40 تا پیروزی انقلاب اسلامی موجود در این مرکز از ارزشمندترین منابع موجود در ایران محسوب می شوند.

وی اضافه کرد: تنها 270 برگ از مجوعه اسناد مکتوب در مدیریت اسناد آستان قدس رضوی به تلاش و مبارزات دیگر گروهها، اصناف و احزاب به دنبال اعتراضات و قیام امام خمینی(ره) در دهه های 40 و 50 می پردازد.

حسن آبادی گفت: بهره گیری از این اسناد برای علاقه مندان به تاریخ انقلاب اسلامی و پژوهشگران این حوزه می تواند گامهای موثری در مستندسازی و غنای دید و ادراک تاریخی نسلهای کنونی و آینده این مرز و بوم از این دوران پرفراز و نشیب و پرافتخار باشد.

وی ادامه داد: این مرکز با حدود 13 میلیون و 500 هزار برگ سند مکتوب از دوره صفوی تاکنون از بزرگترین، غنی ترین و نفیس ترین مراکز اسنادی در ایران به شمار می رود که از طریق اهدا یا وقف ارادتمندان به ساحت مقدس حضرت رضا(ع) جمع آوری شده است.

مدیر امور اسناد و مطبوعات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: به منظور حفظ بهتر، ماندگارسازی اسناد برای نسل آینده و دسترسی آسان پژوهشگران و محققین به این اسناد تاکنون بیش از سه میلیون و 200 هزار برگ سند تاریخی دیجیتال سازی و نسخه پشتیبان از آنها تهیه شده است.

وی با بیان اینکه سالانه بطور متوسط حدود 100 هزار برگ سند دیجیتال سازی می شود گفت: نهضت دیجیتال سازی اسناد تاریخی آستان قدس رضوی تا پایان تمامی سندهای موجود در این مرکز ادامه می یابد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.