پایگاه خبری لایوتردینگ‌نیوز با اشاره به بی‌رغبتی بیمه‌گران غربی به بیمه نفتکش‌های ایرانی طی گزارشی نوشت: ...


عدم تمایل بیمه‌گران غربی برای بیمه نفتکش‌های ایرانی

 بیمه‌گران بین‌المللی در بیمه کشتی‌های انتقال‌دهنده نفت خام ایران احتیاط می‌کنند و این امر می‌تواند امیدها برای افزایش چشمگیر صادرات نفت این کشور با برداشته شدن تحریم‌های غرب را تضعیف کند.
 
به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، پایگاه خبری لایوتردینگ نیوز طی گزارشی نوشت،  بیمه‌گران بین‌المللی در بیمه کشتی‌های انتقال دهنده نفت خام ایران احتیاط می‌کنند و این امر می‌تواند امیدها برای افزایش چشمگیر صادرات نفت این کشور با برداشته شدن تحریم‌های غرب را تضعیف کند.

به گزارش فارس، یکی از بندهای توافق موقتی ژنو که در سوم آذر 1392 منعقد شد و تاکنون تمدید شده است، لغو تحریم بیمه کشتی‌های ایران بوده است که تاکنون رغبت زیادی از سوی شرکت‌های غربی برای این کار به علت ریسک‌های بسیار زیاد ارائه این خدمات دیده نشده است و عمده انتقال نفت ایران بر عهده شرکت ملی نفتکش ایران بوده است یا ارائه خدمات بیمه‌ای به شرکت‌های ایرانی داده شده است.

صادرات نفت ایران از پایان سال 2011 با تشدید تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا کاهش یافت. بر اساس برآوردهای آژانس اطلاعات انرژی آمریکا، صادرات نفت ایران در سال 2012 حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت و درآمدهای نفتی ایران با کاهش 47 درصدی به 63 میلیارد دلار رسید. در سال بعد درآمد نفتی ایران 11 درصد دیگر کاهش یافت و به 56 میلیارد دلار رسید.

امارات یکی از کشورهایی بود که از این شرایط بسیار سود برده است و توانست سهم ایران در بازار کشورهای پرمصرفی نظیر هند را تصاحب کند.

در هفته‌های اخیر، به دنبال تقویت گمانه‌زنی‌ها مبنی بر حصول توافق هسته‌ای، نشانه‌هایی از افزایش مجدد صادرات نفت ایران بروز پیدا کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است، نفتکش اسکندریه یک که تحت مدیریت شرکت «اینترنشنتال تنکر مننجمنت» قرار داشت، با پوشش بیمه اروپایی «وست آو اینگلند» اقدام به بارگیری نفت ایران کرده است.

تونی پالسون مدیر بخش خدمات بیمه شرکت وست آو اینگلند، بیمه این کشتی از سوی این شرکت را تایید کرد اما جزئیات مربوط به مقصد آن را مورد تایید قرار نداد.

مدیر ارشد اجرایی چنای پترولیوم، یکی از پالایشگاه‌های بزرگ هند گفت، از سوی بیمه‌گران پاسخ‌های مثبتی دریافت کرده است و شرکت متبوعش در نظر دارد که پس از 2 سال وقفه، واردات نفت از ایران را از سربگیرد.

کلوپ‌های اروپایی حمایت و جبران خسارت (پی‌اند آی) که به طور سنتی، پوشش بیمه‌ای اکثر نفتکش‌ها را بر عهده دارند، تمایل چندانی مبنی بر اینکه اعضایشان به زودی ریسک ارائه پوشش بیمه به ایران را بپذیرند، نشان نداده‌اند.

پالسون خاطرنشان کرد، محدودیت‌های سخت همچنان پابرجاست و گمان می‌کند، علی‌رغم اینکه شرکتش، اسکندریه یک را بیمه کرد اما نشانه اندکی وجود دارد که این خدمات افزایش یابد.

مایک ساتوس معاون بین‌الملل باشگاه حمایت و جبران خسارت نورث آو انگلند که یک کلوپ دیگر ارائه‌دهنده خدمات بیمه به کشتی‌هاست، گفت، اگرچه 20 کشور معاف ازتحریم‌ها وجود دارد که اجازه دارند نفت ایران را بخرند ازجمله هند، اما تحریم‌های غرب اکثرا از طریق وجه مالی و بیمه‌ای کنترل می‌شوند.

برای مثال، بیمه‌گران آمریکایی حتی پس از برداشته شدن تحریم‌ها هم نمی‌توانند با ایران همکاری کنند. شرکت‌های آمریکایی به شیوه‌های بیشمار با بازار بیمه نفکتش‌ها مرتبط هستند و بسیار مشکل است تا سیاست‌ها را به گونه‌ای بنویسیم که آنها مشارکت نداشته باشند.

سالتوس پیش از این خاطرنشان کرده بود که درحالی‌که آمریکا به بیمه گران اعلام کرده است که می‌توانند، ادعاهای خسارت را پس از برداشته شدن تحریم پوشش دهند اما اتحادیه اروپا چنین ضمانتی نداده است.

سالت هاوس افزود، تا زمانی‌که تحریم‌ها به صورت کامل برداشته نشود، ریسک‌ها بسیار بزرگ است. به نظر می‌رسد که این تفکر در میان شرکت‌های بیمه غربی شایع شده است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.