قدس آنلاین- تبریز: مصطفی طهماز"، رئیس خدمات شهری و محیط زیست شهرداری استانبول به دعوت سازمان مدیریت پسماندهای شهری تبریز به مدت دو روز در این شهر حضور داشت.

انتظار این همه پاکیزگی و سرزندگی تبریز را نداشتم

به گزارش قدس آنلاین از تبریز،مصطفی طهماز  گفت: خواهر خواندگی شهرهای استانبول و تبریز فرصت مناسبی برای توسعه ارتباطات و همکاری های بین شهرداری های دو شهر می باشد. این دو شهر بر اساس این سند در زمانهای مختلف همکاری های مشترکی با همدیگر دارند.


وی با اشاره به اینکه بر اساس دعوت سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز در این شهر حضور دارم گفت: در راستای تبادل تجربیات مدیریت دو شهر در زمینه حوزه مدیریت پسماند و همچنین مشاهده فعالیتهای شهرداری تبریز در خصوص مدیریت پسماندهای شهری در این شهر زیبا حضور دارم.

مصطفی طاهماز افزود: خوشحال خواهیم شد تا تجربیات شهری خود را با مدیران حوزه خدمات شهری تبریز در حوزه پسماند در میان بگذاریم و از تجربیات مدیریت پسماند در این شهر نیز استفاده نماییم.

وی با اشاره به اینکه جمعیت استانبول بالغ بر 15 میلیون نفر می شود و این جمعیت در روز به بیش از 18 میلیون نفر افزایش می یابد اظهار داشت:  زباله های خشک و تر در شهر استانبول با هم جمع آوری می شوند و بعد تفکیک می شوند و روزانه حدود 17 هزار تن زباله در زباله گاه این شهر دپو می شود.

طاهماز با تاکید بر اینکه جمع آوری حمل و دفن بهداشتی زباله مسئله دائمی و همیشگی مدیریت شهری است گفت: محل دفن زباله استانبول به صورت استاندارد ایجاد شده است تا ضمن اینکه بر محیط زیست زیان نرساند بتواند جوابگوی دفن هجم عظیم زباله این شهر باشد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در شهر استانبول روزانه 17 هزار تن زباله تولید می شود، اظهار داشت : در حال حاضر پسماندهای شهری استانبول در دو محل بهداشتی دفن می شوند و ما علاوه بر پردازش پسماندهای تر و تولید کمپوست در زمینه بازیافت مواد و استفاده از پسماندهای شهری به عنوان سوخت جایگزین در صنایع و همچنین تولید انرژی برق جهت تأمین انرژی لازم در روشنایی معابر شهری استانبول فعالیت می کنیم.

رئیس خدمات شهری شهرداری استانبول در خصوص شیرابه های تولیدی زباله های شهر استانبول گفت: شیرابه زباله های شهری استانبول حجم عظیمی دارد. این شیرابه در استخر های بخصوصی جمع آوری می شوند و بعد از تصفیه توسط کانال ها به دریا رها می شود. در استانبول روزانه 3 هزار هفتصد متر مکعب شیرابه تصفیه می شود با توجه به اینکه در استانبول مشکل کم آبی وجود ندارد شیرابه ها بعد از تصفیه شدن در دریا رها می شوند.

مصطفی طاهماز با تاکید بر اینکه شهر تبریز و استانبول دارای نقاط مشترک زیادی هستند گفت: هر دو این شهر ها دارای مدنیت های قدیم هستند و تمدن های متعددی در این شهرها بوجود آمده و از میان رفته اند و اثرات و یادگارهای این تمدن ها در این دو شهر هنوز هم وجود دارد. بیشترین وجه تشابه تبریز و استانبول داشتن دوره شکوه و قدرت گذشته این دو شهر بوده است. این دو شهر در طول قرن ها کانون قدرت بوده اند. این دو شهر هر دو تمدن ساز بوده اند.

وی اظهار داشت: تبریز یک شهر زنده و فعال می باشد و استانبول نیز همانند این شهر شهری پویا و جاندار می باشد.

طاهماز با تمجید از پاکیزگی و نظافت مکان های عمومی شهر تبریز گفت: از منظر شهری و مدیریت شهرداری بر شهر تبریز از آنچه که انتظار داشتم تمیز تر بود که این امر نشانگر تلاش شهرداری این شهر می باشد.

رئیس خدمات شهری و محیط زیست شهرداری استانبول  اظهار کرد: استانبول در میان ابرشهرهای دنیا در زمینه فضای سبز و همچنین پاکیزگی شهری وضعیت خوبی دارد در تبریز نیز در این زمینه حرکت های خوبی دیده می شود. به نظر من از نظر بصری فضای سبز بهترین ویترین و نمای شهر هستند و شهرداری در این زمنیه باید نهایت تلاش خود را بکند.
 
وی افزود: توسعه شهر و ساخت ساز در تبریز بدون برنامه جلو رفته است نمای ساختمانی این شهر به حال خود رها شده است و در کمتر ساختمانی نماسازی به چشم می خورد.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

وی با اشاره به اینکه شهرداری استانبول به دنبال استفاده از تکنولوژی های جدید در زمینه بازیافت پسماند خشک می باشد گفت: در این خصوص در دو کشور آلمان و ژاپن اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته ست که می توان از تکنولوژیهای این دو کشور استفاده کرد.

طاهماز با اشاره به بازدید از پروژه های زیست محیطی شهرداری تبریز اقدامات صورت گرفته در این حوزه را تحسین بر انگیز دانست و اظهار داشت: توجه مدیران شهری به مسایل زیست محیطی و بهداشت محیط شهری از ویژگی ها و شاخص های توسعه یافتگی آن شهر به شمار می رود.

رئیس خدمات شهری و محیط زیست شهرداری استانبول با اشاره به بر چیده شدن سیستم دفن پسماندهای شهری در کشورهای پیشرفته به ویژه کشورهای اروپایی و روی آوردن این کشورها به استفاده از پسماندهای شهری در تولید انرژی برق و استفاده از آنها به عنوان سوخت جایگزین در صنایع گفت: ما نیز اقدامات اساسی را در دستیابی به تکنولوژی های روز دنیا در این زمینه انجام داده ایم و سعی داریم با خرید تجهیزات و انتقال تکنولوژی دفن بهداشتی پسماندهای شهری را در دو محل دفن زباله شهر استانبول به حداقل برسانیم و از پسماندهای شهری بیشتر در تولید انرژی استفاده کنیم.

وی همچنین ضمن تحسین شهرداری تبریز در احداث تصفیه خانه مدرن و پیشرفته شیرابه زباله های شهری تبریز ، شیرابه زباله را از خطرناکترین آبها بر شمرد و افزود : مواد سمی و فلزات سنگین موجود در شیرابه زباله به قدری خطرناک است که می تواند به محیط زیست آسیب جدی وارد کرده و به نابودی محیط زیست و زمین بیانجامد

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.