قدس انلاین: همایش خبری رونمایی از دستاوردهای پنج ساله و نیز پایگاه اطلاعاتی آموزشی موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، با حضور آیت الله مهدی هادوی تهرانی، بنیان گذار مؤسسات بین المللی دینی در مشهد برگزار گردید.

باید با رویکردی اثباتی به تصویرسازی منظومه معارف اسلامی پرداخت!

به گزارش قدس انلاین، مدیر عامل این مرکز حجه الاسلام دعایی درباره فعالیت های پنج ساله این مرکز گفت: این موسسه در سال 1392 فعالیت خود را از سطح استانی به ملی ارتقا داد و از این رو در حوزه های تحقیقاتی و پژوهشی گام های موثری را در برداشته است.

وی افزود: یکی از فعالیت های موسسه براساس روش تحقیقاتی است که بر این اساس تولید کتابخانه همراه با قابلیت استفاده در گوشی های دارای نرم افزار جاوا و اندروید یکی از برون دادهای آن است.

دعایی همچنین خاطرنشان کرد: از دیگر فعالیت های موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، حضور فعالان این مرکز در محافل علمی از جمله شرکت هرساله در اجلاس علوم انسانی اسلامی صدرا و اجلاس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است که خود حرکتی مهم از در راستای ارائه طرح های پژوهشی این مرکز تلقی می شود.

در ادامه حجه الاسلام عبدالحمید واسطی با اشاره به راه اندازی و رونمایی رسمی از سایت موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام به آدرس www.isin.ir خاطر نشان کرد: مطالب قرار گرفته بر روی این سایت دربردارنده علوم اسلامی در راه تمدن سازی می باشد. از این رو تلاش بر این بوده است تا حد امکان مباحث تحلیلی-آموزشی مد نظر قرار گیرد و تا جای امکان این سایت در قالب های یک دانشنامه طراحی شده است.

در ادامه میهمان ویژه این نشست، آیت الله مهدی هادوی تهرانی با اشاره به نظریه های اندیشه مدون در اسلام و نیز حکومت نوین اسلام بیان داشت: بی شک تنها فردی که قادر به برپایی حکومتی جهانی مبتنی بر قواعد اسلامی است، حضرت مهدی (عج) خواهد بود. از این رو می بایست با غلوهایی که گاه در بیان ویژگی های ایشان می شود برخورد نمود. چراکه این موضوع به ساحت دین خدشه وارد نموده و موجوب رواج موهوماتی می گردد که گاه با روایات و گفتار ائمه اطهار (ع) در تضاد است.

 آیت الله مهدی هادوی تهرانی همچنین افزود: امروزه می بایست نسبت به ائمه اطهار (ع) شناخت و معرفت کافی کسب نموده و تنها در گفتار پیرو این بزرگواران نباشیم و پیروی از آنان را در اعمال خود دنبال نماییم. از این رو شایسته است باری دیگر و با معرفت و آگاهی به حق آنان به جایگاه این بزرگواران نظر نماییم تا بصیرت لازم را در پی عنایات الهی به دست آوریم.

وی ضمن به کارگیری نگاهی نو و سیستمی به مباحث اسلامی گفت: یکی از مقتضیات عصر کنونی نگاهی نو، سیستمی و مدون به موضوع بررسی دین می باشد. در این راستا می بایست مطالعات سیستمی و کشف ارتباط های منطقی میان مبانی مختلف دین صورت پذیرد. چنانکه حتی این موضوع مورد توجه علمای گذشته بوده است اما در قالب های خود. از این رو باید با رویکردی اثباتی به این موضوع نظر داشت و به تصویرسازی منظومه معارف اسلامی پرداخت.

همچنین در پایان این مراسم از تعدادی از پژوهشگران برجسته این مرکز از جمله حجج الاسلام شریعتی، رضایی، طوسی، شریعتی، گندمی، نخاولی، علی آبادی، باقرزاده، کاظمی مقدم، احمدی، اسماعیلی، عظیمی، مقدس، صادقی وسایر محققین با حضور آیت الله هادوی تهرانی و حجج الاسلام دعایی و واسطی تقدیر و گواهینامه پایان دوره 3 ساله به آن ها اهدا شد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.