۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۵
کد خبر: 294067

قدس آنلاین: انس با قرآن دارای برکات و خیرات بسیار است به ویژه اگر این انس در شب رخ دهد که امیرمومنان (ع) آثار آن را تشریح کرده اند.

فضلیت شب زنده داری با قرآن

به گزارش قدس آنلاین، جابر بن اسماعيل از حضرت جعفر بن محمّد (ع) از پدرش نقل كرده است كه فرمودند: «مردى از امير مؤمنان (ع) در باره شب زنده دارى با قرآن سؤال كرد.

 

امير مؤمنان (ع) به او فرمودند: بشارت باد تو را، هر كس يك دهم شب را از روى اخلاص و در طلب پاداش الهى براى خدا نماز بخواند، خداوند به فرشتگانش‏ مى‏گويد: به شمار آنچه در اين شب، دانه و برگ و درخت مى‏ رويد، و به شمار همه نى‏ها و شاخه‏  هاى تازه و چراگاه ها، براى اين بنده من ثواب مى‏ نويسيد. و هر كس يك نهم شب را به نماز مشغول باشد، خداوند ده دعاى مستجاب به او عطا مى‏كند، و روز قيامت نامه‏اش را به دست راستش مى‏دهد. و هر كس يك هشتم شب را نماز بگزارد، خداوند پاداش يك شهيد شكيباى با اخلاص به او عطا مى‏كند، و شفاعت او را در مورد خاندانش مى‏ پذيرد.

 

و هر كس يك هفتم شب را به نماز بايستد. روزى كه از قبر بر مى ‏خيزد صورتش مانند ماه شب چهارده مى‏درخشد و همراه با كسانى كه در امانند از صراط عبور مى‏كند. و هر كس يك ششم شب را مشغول نماز باشد، در زمره بازگشت‏ كنندگان به سوى خدا نوشته مى‏شود، و گناهان قديم و جديدش آمرزيده مى‏ گردد. و هر كس يك پنجم شب را نماز بگزارد، در بهشت از نزديكان ابراهيم خليل (ع) خواهد بود.

و هر كس يك چهارم شب را به نماز بايستد، در صف اوّل كاميابان خواهد بود، تا آنكه همچون تند بادى بر صراط مى‏گذرد و بى‏ حساب وارد بهشت مى ‏شود. و هر كس يك سوم شب را نماز بخواند، هيچ فرشته‏ اى را ملاقات نمى‏ كند مگر آنكه به مقام و منزلت او در پيشگاه خداوند غبطه مى‏خورد، و به او مى‏ گويند: از هر درى از درهاى هشتگانه بهشت كه مى‏خواهى وارد شو. و هر كس نيمى از شب را نماز بگزارد، اگر هفتاد هزار برابر زمين را پر از طلا كنند و به او بدهند با پاداش او برابرى نمى‏ كند، و در برابر اين عمل پاداشى بيشتر از آزاد كردن هفتاد برده از فرزندان اسماعيل (ع) خواهد داشت. و هر كس دو سوم شب را مشغول نماز باشد، براى او به اندازه شنهاى بيابان حسنه خواهد بود، كه كمترين حسنه‏اش سنگين‏تر از ده برابر كوه احد است.

و هر كس يك شب تمام نماز بگزارد در حالى كه كتاب خدا را تلاوت كند، و در ركوع و سجود و ذكر خدا باشد، به قدرى به او پاداش داده مى‏ شود كه كمترين آنها اين است كه مانند روزى كه از مادرش متولد شده است از گناهان خود بيرون مى آيد، و به شماره تمام حسنات و درجاتى كه خدا قرار داده است پاداش براى او نوشته مى‏شود، و نورى در قبرش پديد مى‏آيد، و گناه و حسد از دلش برطرف مى‏شود، و از عذاب قبر ايمن مى‏گردد، و برات آزادى از آتش دوزخ را به او مى‏ دهند، و در زمره كسانى كه از عذاب خدا در امانند محشور مى‏شود، و پروردگار بزرگ به فرشتگانش مى‏گويد: اى فرشتگان من، بنده‏ ام را بنگريد كه براى طلب خشنودى من شبى را زنده داشت، اينك او را ساكن فردوس كنيد، كه در آنجا براى او صد هزار شهر خواهد بود، و در هر شهرى آنچه دلها بخواهد و چشمها از آن لذت ببرد و آنچه بر هيچ فكرى خطور نكرده است وجود خواهد داشت. اينها همه علاوه بر آن كرامت و افزونى و تقرّبى است كه براى او آماده كرده ‏ام.»

برگرفته از ثواب الأعمال و عقاب الأعمال

انتهای خبر/‏

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.