علی عبداحد: در حالی که مسابقات جام رمضان هیأت بسکتبال خراسان رضوي متشکل از پنج تیم از شهرهای نیشابور، کاشمر، تربت حیدریه، تایباد و سبزوار و 10 تیم از مشهد ...

 مسابقات بسکتبال جام رمضان، روزنه ای برای شروع مجدد

 به پایان دور مقدماتی نزدیک می‌شود، با سرپرستان و سرمربیان تیمهای شرکت کننده به گفت و گو نشستیم و آنان ضمن رضایت از اولین گام مثبت هیأت جدید در برگزاری مسابقات جام رمضان، خواسته‌ها و نقطه نظرهای خود را بیان کردند.

بسکتبال نیشابور در گذشته‌هایی نچندان دور مطرح بود و بازیکنان بزرگی چون جعفر نیکجو، سعید سعادت‌نیا، امیر جمشیدیان، خسرو ترقی و رضا کوچک‌زاده را به تیمهای خراسان و لیگهای کشور و تیم ملی معرفی کرده است.

حال که از سرپرست هیأت بسکتبالش جویای موقعیت بسکتبال دیار عطار و خیام می‌شویم، با تأسف پاسخ می‌شنویم که در 6 سال گذشته بسکتبال نیشابور تعطیل بوده است؟

   احیای بسکتبال نیشابور بعد از 6 سال

سعید سعادت‌نیا مسؤول هیأت بسکتبال این شهرستان که خود از جنس بسکتبال است و از سالهای 67 تا 80 در لیگهای مختلف کشور با باشگاههایی چون پانورپلاست، گچ خراسان، تربیت بدنی مشهد، فولاد نیشابور، باشگاه دخانیات تهران بازی می‌کرده و حتی به تیم ملی دانشجویان نیز دعوت شده است، می‌گوید: تا قبل از سال 1393 بسکتبال ما 6 سال تعطیل بود و از وقتی که به عنوان سرپرست هیأت بسکتبال انتخاب شدم، با عنایت و توجه ویژه رئیس تربیت‌بدنی شهرستان نیشابور توانستیم تیم فعلی را با حضور جوانان نیشابوری تشکیل دهیم و همچنین در طول سال آکادمی بسکتبال در مقاطع مینی، نونهالان و نوجوانان و برای خانمها و آقایان فعال است.

سعادت‌نیا، درباره مسابقات جام رمضان می‌گوید: مسابقات از نظر امور برگزاری، نظم و داوری خوب بود، ولی از نظر کیفیت و نتایج مسابقات تیمها همتراز نبودند و علت آن هم این بود که تیمها مجاز بودند به تعداد دلخواه از بازیکنان لیگ و حتی تیم ملی استفاده نمایند و این پذیرش نامحدود، توازن تیمهای مشهدی با تیمهای شهرستانی را به هم زد و نتایج بازی‌ها بیشتر یک طرفه بود، آن هم به سود تیمهای مشهدی و این منطقی نبود و باعث سرخوردگی بیشتر تیمها و بازیکنان بخصوص شهرستانها شد.

وی می‌افزاید: من در جلسه قرعه کشی پیشنهاد دادم پنج تیم شهرستانی در یک گروه باشند و تیمهای مشهدی در دو گروه دیگر تا حداقل دو تیم شهرستانی بتوانند از دور مقدماتی بالا بیایند، ولی از سوی مسؤولان برگزاری مسابقات مخالفت شد و این مغایر با صحبتهایی است که می‌گفتند می‌خواهند به شهرستانها توجه شود! ما اگر می‌خواهیم بسکتبال شهرستانها ارتقا یابد و پویا شود باید بستری را مهیا کنیم که تیمهای شهرستانی از دور مقدماتی مسابقات امید به صعود داشته باشند.

سعادت نیا ادامه می‌دهد: در این مسابقات ما فقط چهار بازی کردیم و سه میلیون تومان هم هزینه کردیم، در حالی که محل اسکان و افطار اعضای تیم از سوی هیأت استان تأمین شد که جای تشکر دارد.  وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره لیگ استان هم می‌گوید: هیأت استان در مورد شهرستانها باید حرف و عملش یکسان باشد و همه چیز برای تمام تیمها یکنواخت برنامه‌ریزی شود.

وی در مورد نحوه برگزاری لیگ استان می‌گوید: به نظر من با توجه به بعد مسافت بین شهرستانها و نیز هزینه‌های سنگین ایاب و ذهاب، لیگ استان بهتر است در دو یا سه منطقه و به صورت متمرکز انجام شود و شهرستانها هم به یقین داوطلب میزبانی خواهند بود.

سرپرست هیأت بسکتبال نیشابور در ادامه می‌افزاید: امید می‌رود همچنان که تا به حال رئیس تربیت بدنی و جوانان شهرستان از بسکتبال حمایت کرده است، از این به بعد هم با توجه به وقفه طولانی گذشته، از این رشته دانشگاهی حمایت شود. همچنین ما  امیدوار به حمایت همه جانبه هیأت بسکتبال استان بخصوص شخص آقای‌پوررضایی هستیم.

   فرصت مناسب برای شهرستانی‌ها

رضا نیازی، سرمربی تیم کاشمر نیز در بسکتبال کاشمر نامی آشناست و در حال حاضر به عنوان سرمربی تیم کاشمر در مشهد حضور دارد، شهرستان کاشمر نیز دارای بسکتبالی پویا و فعال در سالیان گذشته بوده است و ناحق نگفته‌ایم اگر عنوان کنیم بسکتبال این شهر مدیون زحمات و تلاشهای استادانی همچون دانش و مظفری است که ثمره و یادگار این عزیزان و دیگرانی که غریبانه زحمت کشیدند، بازیکنانی مثل عباس شهابی، حسین اسدی، شهاب شهابی، علی حسن زاده، ابوالفضل شهابی، محسن ذوالفقاری و خسرو خزایی بودند که حضورشان در تیمهای باشگاه‌ها و لیگ و اردوهای تیمهای ملی و دانشجویان هنوز در خاطره‌ها به یاد مانده است.

رضا نیازی درباره مسابقات جام رمضان می‌گوید: این مسابقات فرصت بسیار خوبی بود که تیمهای شهرستانی یک محکی زده شوند، اما از اینکه تیمهایی در مشهد بودند که با توجه به موقعیت و امکاناتی که دارند، از بازیکنان آزاد و لیگ و حتی ملی پوش استفاده کردند، ما مخالف بودیم و گلایه داریم، زیرا مسابقات رقابتی نبود و نتایج یک طرفه و بعضی از بازی‌ها برای نوجوانان بخصوص پرفشار و بی‌انگیزه بود، چون قبل از بازی‌ها نتیجه مشخص بود!

وی ادامه می‌دهد: این مسابقات به عنوان شروع کار هیأت جدید قدمی مثبت بود، بخصوص اینکه محل اسکان و افطار بازیکنان شهرستانها از سوی هیأت استان تأمین شده بود. همچنین نظم بازی‌ها و نحوه قضاوت خوب بود و حضور داوران شهرستانی و نیز ناظر مسابقات از شهرستانها قابل تحسین است.

رضا نیازی که خود از مربیان درجه یک فدراسیون بسکتبال است، درباره مسابقات لیگ استان نیز می‌گوید: لیگ استان باید در چند منطقه و به صورت متمرکز انجام شود، چون رفت و آمد واقعاً مشکل است. اکثر بازیکنان دانشجو هستند و تردد رفت و برگشت برایشان مقدور نیست و از طرفی هزینه‌های تیمداری سنگین است، ما برای همین چهار بازی حدود سه میلیون تومان هزینه کرده‌ایم، در حالی که به دور بعد صعود نکردیم که در غیر این صورت هزینه‌هایمان شاید تا سقف پنج میلیون هم می‌رسید.

دبیر هیأت بسکتبال کاشمر ادامه می‌دهد: در لیگ استان باید از بازیکنان همان شهرستان استفاده کرد و به نظر می‌رسد هر تیم فقط دو یا سه بازیکن لیگ استفاده نمایند، منطقی خواهد بود.

نیازی در پایان می‌گوید: دوباره از انجام مسابقات جام رمضان توسط هیأت استان تشکر می‌کنم، اما خواهشم این است که این طور نباشد که آقایان عکسهایشان را که گرفتند و روی صندلی‌ها نشستند، بعد شهرستانها را فراموش کنند.

   دخالتی در کار نیست

سیامک محمدزاده سرمربی «تیم ترافیک مشهد» نیز با اعلام رضایت از امور برگزاری، نظم مسابقات و داوری‌ها درباره اینکه تیمها به تعداد دلخواه می‌توانستند بازیکن آزاد بگیرند، می‌گوید: تیمهای حاضر موافق این مسأله بودند و صورت جلسه را امضا کردند.

سرمربی تیم ترافیک مشهد در مورد لیگ می‌گوید: به نظر من لیگ استان به صورت رفت و برگشت باشد، بهتر است و طبیعی است که تیمهایی که بضاعت و توان دارند، شرکت می‌کنند.

مربی نام آشنای خراسان وضعیت هیأت جدید را خوب توصیف می‌کند و می‌افزاید: هر کسی وظیفه خود را انجام می‌دهد و مثل هیأتهای قبل کسی در کار دیگری دخالت نمی‌کند و همین مسأله سبب ایجاد کار و جنب و جوشی خاص در هیأت استان شده است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    1 0
    چرا از شهرستان های دیگر مینویسید از خود سبزوار نمی گویید که پتاسیل های خوبی در بسکتبال دارد کجاییند آن مردان بسکتبالی آیا خبری از آنها هست . چرا صدایشان در نمی آید و حالا بسکتبال افتاده دست جند نفر که ادعا میکنند بسکتبالیستن بگویید سوابق بیارن تا مشخص شود . و دارن بسکتبال را در سبزورا به پورد تبدیل می کنند .بپرسید در این مدت ۱۵ سال که بسکتبال دست این آقایان بوده چکار کرده اند ما هم دوست داریم بدانیم . آیا خبری از بسکتبال هست بپرسید رئیس محترم اداره ورزش این مربیان و کادر هیات بسکتبال را از کجا آورده ای خواهشمندم بپرسید تا ما هم اگر نمی دانیم بدانیم