قدس آنلاین: راضیه کشاورز - ابتلاي چند هموطن در روزهاي آغازين فصل گرما به بیماری تب خونريزي دهنده کریمه كنگو موجب موضع گيري‌هاي متفاوت سازمان دامپزشكي و مسوولان وزارت بهداشت نسبت به اين بيماري شد، به گونه‌اي كه عده‌اي قاچاق دام را در اين مسئله دخيل مي‌دانند و عده‌اي ديگر از اين مسئله شانه خالي كرده و عامل اصلي اين بيماي را عدم سم‌پاشي به موقع دام‌ها مي‌دانند، اما با اين اوصاف تب خونريزي دهنده كونگو در ايران قرباني مي‌گيرد.

اصفهان تب ندارد!

 

 به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، وزارت بهداشت این روزها با انواع و اقسام بیماری‌های مشترک قابل انتقال بین انسان و حیوان از آنفلوآنزای مرغی تا تب کنگو دست به گریبان است، بیماری‌هایی که منشأ حیوانی دارند و هرچند کنترل و درمان انسانی در آنها مهم است اما برای پیشگیری باید ریشه‌های حیوانی را تحت کنترل قرار داد.

در اين بين بسياري از روزنامه‌ها حتي انگشت اتهام را به سوي سازمان دامپزشكي كل كشور نشانه رفته‌اند و آن را مسوول تكذيب اين اخبار مي‌دانند.
بالارفتن تعداد مبتلایان و متوفیان ناشی از تب کنگو زنگ خطر شیوع کشوری این بیماری کشنده را به صدا درآورده است. هرچند وزیر بهداشت از کنترل بیماری تب کنگو در بخش‌های انسانی خبر داده اما ریشه بیماری به منشأ دامی آن برمی‌گردد.
كشتار دام خارج از كشتارگاه بدون رعايت اصول بهداشتي عامل مهمي در ابتلا به بيماري تب كريمه كنگو است، اين در حالي است كه هنوز هم تعداد زيادي از ذبح‌ها خارج از كشتارگاه انجام مي‌شود و براي اين كار نيازمند فرهنگ‌سازي هستيم.
در این باره مدير كل دامپزشكي استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین گفت: يكي از مهمترين مسائلي كه ذهن بسياري از مردم را اين روزها به خود مشغول ساخته تب خونريزي دهنده كونگو است اما خوشبختانه هنوزدر استان اصفهان حتی یک مورد از ابتلا به این بیماری گزارش نشده است.

شهرام موحدي افزود: تلاش‌هاي بسياري براي مهار اين بيماري در اصفهان انجام گرفته است كه در اين بين مي‌توان به ارسال پيامك‌هاي مختلف و چاپ پمفلت‌هاي گوناگون اشاره كرد كه به طور كامل در زمينه بيماري تب كريمه كنگو توضيحاتي را ارائه كرده است.
وی با اشاره به اينكه امكان ريشه كني اين بيماري به هيچ عنوان وجود ندارد، اظهارداشت: عامل اين بيماري كنه‌ها هستند كه با افزايش دما و افزايش تعداد كنه‌ها ميزان انتقال اين بيماري در بين دام‌ها به مراتب افزايش مي‌يابد.
مدير كل دامپزشكي استان اصفهان بيان داشت: كنه‌ها با گزش دام بيمار به تب كريمه كنگو به اين بيماري آلوده شده و به عنوان مخزن اين بيماري تلقي مي‌شوند كه در نهايت اين بيماري را به فرزندان و حتي دام‌هاي ديگر نيز انتقال مي‌دهند.
وي با بيان اينكه تب كريمه كنگو هيچ‌گونه علايمي در دام‌ها ندارد، خاطرنشان كرد: بهترين راه براي شناخت اين بيماري از راه علايم ظاهري اين بيماري است كه شامل تب خفيف و در برخي موارد سقط جنين است اما با انتقال اين بيماري به انسان موجب ايجاد تب و در نهايت خونريزي‌هاي كشنده مي‌شود.
موحدي گروه‌هاي در معرض خطر را كاركنان كشتارگاه‌ها، قصابان، دامداران وساكنان روستاها، عشاير و كارمندان دامپزشكي عنوان كرد و ادامه داد: اين بيماري در انسان بسيار كشنده است موجب خونريزي گسترده در بدن فرد مبتلا مي شود.
وي با تاکید براينكه تاكنون در استان اصفهان هيچ‌گونه گزارش انساني وجود نداشته است، بيان داشت: در سال گذشته قريب 150 هزار راسي گوسفند و در سه ماهه نخست سال جاري 59 هزار راس سم‌پاشي شدند.
وي ادامه داد: در جمعيت گوساله‌ها نيز در سال 93،‌28 هزار راس و  در سه ماه سال 94 قريب به 5 هزار راس گوشاله و گاو سم‌پاشي شدند، در جايگاه‌ها نيز در سال گذشته 1 ميليون و 690 هزار مترمربع و در سال 94 ، 240 هزار مترمربع از جايگاه‌هاي دامپزشكي سم‌پاشي شدند.
موحدي با اشاره به برگزاري كلاس‌هاي آموزشي مختلف در حوزه تب كريمه كونگو، گفت: اين كلاس‌ها با تمام اصنافي كه به نحوي با دام زنده و يا محل كشتار دام و عرضه آن ارتباط داشتند برگزار شد كه شامل 6 هزار جامعه آماري را در كشور به خود اختصاص داده است.
وي بهترين راه براي مبارزه با اين بيماري را آموزش به مردم و صنوف مختلف دانست و تصريح كرد: مردم بايد بدانند كشتار دام در خارج از كشتارگاه ممنوع است،  از خريد گوشت بدون مهر دامپزشكي جلوگيري كنند، گوشت خريداري شده را به مدت 24 ساعت در يخچال در دماي صفر تا 4 درجه نگهداري كنند و بعد از آن به مصرف برسانند، از مصرف جگر خام خودداري شود و اگر جگر خريداري مي‌شود به مدت 48 ساعت در يخچال نگهداري شود.
مدير كل دامپزشكي اصفهان افزود: تلاش شود در زمان خرد كردن گوشت از دستكش استفاده شود، تلاش شود تا  مانع تماس كودكان و دامداران با كنه‌ها شود، در زمان استراحت در كوهستان از وسايل ايمني مانند پشه بند و يا حشره‌كش‌هاي ويژه استفاده شود.
وي در مورد علت ارجح بودن نگهداري گوشت در يخچال نسبت به فريزر، گفت: نگهداري 48 ساعته گوشت در يخچال نسبت به فريزرموجب فرآيند جمود نعشي شده كه  در آن اسيديته و PH آن به ميزان زيادي پايين آمده و همين عمل موجب از بين رفتن ويروس مي‌شود.
موحدي با اشاره به انجام پروژه يكساله با عنوان" پيش‌سرد لاشه‌ها" در كشتارگاه‌هاي اصفهان، بيان داشت: اين طرح اكنون در بسياري از كشتارگاه‌هاي خصوصي رخ داده است اما برخي از كشتارگاه‌هاي وابسته به شهرداري كه بيشترين حجم كشتارگاه‌ها را به خود اختصاص داده است نياز به تعامل بيشتر با شهرداري‌ها براي راه‌اندازي آن دارد.
وي با اشاره به كشتارگاه‌هاي صنعتي و نيمه صنعتي كه در شهرداري دور قرار دارند، گفت: به علت نبود طرح " پيش‌سرد لاشه‌ها" در اين شهرها، كشتار در بعد از ظهرها انجام گرفته و دام ذبح شده تا فرداي آن روز در يخچال نگهداري شده تا  آماده توزيع شود.
مدير كل دامپزشكي اصفهان تعداد پرنسل نظارتي دامپزشكي اصفهان را 105 نفر عنوان كرد و افزود: اين افراد در سطح شهرستان فعاليت داشته كه علاوه بر اين افراد تعدادي نيز در بخش خصوصي با ما همكاري دارند، علاوه بر اينكه در تلاش هستيم تا در تمام مراحل عرضه و همچنين خودروهاي حمل فرآورده‌هاي خام دامي، كشتارگاه‌ها دام و طيور، سردخانه‌ها، كارگاه‌هاي فرآوري و بسته بندي خام دامي نظارت‌هاي ويژه‌اي انجام شود.
وي بيان داشت: در زمينه نظارت در سه ماه ابتداي سال 94، 26 ميليون و 500 هزار قطعه مرغ كشتار شده است كه تمام آنها تحت نظارت بازرسان اداره دامپزشكي بوده علاوه بر اينكه از بين آنها 63 هزار و 21 قطعه ضبط و از چرخه مصرف خارج شده است.
موحدي در مورد نظارت در كشتارگاه‌هاي دام گفت: در سه ماه نخست سال 94 در اين مراكز قريب به 727 راس گوسفند و بره كشتار شدند كه از اين تعداد 322 هزار بز و بزغاله و  2 هزار راس گاو و گوساله در اين مراكز كشتار شدند علاوه بر اينكه از اين تعداد 23 هزار و 250 هزار مورد بازديد شده و 146 مورد از آنها به مراجع قضايي ارجاع شدند.
وي با بيان اينكه  در مراحل عرضه طيور و فرآورده‌هاي خام دامي حمل و نقل طيور، بيماري طيور و بحث نظارت شرعي آنان بسيار مهم است، خاطرنشان كرد: با توجه به اين اصول 28 تن فرآورده دامي در سطح عرضه استاني شناسايي و از چرخه مصرف انسان خارج شد.
مدير كل دامپزشكي اصفهان كمبود نيروي انساني براي نظارت در مراكز عرضه محصولات خام دامي را بزرگترين مشكل دامپزشكي عنوان كرد و خاطرنشان كرد: با اين اوصاف يكي از بهترين استان‌هاي كشور در كنترل بهداشتي فرآورده‌هاي خام دامي است.
وي با اشاره به وجود 18 كشتارگاه طيور و 33 كشتارگاه صنعتي دام در كشور، گفت: در حال حاضر 200 مركز قطعه‌بندي در اصفهان وجود داردكه تمام آنها مجهز به ناظران بهداشتي بوده و در صورت مشاهده هر نوع عمل خلاف در اين مراكز با راي قاضي براي پلمپ و حذف لاشه‌ها اقدام خواهد شد .
موحدي، استان اصفهان را يكي از پيشتازان عرضه مرغ و گوشت به صورت كدگذاري شده عنوان كرد و اظهارداشت: اين كدها يا شناسنامه‌دار كردن محصولات دامي و حتي طيور موجب پيگيري بهتر محصولات شده و از تخلفات پيش آمده در اين زمينه جلوگيري مي‌كند.

به هر حال پر واضح است که افزایش دمای هوا در فصل تابستان هرساله باعث شیوع بیماری‌های بسیاری در کشور می‌شود وافزایش دمای غیرقابل پیش بینی در تابستان امسال یک عامل مهم در شیوع و بروز بیماری تب کریمه کنگو است، بنابراین باید درجهت جلوگیری از افزایش این بیماری در نقاط مختلف کشور برخی اقدامات پیشگیرانه را انجام داد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.