۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۵
کد خبر: 299639

نشست وزیران خارجه روسیه، آمریکا و عربستان در دوحه، دورنمای امید بخشی برای پایان بحران ۴۵ ماهه سوریه ترسیم خواهد کرد.

دورنمای پایان بحران سوریه

در این نشست سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، جان كری، وزیر خارجه آمریکا و عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان راهکارهای تشکیل یک ائتلاف منطقه‌ای و جهانی را برای مقابله با گروهک تروریستی داعش مورد بحث قرار خواهند داد.

گفته می‌شود که روسیه بتازگی طرحی ارایه داده که به موجب آن دولت سوریه بخشی از ائتلاف ضد تروریستی منطقه را تشکیل خواهد داد. این طرح بارها از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا مورد بحث قرار گرفته و سران  دو کشور به این نتیجه رسیدند که هر گونه راه حلی که به سرنگونی دولت سوریه منجر شود، گسترش موج تروریسم منطقه‌ای را به دنبال خواهد داشت. روسیه که یکی از همپیمانان قدرتمند دولت بشار اسد است، با سرنگونی قهری دولت منتخب سوریه مخالفت کرده و خواهان حل بحران این کشور با حفظ بشار اسد شده است.

اما آمریکا، غرب، عربستان، قطر و ترکیه خواهان سرنگونی دولت بشار اسد و تشکیل یک دولت وابسته به غرب هستند. با این حال جبهه دیگری متشکل از جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین و عراق سرنگونی دولت بشار اسد را به نفع گروهکهای تروریستی می‌دانند و با این طرح مخالفند.

اما طولانی شدن پروسه سرنگونی دولت سوریه و گسترش حوزه جغرافیایی گروهک تروریستی داعش سبب شد تا کشورهای غربی نگاه خود را نسبت به بحران سوریه تغییر دهند.

از این رو آمریکا و غرب بازیگران بحران منطقه‌ای سوریه را تحت فشار قرار دادند تا سیاستهای خود را نسبت به دولت سوریه تغییر دهند و کمکهای مالی و لجستیکی خود را به گروهکهای تروریستی سوریه قطع کنند. اگر نشست وزیران خارجه روسیه، آمریکا و عربستان در دوحه به نتیجه قابل قبولی برای حل بحران سوریه برسد، قطعاً این بحران نفسگیر منطقه‌ای به پایان خود نزدیک می‌شود.

اگر چه قطر و عربستان تاکنون 36 میلیارد دلار کمک مالی در اختیار داعش قرار دادند، اما به نظر می‌رسد رویکرد آمریکا در مورد بحران سوریه به رویکردهای ایران، روسیه و چین نزدیکتر شده است. آمریکا اکنون به این نتیجه رسیده که باقی ماندن بشار اسد در رأس قدرت در سوریه بهتر از این است که گروهکهای افراطی قدرت را در این کشور در دست بگیرند، زیرا در چنین صورتی سوریه به سومالی جدیدی در منطقه تبدیل خواهد شد.

بنابراین به نظر می‌رسد سوریه اکنون در پرتو مقاومتهای دولت و مردم در حال خروج از این بحران نفسگیر است، زیرا تحولات میدانی اخیر و شکست گروهکهای تروریستی در این کشور در تغییر نگاه بازیگران منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای به بحران سوریه بی‌تأثیر نبوده است. گفته می‌شود، پس از نشست وزیران خارجه روسیه، آمریکا و عربستان در دوحه، تحولات جدیدی در سطح منطقه روی خواهد داد و کشورهای تأثیرگذار دیگری مانند روسیه و چین به ائتلاف جهانی علیه تروریسم خواهند پیوست. در چنین صورتی قدرتهای بزرگ جهانی دیدگاه مشترکی در خصوص خطر گروهکهای تروریستی برای منطقه و جهان پیدا کردند، زیرا این‌گونه به نظر می‌رسد که ماموریت این گروهکها به پایان خود نزدیک شده است. اگر این نظریه دقیق باشد، قطعاً باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا تلاش می‌کند تا در پایان دوره ریاست جمهوری خود، به بحرانهای منطقه‌ای پایان دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.