قدس آنلاين- مريم سادات كاظمي: " يبوست" مشكل جدي سلامتي است كه اگر به طور صحيح درمان نشود مي تواند در طولاني مدت زمينه ساز بيماري هاي مختلف گردد. با اين حال، نخستين نكته در اين باره پرهيز از مصرف داروهاي ملين است زيرا روده ها را تحريك مي كند و براي فلور روده اي مضر است. در اين مقاله شما را با دستور تهيه ۴ شام بسيار سالم آشنا مي كنيم كه عملكرد روده ها را بهبود مي بخشند.

 براي بهبود يبوست این مواد غذایی را در شام خود جای دهید

چرا شام؟

به گزارش سرويس بهداشت و سلامت قدس آنلاين؛ شام مهم ترين وعده غذايي براي مقابله با يبوست است. كبد ارتباط مستقيمي با روده دارد و شام تاثيري زيادي بر كبد مي گذارد كه اين اندام در ساعات ابتدايي روز نيروي تازه اي مي گيرد. همچنين اگر شام در ساعات اول شب و سبك ميل شود، نخستين گام براي مقابله با يبوست برداشته شده است. از طرفي، انتخاب خوراكي هاي مفيد براي كبد و روده ها موجب تاثيرات مفيدي در صبح روز بعد خواهد داشت.

بادمجان كبابي همراه با گوجه فرنگي و پنير موزارلا

بادمجان نه تنها طعم خوشمزه اي دارد بلكه جز سبزيجات سرشار از سلولز است كه اين تركيب عملكرد روده ها را تسهيل مي كند. به علاوه، مقدار بالاي آب موجود در آن باعث شده تا يك خوراكي سير كننده باشد و با فشار خون بالا و كلسترول نيز مقابله كند.

يك روش بسيار سالم، سبك و آسان طبخ بادمجان، كبابي كردن در فر است. البته بايد در ابتدا بادمجان به مدت حداقل يك ساعت در آب نمك باشد. در تهيه اين شام پيشنهاد مي شود بادمجان ها حلقه حلقه كبابي شده و كمي گوجه فرنگي له شده و پنير موزارلا نيز براي طعم بهتر روي آن افزوده گردد. چند حلقه را به ترتيب بچينيد. پنير را روي غذا بريزيد تا آب دارتر شود. در نهايت غذا را با كمي مرزنجوش و ريحان تزئين كنيد.

سوپ كدو حلوايي

كدو حلوايي سرشار از فيبرهاي غذايي است كه به دفع مواد چربي هاي اضافي بدن كمك مي كند. زماني كه از نفخ يا يبوست ناشي از احتباس  آب رنج مي بريد حتما روي اين خوراكي حساب ويژه اي باز كنيد.

دستور اصل و قديمي كدو براي رفع اين مشكل، تهيه سوپ است زيرا بافت غليظ آن باعث تهيه ساده غذا در زمان كوتاهي مي شود. مي توانيد كمي روغن زيتون و آب دريا نيز به آن اضافه كنيد كه اين ماده عملكرد روده ها و كبد را بهبود مي بخشند. در نهايت پيشنهاد مي شود چند دانه كدو نيز به سوپ اضافه شود زيرا بسيار مغذي هستند و براي پيشگيري و درمان انگل هاي روده كه باعث يبوست مي شوند نيز بسيار عالي است.

سوپ آووكادو همراه با دانه هاي كتان

در اينجا سوپي به شما معرفي مي شود براي زمان هايي كه حوصله آشپزي نداريد اما مي توانيد يك غذاي سالم ميل كنيد.

آووكادو ميوه اي سرشار از پروتئين ها، ويتامين ها، اسيدهاي چرب، فيبرهاي حل شدني وحل نشدني و ريزمغذي هاي مفيد براي روده هاست.

 براي تهيه اين سوپ كافي است تا يك آووكادو را له كنيد و چاشني هايي مانند پودر سير يا سير خرد شده، روغن زيتون، سركه سيب و كمي نمك بيافزاييد. چند دانه كتان نيز اضافه كنيد زيرا اين دانه ها از قديم براي درمان يبوست توصيه مي شد. اين سوپ را با نان سبوس دار ميل كنيد.

كدو مسمايي شكم پر با برنج قهوه اي

كدو مسمايي يكي از سبزيجاتي است كه مقدار بالايي موكيلاژ دار كه اين فيبرها خواص مسكني براي دستگاه گوارش دارد. كدو به رفع التهاب مخاط ها كه به راحتي تحت تاثير تغذيه نادرست هستند، كمك مي كند. همچنين تا حدي ملين است و به همين دليل براي درمان يبوست و افرادي كه از ناراحتي هاي گوارشي رنج مي برند مناسب خواهد بود.

بهتر است در تهيه اين غذا كدوهاي گرد انجام شود اما كدوهاي كشيده نيز قابل استفاده  است و بايد آنها را از طول به دو نيم تقسيم كرد. سپس درون آنها را خالي كرد و برنج قهوه اي پخته گذاشت و مانند بادمجان در فر كبابي كرد. برنج قهوي اي غله اي بسيار مغذي و سرشار از مواد معدني و فيبرهاست كه باعث مي شود اين غذا يك شام بسيار متعادل و سالم باشد.

منبع:www.Ameliore ta santé.fr

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.