قدس انلاین-قاانی: برای نخستین بارخدمات مامایی تحت پوشش بیمه قرار گرفت ودرحال حاضر درسه استان بصورت پایلوت درحال اجراست.

ارزان‌ترشدن خدمات باروری با پوشش بیمه‌ای/اجرای بیمه یی خدمات مامایی درسه استان

به گزارش قدس انلاین بعد ازانکه شورای عالی نظام پزشکی درسال گذشته مصوبه ایی برای تحت پوشش قرار گرفتن خدمات مامایی داشت اما در عین ناباوری و با وجود ابلاغ سیاست‌های جمعیتی و اجرای طرح تحول سلامت که مهمترین جنبه آن ترویج زایمان طبیعی است، اما پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی در دستور کار شورای عالی بیمه قرار نگرفت تا درنهایت و در سالجاری  شورا ان را تصویب و به هیئت وزیران ارسال نمود که این خود اتفاق بسیارخوشایندی در این حوزه می باشد بویژه که نبود بیمه یکی ازچالشهای اساسی ماماها بوده است.

* خدمات مامایی بار مالی زیادی به بیمه‌ها وارد نمی کند

در همین باره  عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور معتقد است که تعرفه‌های غیر واقعی و تحت پوشش قرار نگرفتن خدمات مامایی توسط سازمان‌های بیمه‌گر از جمله مهم‌ترین دغدغه‌ها و مشکلات ماماهای سراسر کشور بوده است.زهرا مدرسی گفت: در حال حاضر نقش کلیدی ماماها در بهداشت و سلامت مادر و کودک بیش از پیش آشکار شده و طبق سیاست‌های حاکم بر نظام سلامت ماماها نقش کلیدی در ترویج زایمان طبیعی و مراقبت‌های پس از بارداری دارند.وی افزود: با اینحال برخی از مشکلات و دغدغه‌های اساسی این قشر خدوم و کم توقع همچنان به قوت باقی است که از آن جمله به رشد نامتناسب تعرفه‌ها با افزایش هزینه‌های جاری و همچنین عدم اقبال بیمه‌های سلامت به عقد قرارداد با ماماها می‌توان اشاره کرد.عضو هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی ، اضافه می‌کند که هزینه‌های جاری مطب‌ها و مراکز درمانی غیر دولتی نسبت به سال گذشته و به ویژه پس از جراحی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها رشد چشمگیری داشته‌اند. اما این در حالی است که متأسفانه رشد تعرفه‌های مامایی سال 90 نسبت به سال پیش تنها هزار ریال بوده که نه تنها برای جبران هزینه‌های سرباز ناکافی است بلکه اختلالات جدی در اداره مطب‌های مامایی ایجاد خواهد نمود.مدرسی با رد این سخن برخی سازمان‌های بیمه‌گر که خدمات مامایی بار مالی زیادی به بیمه‌ها تحمیل خواهد کرد اضافه کرد در شرایط فعلی هر بیمار باید پس از دریافت خدمات مامایی برای انجام سونوگرافی و دریافت برخی از داروها به متخصص زنان و زایمان نیز مراجعه کند تا امکان استفاده از خدمات بیمه‌ای داشته باشد که هزینه‌های اضافی را برای بیماران به همراه دارد در حالی که با ایجاد پوشش بیمه‌ای برای خدمات مامایی بخش زیادی از این هزینه‌ها جبران خواهد شد.

*ضرورت نظارت بر اجرای پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی

همچنین عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر ضرورت نظارت بر اجرای پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی، گفت: باید برای اجرای پایلوت این طرح، زمان‌بندی مشخصی تعریف شود که نواقص آن را بتوان شناسایی و در نهایت بعد از رفع این نواقص، اجرای آن را به سراسر کشور تعمیم داد. شهلا میرگلوی‌بیات‌ با یادآوری مصوبه شورای عالی بیمه درباره پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی، افزود: درحال حاضر بیمار برای انجام آزمایش سونوگرافی باید متحمل هزینه مالی شود که انجام مکرر این آزمایشات می‌تواند فشار مالی زیادی را بر وی تحمیل کند.نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مادران باردار نیازمند انجام آزمایش‌های مختلفی هستند که هیچ‌یک تاکنون تحت پوشش بیمه نبود حال امید است با اجرای این مصوبه بتوان حمایت‌های زیادی از این افراد صورت گیرد.این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ تصریح کرد: واقعیت آن است که نظارت رکن اصلی اجرای چنین مصوباتی است و برای اطمینان از اجرایی شدن آن لازم است دستگاه‌های نظارتی وارد عمل شده تا این مصوبه به طور کامل اجرایی شود چراکه این مهم در شرایطی به نفع مردم خواهد بود که درچارچوب سیستم قانونی و نظارتی صورت گیرد.وی درباره اجرای پایلوت پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی در سه استان اصفهان، اردبیل و گلستان، یادآور شد: اجرای پایلوت این طرح‌ها اقدام مثبتی است که می تواند منجر به شناسایی نواقص طرح شده و به رفع آن کمک کند.میرگلوی‌بیات تاکید کرد: اکنون فضا برای اجرای پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی در سراسر کشور فراهم نیست و ممکن است هزینه‌های زیادی را بر دولت تحمیل کند لذا باید اجرای پایلوت آن بررسی و میزان هزینه‌ها نیز برآورد شود.عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ‌گفت: البته ناگفته نماند که باید برای اجرای پایلوت این طرح، زمان‌بندی مشخصی تعریف شود که نواقص آن را بتوان در پروسه زمانی مشخص شناسایی و درنهایت بعد از رفع این نواقص، اجرای آن را در سراسر کشور تعمیم داد.

*اعلام جزئیات پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی

 مدیرکل دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از زیر پوشش رفتن خدمات مامایی خبر داد و گفت: این مورد در شورای عالی بیمه تصویب و به هیئت وزیران ارسال شده است. امیر مجلسی با اشاره به مصوبات شصتمین جلسه شورای عالی بیمه که 16 تیرماه برگزار شد، اظهار کرد: تعرفه‌دار شدن خدمات مامایی و پزشکی ورزشی از جمله مصوبات این جلسه بود. وی افزود‌: ماماها چندین سال بود که درخواست پوشش خدمات بیمه‌ای خود را داشتند که در نهایت با هماهنگی‌های به عمل آمده با بیمه‌های پایه و مشارکت وزارت بهداشت برای نخستین بار بیمه خدمات مامایی مصوب شد. مدیرکل دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بر این اساس خدمات مامایی در سه استان اصفهان، اردبیل و گلستان به صورت پایلوت تحت پوشش بیمه خواهد رفت، عنوان کرد: ویزیت، سونوگرافی و آزمایشات دوران بارداری طبق پروتکل وزارت بهداشت تحت پوشش قرار می‌گیرند. مجلسی درباره ضرورت‌های بیمه شدن خدمات مامایی گفت: یکی از علل این امر جلوگیری از سزارین‌های بی‌مورد است. ماماها خط مقدم مراقبت‌های بارداری و زایمان هستند و با پوشش یافتن خدمات آنها، زایمان‌های طبیعی افزایش پیدا خواهد کرد. این اقدام در راستای تحقق سیاست‌های جمعیتی و همچنین مدیریت منابع صورت گرفت. وی افزود: امیدواریم این پایلوت به نحو احسن انجام شود و بتوانیم پوشش این خدمات را برای کل کشور داشته باشیم و این امر امکان‌پذیر نیست مگر با همکاری کامل جامعه مامایی و نظام‌پزشکی. به گفته مجلسی، پوشش بیمه‌ای بخشی از خدمات متخصصان پزشکی ورزشی اعم از ویزیت تخصصی و ام آر سی و سی تی اسکن منوط به ارائه گایدلاین‌های وزارت بهداشت نیز در این جلسه تصویب شد که در انتظار طرح در هیئت وزیران است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.