رئیس پژوهشگاه رویان اصفهان گفت: محققان پژوهشگاه رویان اصفهان برای اولین بار موفق به شبیه‌سازی گونه حیوانی در حال انقراض شدند.

قوچ وحشی ایرانی شبیه سازی شد/ نجات حیوانات در حال انقراض

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمدحسین نصر اصفهانی در آستانه سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی، گفت: به علت رشد جوامع بشری، دسته زیادی از حیوانات در حال انقراض هستند که حفظ آنها اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: در پژوهشگاه رویان اصفهان موفق شدیم که گونه در حال انقراض ایرانی با نام «قوش وحشی قمیشلو» را شبیه‌سازی کنیم.

رئیس پژوهشگاه رویان اصفهان با بیان اینکه این حیوان در حال انقراض در منطقه نزدیک به اصفهان وجود داشته که اکنون نمونه شبیه‌سازی آن در سلامت کامل است و در مزرعه پژوهشگاه رویان نگهداری می‌شود، اظهار داشت: برای شبیه‌سازی به ماده اسپرم و تخمک نیاز داشتیم از این رو یک جانور از ترکیب دو سلول جنسی نر و ماده را آماده کردیم و از ترکیب این دو سلول، سلول تخم این حیوان ایجاد شد.

نصر اصفهانی تصریح کرد: تمام سلول‌های قوش وحشی قمیشلو حاصل تقسیم سلول تخم هستند که ترکیب آنها منجر به شکل‌گیری موجود جدید می‌شود و با استفاده از فناوری شبیه‌سازی، امکان بازآفرینی این حیوان وجود دارد.

به گفته وی، جنین اولیه به رحم جانوری از همان‌‌ گونه نزدیک (گوسفند) انتقال یافت که در نهایت منجر به تولد نوزاد گونه در حال انقراض شد.

رئیس پژوهشگاه رویان اصفهان تاکید کرد: تاکنون در آسیا تنها سه کشور کره جنوبی، ژاپن و چین فناوری شبیه‌سازی گونه‌های در حال انقراض را در اختیار داشته‌اند و ایران چهارمین کشور آسیایی بوده که به این دانش دست پیدا کرده است.

نصر اصفهانی افزود: در حال حاضر در پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی تلاش می‌کنیم تا به همین روش، یوزپلنگ و پلنگ ایرانی را نیز شبیه سازی کنیم که تاکنون در این زمینه به موفقیت‌هایی دست پیدا کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه یکی از کاربردهای فناوری‌ در کشورهای توسعه یافته در محیط‌زیست است، یادآور شد: ما نیز توانستیم در حوزه فناوری محیط‌زیست و حیوانات در حال انقراض، به افتخاراتی دست یابیم.

رئیس پژوهشگاه رویان اصفهان تاکید کرد: امیدواریم که تعاملاتی با محیط‌ زیست داشته باشیم تا بتوانیم فضایی طبیعی را برای این حیوانات شبیه‌سازی شده، ایجاد کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.