داوری ایران در مورد مسائل حساس هسته ای و همچنین رفع اتهامات آژانس با حضور دو عضو ارشد مذاکره کننده پیشین هسته ای در نشستی با عنوان بازخوانی توافق هسته‌ای مورد بررسی قرار گرفت.

داوری مسائل حساس هسته‌ای بر عهده ایران است/ آژانس نظارت می‌کند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار مهر، در نشستی که  تحت عنوان «بازخوانی توافق هسته ای» با حضور دو عضو ارشد مذاکره کننده پیشین هسته ای در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز برگزار شد، موضوعاتی از قبیل داوری ایران در مورد مسائل حساس هسته ای و همچنین رفع اتهام آژانس از ایران با حضور سیروس ناصری و محمد سعیدی به عنوان میهمانان ویژه مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت.

توافقی تاریخی

سیروس ناصری نماینده پیشین ایران در ژنو و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در دوره اصلاحات، از توافق هسته ای به عنوان یک توافق تاریخی یاد کرد و گفت: قطعا و بدون هیچ تردیدی این توافق بی نظیر است و طرف مقابل یعنی گروه ۱+۵ نیز از این توافق به عنوان یک توافق تاریخی یاد می کنند.

ناصری در ادامه گفت: ایران در این دور از مذاکرات با سپری کردن فشارهای سنگین توانست به توافقی مهم و نتیجه ای عزتمندانه دست یابد.

ناصری با اشاره به اینکه چنین توافقی در طول تاریخ معاصر کمتر دیده شده است، گفت: برخی توافق ایران با گروه ۱+۵ را با توافق ایران و عراق پس از جنگ تحمیلی مقایسه می کنند و از این توافق به عنوان جام زهر یاد می کنند در صورتی که این مقایسه از پایه اشتباه است.

وی گفت: هدف آن دسته که این توافق را با قطعنامه ۵۹۸ مقایسه می کنند این است که مردم را نا امید کنند در صورتی که نتیجه روشن و تدابیر دولت جواب داده است.

ایران با آمریکا همسو و همراه نیست

ناصری توافق پس از جنگ ایران و عراق را پیروزمندانه خواند و گفت: ولی توافق هسته ای به مراتب بارها پیروزمندانه تر است در صورتی که برخی از مخالفان قصد دارند این توافق را در قالب یک شکست به مردم معرفی کنند.

ناصری در ادامه گفت: بارها و بارها به مخالفان پیشنهاد مناظره داده ایم تا در مورد مسائل مختلف صحبت شود ولی تاکنون جواب مثبتی مبنی بر برپایی مناظره از سوی مخالفان دریافت نکرده ایم.

وی از قطعنامه ۲۲۳۱ به عنوان یک قطعنامه بی سابقه یاد کرد و گفت: خواسته اصلی شورای امنیت سازمان ملل تعطیلی برنامه هسته ای ایران بود ولی شرایط به گونه ای رقم خورد که ایران بدون اینکه به خواسته ای آنان تن دهد به توافق دست پیدا کند.

وی افزود: در توافق حاصل شده طرف مقابل وادار شد مهمترین موضع ایران در مذاکرات یعنی حق غنی سازی را بپذیرد.

وی گفت: ایران با آمریکا هم سو و همراه نیست ولی با اقتدار پشت میز مذاکره قرار گرفت و به آمریکا فهماند که غنی سازی حق ایران است.

ناصری در ادامه گفت: بسیاری از کشورها با آمریکا همسو و دارای برنامه مشترک امنیتی هستند ولی نتوانسته اند حق غنی سازی را از آن خود کنند در صورتی که ایران با قدرت هر چه تمام تر توانسته است در توافق حق غنی سازی را برای خود حفظ کند.

وی به مذاکره کره با آمریکا اشاره کرد و گفت: برنامه هسته ای کره صلح آمیز است و مطالبه ای که از آمریکا دارد این است که حق غنی سازی داشته باشد این مطالبه کره در صورت توافق مورد به مورد با آمریکا پس از دو سال حاصل شده است.

داوری در مورد مسائل مهم هسته ای کشور به عهده خودمان است

وی به برنامه غنی سازی کشور استرالیا هم اشاره کرد و گفت: برنامه غنی سازی این کشور در حد برنامه آزمایشی پذیرفته شده است.

ناصری با اشاره به اینکه در ادبیات سیاسی ما آمریکا یک کشور متخاصم است، گفت: پس از مذاکرات ما توانستیم برنامه غنی سازی خود را قانونی و این مهم را به دنیا تفهیم کنیم.

وی در ادامه به دلایل بی سابقه بودن توافق اشاره کرد و افزود: در توافق آمده است اگر ما در تهیه اورانیوم با مشکلی مواجه شویم می توانیم این ماده را از کشورهای دارای معادن اورانیوم وارد کنیم همچنین طرف مقابل برای تولید برق هسته ای و در زمینه تحقیقات به ما تعهد همکاری داده است.

وی در ادامه سخنان خود گفت: اگر فرض کنیم تحریم ها وجود نداشت و هزینه زیادی هم به کشور تحمیل نمی شد باز توافق حاصله، توافق خوبی بود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا آژانس اتمی به عنوان قاضی میان ایران، آمریکا و گروه ۱+۵ انتخاب شده است؟ گفت: آژانس اتمی داور نیست ما داوری در مورد مسائل حساس صنعت هسته ای را به کسی نمی سپاریم در گذشته که آمریکا برای ایران پرچم جنگ برافراشته بود و جنگ با ایران را موجه جلوه می داد ما به صورت علنی با آژانس اتمی تندی و در خفا مدارا می کردیم همین امر باعث شد که آژانس به ایران ۱۲ اتهام وارد کند و ما مجبور به پذیرفتن اتهامات آژانس شدیم.

ناصری ادامه داد: این در حالیست که در توافق کنونی آژانس ماموریت دارد که بر مسائل مربوط به صنعت هسته ای نظارت داشته باشد و همچنین ماموریت دارد که از ایران رفع اتهام کند.

قدرت ایران باعث شد طرق مقابل توافقنامه را امضا کند

ناصری در پاسخ به این پرسش که تحریم ها دقیقا در چه تاریخی لغو خواهد شد؟ گفت: توافق حاصل شده هنوز به تصویب مجلس شورای اسلامی و کنگره آمریکا نرسیده است روزی که این توافق به تصویب برسد لغو تحریم ها به طور رسمی در دستور کار قرار خواهد گرفت و لغو خواهد شد.

در ادامه محمد سعیدی با بی نظیر خواندن توافق صورت گرفته گفت: این مذاکرات و پیروزی کسب شده در روابط صد ساله اخیر کشور بی نظیر بوده است.

وی افزود: اولین بار در تاریخ کشور است که  مذاکراتی از آغاز تا پایان با جدیت و تدبیر دنبال شده و به نتیجه صد درصد دلخواه ختم می شود.

وی خاطر نشان کرد: این در حالیست که در طول سال های پس از انقلاب نه تنها هیچ کشور غربی حاضر به مذاکره با ایران نبود بلکه ورود ایران به مجامع بین المللی نیز با مخالفت مواجه می شد.

وی تنها دلیل رضایت کشور های مذاکره کننده به امضای توافقات هسته ای را توانمندی ایران در دستیابی به فن‌آوری هسته ای دانسته و افزود: با شرایط و قدرتی که ایران بدست آورده است، طرف مقابل ناچار از پذیرش و امضای توافقنامه مذکور بود.

سعیدی تصریح کرد: فضای گفتگوی بسیار متفاوت سال های ۸۱ و فوریه ۲۰۰۵ در دوران اصلاحات، زمینه ساز پذیرش یو سی اف اصفهان شد که بخش کلیدی و حساس فعالیت های هسته ای ایران است.

در توافق حاصل شده قدمی به عقب برنداشتیم

وی ضمن ابراز خشنودی از پیروز بدست آمده از پس توافقات هسته ای گفت: در فضای ناباورانه ای که بر کشور حاکم بود تیم مذاکره کننده توانست به تمامی خواسته های کشور دست یابد و قدمی به عقب باز نگردد.

وی با اشاره به اینکه شرایط قابل تصور برای تیم ما حفظ ۳۰ درصدی توانمندی و داشته های کشور بود، افزود امروز نه تنها گامی به عقب برنداشته و محدویتی پیدا نکرده ایم که به طور کامل دست آوردهایمان را حفظ کرده و حق توسعه و تحقیق را نیز کسب کرده ایم.

وی گفت: امروز توان تولید آب سنگین به میزان تناژ را پیدا کرده ایم در حالی که در گذشته کشور ژاپن حتی حاضر به فروش یک کیلو آب سنگین به کشور ایران نبود.

سعیدی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد آژانس اتمی و ایران تا پایان سال 2015 به «PMD» خاتمه دهند؟ گفت: چنانچه آژانس در چهار چوب وظایف خود حرکت کند ظرف مدت سه ماه مسائل قابل حل خواهد بود، اما اگر آژانس تصمیم بگیرد که خارج از وظایف قانونی و اختیاراتش عمل کند از حل مسئله باز خواهد ماند.

وی با اشاره به اسناد جعلی که در اختیار آزانس قرار گرفته بود و آمریکا هم از کم و کیف آن مطلع بود، افزود: چنانچه اسناد اصیل در اختیار آژانس قرار بگیرد علی رغم تمام مسائل مشکلات حل می شود.

آژانس اتمی باید خود را با توافق وقف دهد

وی گفت: سه موضوع مورد بحث و اختلاف بود که دو مورد آن حل شده و در شرایط فعلی مطمئن هستیم مورد آخر که موضوع بزرگی هم نیست بزودی حل خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به چگونگی ارتباط برجام و نقشه راه گفت: در یک دوره ای از تحقیقات مذاکره کنندگان بودند که به دنبال آژانس بودند و امروز این آژانس است که باید خود را با با شرایط موجود و توافق حاصل شده وقف دهد.

وی در پایان با اشاره به اینکه اطلاعاتی وجود دارد باید در اختیار آژانس قرار بگیرد خاطرنشان کرد: در شرایطی هستیم که آژانس موظف به حل و مسائل و مشکلات است و به آینده خوشبین هستیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.