مدیر عامل سازمان انتقال خون ضمن تشریح روند تعرفه‌گذاری خدمات انتقال خون، بر لزوم همکاری سازمان‌های بیمه‌گر با این تعرفه‌گذاری‌ها تاکید کرد و این اقدام را دارای صرفه اقتصادی برای آنها دانست.

بیمه‌ها نگاه اقتصادی ندارند/ تعرفه‌های انتقال خون اجرا شوند

به گزارش قدس آنلاین، دکتر علی‌اکبر پورفتح‌الله در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره تعرفه‌گذاری خدمات انتقال خون، گفت: این موضوع مسیر بسیار خوبی را طی کرد، به طوری که در کمیسیون بهداشت مجلس مطرح شد و این کمیسیون، سازمان‌های بیمه‌گر را موظف کرد که به این مساله توجه کنند.

 

وی افزود: سپس موضوع تعرفه‌گذاری خدمات انتقال خون در شورای عالی بیمه مطرح شد و در کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات که در فروردین ماه در هیات دولت تصویب شده بود، 14 خدمت انتقال خون هم تعرفه‌گذاری و ابلاغ شد. در این زمینه ما اعتقاد داشتیم که بیمه‌ها باید از این تعرفه‌گذاری حمایت کنند و این تعرفه‌گذاری از سوی بیمه‌ها صورت گیرد.

 

 

سازمان‌های بیمه‌گر نگاه اقتصادی ندارند

 

پورفتح‌الله با بیان اینکه برای اجرایی شدن این تعرفه‌ها مقداری مشکل داریم، گفت: بیمه‌ها در زمینه ابلاغ این مصوبه که مجبور به اجرای آن هستند و هیچ چاره‌ای جز اجرای آن نخواهند داشت، مقداری کوتاهی می‌کنند، علت آن هم این است که بیمه‌های ما نگاه اقتصادی ندارند.

 

 

عوارض انتقال خون پنج برابر هزینه‌های تولید خون و فرآورده‌های خونی است

 

وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته که بحث اقتصاد انتقال خون را مطرح کردیم، همیشه تاکید داشتیم که اقتصاد انتقال خون بار مالی زیادی برای بیمه‌ها تحمیل نمی‌کند، اظهار کرد: البته در ظاهر ممکن است یک بار مالی برای آنها داشته باشد، اما در واقع این اقدام نوعی خلق ثروت برای بیمه‌ها است، زیرا امروزه ثابت شده که عوارض و گرفتاری‌های انتقال خون پنج برابر هزینه تولید خون و فرآورده‌های خونی است.

 

 

تعرفه‌گذاری انتقال خون، صرفه‌جویی در هزینه‌های بیمه‌ها

 

به گفته پورفتح‌الله در صورتی که بیمه‌ها وارد تعرفه‌گذاری خدمات انتقال خون شوند و اگر ما از جانشین‌های خون استفاده کنیم و مدیریت مصرف خون را اعمال کنیم، برای بیمه‌ها خلق ثروت می‌کنیم و بیمه‌ها می‌توانند درآمد بسیار بالایی از این نظر داشته باشند. مثلا یکی از عوارض خون و فرآورده‌های خونی تعدیل و تضعیف ایمنی است که باعث افزایش طول بستری بیماران می‌شود. این درحالیست که تعرفه‌گذاری خدمات، منجر به کاهش طول بستری بیماران در بیمارستان می‌شود. بنابراین اگر بیمه‌ها در جایی هزینه می‌کنند، از محل‌های دیگر می‌توانند آن را صرفه‌جویی کنند.

 

مدیرعامل سازمان انتقال خون با تاکید بر اینکه بیمه‌ها در این مساله باید حداقل کشورهای غربی را الگو قرار دهند، افزود: در این کشورها به هیچ عنوان سازمان‌های انتقال خون به دنبال بیمه‌ها نمی‌روند بلکه این بیمه‌ها هستند که به دنبال تعرفه‌گذاری خدمات انتقال خون هستند، چراکه می‌دانند این تعرفه‌گذاری به اقتصاد آنها کمک می‌کند.

 

 

کاهش 1.2 تخت بیمارستانی با حذف گلوبول سفید از خون و فرآورده‌های خونی

 

 

پورفتح‌الله با بیان اینکه امروزه دیگر فرآورده‌های خونی با این روش سنتی که ما آن را تهیه می‌کنیم تولید نمی‌شوند، گفت: روند تولید این فرآورده‌ها به گونه‌ای‌ست که بلافاصله بعد از اهدای خون باید گلوبول‌های سفید آن را حذف کنیم. حذف گلوبول‌های سفید منجر به عدم تعدیل و تضعیف ایمنی می‌شود. مطالعات نشان داده که اگر گلوبول سفید را از خون و فرآورده‌های خونی حذف کنیم 1.2 تخت بیمارستانی کاهش می‌یابد و علاوه بر آن بیمار دچار تب نمی‌شود و این به سود بیمه‌هاست، زیرا زمانی که بیمار تب کند این عارضه با عوارض دیگر اشتباه می‌شود و در نهایت ترخیص بیمار طولانی‌تر خواهد شد.

 

 

20 میلیارد تومان بار مالی بر دوش سازمان انتقال خون برای ارائه یک خدمت

 

وی به خدمتی که با این روش نوین از سوی سازمان انتقال خون به بیماران تالاسمی ارائه می‌شود اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر خدمتی را برای مبتلایان به تالاسمی در سراسر کشور ارائه می‌دهیم و خون آنها را با حذف گلوبول‌های سفید تامین می‌کنیم، اما برای داشتن فیلتر حذف گلوبول‌های سفید و کیسه‌ای که باید از آن برای عبور خون از فیلتر استفاده کنیم، حدود 20 میلیارد تومان بار مالی بر دوش سازمان انتقال خون گذاشته است و ما نمی‌توانیم با این هزینه سنگین این خدمت را برای سایر مردم نیز ارائه دهیم.

 

 

بازی که هیچکس در آن بازنده نیست!

 

 

پورفتح‌الله اجرای تعرفه‌گذاری خدمات انتقال خون را به یک بازی که همه در آن برنده هستند تشبیه کرد و گفت: به اعتقاد من اینگونه خدمات مثل یک بازی است که همه در آن برنده هستند؛ بیمه‌ها برنده هستند چون هزینه‌های آنها به طور کلی کاهش می‌یابد، مردم خدمت بهتری می‌گیرند و رضایت سازمان انتقال خون نیز جلب می‌شود زیرا محصول بهتری را ارائه می‌کند. بنابراین در حال حاضر مهم‌ترین مشکل ما در اجرای تعرفه‌گذاری بیمه‌ها هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.