قدس آنلاین: شاید در نظر برخی معاملات و کسب برخی درآمدها عواقب سوء نداشته باشد در حالی به تصریح آموزه های اسلام معامله ای وجود دارد که در حکم جنگ با خدا و پیامبر (ص) است.

این معامله در حکم جنگ با خدا است!

به گزارش قدس آنلاین، دهمین روز از شهریور ماه، روز بانکداری اسلامی نام دارد که اساس این بانکداری پرهیز از ربا و نبود آن در معاملات است؛ از این رو، در این نوشتار دیدگاه آیات و روایات درباره ربا بررسی می شود.

ربا یکی از مذموم ترین درآمدها در اسلام است که علاوه بر آنکه حرام شمرده می شود، عواقب و نتایج سوئی را نیز برای آدمی به همراه دارد تا جایی که در حکم محاربه با خدا و پیامبر (ص) معرفی می شود.

خداوند متعال در آیه 275 سوره مبارکه بقره می ‌فرماید: «الَّذینَ یَأْکُلُونَ الرِّبا لا یَقُومُونَ إِلاَّ کَما یَقُومُ الَّذی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطانُ مِنَ الْمَس...؛ کسانى که ربا مى‏خورند، برنمى‏خیزند مگر مانند کسى که بر اثر تماس شیطان، دیوانه شده...»

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «هر كس ربا بخورد خداوند عز و جل به اندازه ربايى كه خورده شكمش را از آتش دوزخ پُر كند و اگر از طريق ربا مالى به دست آورد، خداى تعالى هيچ عمل او را نپذيرد و تا زمانى كه قيراطى (كمترين مقدار) از مال ربا نزدش باشد، پيوسته خداوند و فرشتگانش او را نفرين كنند.»

همان حضرت (ص) می فرمایند: «خداى عز و جل رباخوار و ربادهنده و نويسنده و شاهد بر آن را لعنت كرده است.»

همچنین ایشان فرمودند: «اى على! با رباخوار رفاقت نکن، زیرا او با خداوند به مبارزه برخواسته، چون خداوند متعال مى فرماید: «اگر دست از رباخوارى برنداشتید پس به خدا و رسولش اعلان جنگ دهید».

بنابر خطبه 156 نهج البلاغه امیرمومنان علي (ع) مي فرمايند: «رسول خدا (ص) به من فرمودند: «اي علي اين مردم پس از من بوسيله ثروتشان مورد آزمايش قرار مي‌گيرند. 1- ديندار بودن خود را منّتي بر خدا قرار مي‌دهند و با اين حال انتظار رحمت الهي را دارند. 2- از قدرت و خشم الهي خود را در امان مي ‌بينند. 3- حرام او را با شبهات دروغين و هوس هاي غافلانه حلال مي ‌شمارند. 4- شراب را « نبيذ» مي ‌آشامند. 5- رشوه را به نام هديه مي ‌گيرند. 6- ربا را به نام معامله حلال مي‌ دانند.»

پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: «شبى که به معراج رفتم بر مردمى گذشتم که شکم هایشان چون خانه اى بود و در آنها مارهایى وجود داشت که از بیرون شکم هایشان دیده مى شد. پرسیدم: اى جبرئیل اینها کیستند؟ گفت: اینان رباخوارانند.»

علاوه بر این، روایات ما حکمت حرمت ربا را نیز بیان کرده اند.

امام صادق (ع) درباره چرایی حرمت ربا می فرمایند: «براستى، اگر ربا حلال بود، مردم تجارت و تلاش براى معاش را رها مى كردند. به همين دليل خداوند ربا را حرام كرد تا مردم از حرام به حلال و تجارت و خريد و فروش رو بياورند و به يكديگر قرض بدهند.»

امام باقر (ع) نیز در این باره فرموده اند: «خداى عزوجل ربا را حرام فرمود تا احسان کردن از بین نرود.»

من لایحضره الفقیه

وسائل الشیعه

بحارالانوار

ثواب الاعمال

انتهای خبر/

 

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بانکداری ناب اسلامی در ایران IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    پس با این وجود تمامی بانکهای (به اصطلاح اسلامی)ما دارن با خدا جنگ میکنن.ومتاسفانه مردم هم بخاطر مشکلاتشان از نیروهای این بانکها بحساب میان.