گروه هنر- تکتم بهاردوست - « محمد فوقانی» عکاس با سابقه سینماست. او تا به امروز حدود ۱۶۰ فیلم را عکاسی کرده است، ...

 حضور در فیلم « محمد رسول ا...» را عنایت آن حضرت می‌دانم

 اما به قول خودش عکاسی از فیلم سینمایی «محمد 
رسول ا... (ص) با همه کارهایش متفاوت است. او این روزها نمایشگاه عکسی از عکسهای این فیلم برپا کرده که با استقبال بی‌نظیر مخاطبان مواجه شده است.به انگیزه اکران این فیلم و برپایی این نمایشگاه با وی گفت و گو کرده‌ایم.

 

 از حضورتان در پروژه محمد رسول‌ا... (ص) بگویید.

- به من گفتند برای حضور در یک پروژه جهانی دعوت شده‌ام و از من خواسته شد که در فلان روز به همراه نمونه کارهایم به دفتر پروژه بروم؛ البته من تنها به عنوان عکاس دعوت نشده بودم، ولی در انتها با نظر
 دست اندرکاران و ظاهراً با توجه به سابقه کاریم و خلاقیت در عکاسی و حضورم در پروژه‌های مختلف برای حضور در این فیلم به عنوان عکاس پذیرفته شدم.

 

 حضورتان در این پروژه چه ویژگی با دیگرکارهایتان دارد؟

-  اول اینکه من تا کنون افتخار همکاری با کسی مثل مجید مجیدی را نداشتم واز این نظر برایم خالی از لطف نبود.از این نظر من این پروژه را با هیچ کاری نمی‌توانم مقایسه کنم، یک کار پر انرژی که همه‌اش از لطف خود حضرت بود و دیگر اینکه ،از آن جایی که تا کنون تجربه حضور در هیچ فیلم تاریخی سینمایی را نداشتم هم برایم وسوسه انگیز بود آن هم یک کاری با این حجم و سوژه‌ای که قطعاً می‌تواند دیگر تکرار نشود؛ از این نظر هم می‌توانست برایم بهترین فرصت باشد.از طرف دیگر کار در کنار شخصی مثل «ویتوریو استورارو» فیلمبردار صاحب نام ایتالیایی برایم کلاس درسی بود که این حضور را چیزی جز عنایت حضرت نمی‌دانم.

 

 فکر می‌کردید با چنین پروژه عظیمی ‌مواجه شوید؟

- واقعاً نه!می‌دانستم قرار است با یک پروژه خیلی بزرگ کار کنم که فهرستی از بهترین عوامل هر حوزه در آن حضور دارند، ولی واقعاً نمی‌دانستم اینقدر عظیم است والان از حضورم در این کار خیلی خوشحالم. پس باید با توجه به همین موضوع و نیز حساسیت سوژه عکسهایم را تقسیم بندی می‌کردم.یکسری عکسهای صحنه،عکسهای پشت صحنه، تست لباس، گریم، مستند اجتماعی و... حتی یکسری عکسهای شکاری و خبری بگیرم.

 

  گفتید برای گرفتن عکسها تقسیم بندی داشتید؛ این تقسیم بندی به چه شکلی انجام شده بود؟

-  چون کار خیلی گسترده بود باید این تقسیم بندی انجام می‌شد تا بتوانم بخوبی کار را به انجام برسانم. من دست تنها بودم در حالی که یک چنین پروژه‌ای به یک تیم حرفه‌ای نیاز داشت، ولی من سعی کردم هیچ نگاهی را از دست ندهم و همه تلاشی را که برای تهیه یک چنین فیلمی ‌انجام شده بود، ثبت کنم. این پروژه با یک چنین گستردگی می‌طلبید که یک سری عکسهای خبری یا عکسهای اجتماعی هم از آن تهیه کرد. 

 

  در کل چند فریم عکس حاصل حضورتان دراین پروژه است؟

- حدود 7هزارعکس گرفتم که هر کدامشان قابلیت این را دارد که روی آنها بحث شود.

 

  کدام صحنه برایتان تأثیرگذارتراز همه بود؟

- در این فیلم از این قبیل صحنه‌ها زیاد بود، ولی یکی از صحنه‌هایی که تحت تأثیرش قرار گرفتم، سکانسی است که حضرت محمد(ص) در چادر هستند، صدای شلاق و تشنگی اسرا می‌آید.

با ضربه‌ای که شنیده می‌شد، حضرت تکانی می‌‌خوردند. در واقع این موضوع محبت پیامبر نسبت به اسرا را نشان می‌دهد که همراه آنها درد می‌کشیدند و از مهربانی ایشان حکایت می‌کرد.

 چند ماه درگیر این پروژه بودید؟

- 13ماه فیلمبرداری این فیلم طول کشید و من در هر لحظه با این کار همراه بودم.

 

 از بین این فریم‌ها کدام برایتان شاخص‌تر است؟

- همه این فریم‌ها برایم دوست داشتنی هستند، ولی خب یکسری فریم‌ها هستند که شاخص ترند، چون شناسنامه فیلم هستند مثل سخنرانی حضرت عبدالمطلب در بین مردم مکه یا تولد حضرت یا مراسم نامگذاری ....که شناسه فیلم هستند.این را هم بگویم که خیلی از عکسهای این فیلم هنوز دیده نشده که قرار است با آقای مجیدی صحبت کنیم و آنها را هم در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهیم.

 

 چند فریم از عکسهای این فیلم در نمایشگاه عکسهای محمد رسول ا... به نمایش در آمده است؟

- 50عکس که 48عکس آن رنگی و در ابعاد 70در100 است و تا 14شهریور ماه ادامه خواهد داشت و قرار است که در تمام ایران این نمایشگاه برپاشود.

 

 آقای فوقانی به عنوان پرسش پایانی بگویید که در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

- این روزها سر پروژه «معکوس»اولین تجربه پولاد کیمیایی در مقام کارگردانی هستم که یک ملودرام اجتماعی است و بخش اعظم کار در جاده می‌گذرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.