۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۵
کد خبر: 306637

قدس آنلاين- مريم سادات كاظمي: متاسفانه سرطان ريه جزء بيماري هايي است كه شمار مبتلايان به آن در حال افزايش است و مردان را بيشتر از خانم ها درگير مي كند.

مهم ترين علائم ابتلا  به سرطان ريه

به گزارش سرويس بهداشت و سلامت قدس آنلاين؛ گرچه وجود زمينه ژنتيك تاثير زيادي در ابتلا به اين بيماري دارد اما به اين معنا نيست كه نمي توان از آن پيشگيري كرد. اگر عادات صحيح زندگي رعايت شود به جرات مي توان گفت كه بسياري از آمار مرگ و مير ناشي از اين بيماري  كاهش مي يابد. سيگار كشيدن مهم ترين عامل ابتلا به سرطان ريه است و كنار گذاشتن اين عادت نادرست مي تواند تا 70% از اين بيماري پيشگيري كند. سرطان ريه بيش از همه افراد سيگاري، بيماراني كه اخيرا سيگار را ترك كرده اند و افرادي كه در معرض دود سيگار هستند را مبتلا مي كند گرچه شمار اين گروه كمتر است.

شناخت علائم بيماري تاثير قابل توجهي در پيشگيري از پيشرفت دارد زيرا در مورد اين بيماري نيز تشخيص به موقع و سريع بيماري بسيار مهم خواهد بود.

علائم سرطان ريه

مهم ترين مشكلي كه در مورد سرطان ريه وجود دارد اين است كه اكثر بيماران زماني به علائم بيماري توجه مي كنند كه كاملا وخيم شده باشد مانند مشاهده خون هنگام سرفه.

افراد سيگاري به سرفه كردن، نوعي حالت خستگي و سنگيني عادت دارند. اين در حالي است كه چنين علائم ابتدايي بيماري با تاثيرات معمول سيگار كشيدن اشتباه گرفته مي شود. در نتيجه توجهي نمي شود و متاسفانه بيماري تا مرحله پيشرفته وخامت پيدا مي كند. از همين رو توصيه مي شود در صورت استعمال دخانيات اين شرايط جدي تر تلقي شود. همچنين افرادي كه سيگارنمي  كشند اما در معرض دود سيگار اعضاي خانواده و همكاران هستند و يا در محيط هايي حضور دارند كه دود و آلاينده ها را استنشاق مي كنند بايد به طور منظم به پزشك مراجعه كنند تا در صورت ابتلا به بيماري، خيلي زود تشخيص داده شود. اما از جمله مواردي كه مي تواند زنگ خطر بيماري تلقي شود مي توان به موارد زير اشاره كرد:

  • ويژگي ها و خصوصيات فردي

انجمن مقابله با سرطان در آمريكا مجموعه اي از پارامترها را معرفي مي كند كه تاثير قابل توجهي در ابتلا به بيماري دارد و بايد حتما جدي گرفته شود. بر اين اساس افراد بين سنين 55 تا 72 سال، كساني كه بيشتر از 15 سال سيگار كشيده اند و سيگاري هايي كه طي مدت كمتر از 15 سال روزانه بين 10 تا 40 نخ سيگار مصرف كرده اند در معرض جدي ابتلا به سرطان ريه هستند.

  • خستگي

خستگي علامت بسيار مبهمي است زيرا افراد مختلف به خصوص سيگاري ها توجهي به آن ندارند. سيگاري ها معمولا خستگي صبحگاهي و خستگي شديد را هنگام انجام تمرينات ورزشي احساس مي كنند. اما اگر اين خستگي به حالتي مزمن و هميشگي تبديل شود و با ديگر علائم نيز همراه باشد بايد يك زنگ خطر جدي تلقي گردد.

  • سرفه

سرفه حالتي عادي در سيگاري هاست. اما اگر با خون يا خلط همراه باشد، مسئله جدي تر از سرفه معمولي خواهد بود. در اين صورت بايد فورا با پزشك مشورت كرد. وجود خون هنگام سرفه كردن نشان دهنده زخمي از يك تومور است كه در مجاري تنفسي ايجاد شده است. همان طور كه اشاره شد سرطان ريه در افراد غير سيگاري نيز بروز مي كند. در نتيجه، آنها خيلي زودتر تغييرات جسماني مانند سرفه هاي مداوم بدون سابقه، خستگي مفرط و... را تشخيص مي دهند.

  • درد قفسه سينه

احساس درد قفسه سينه علامت بسيار خاص سرطان ريه است. در اين صورت نوعي سنگيني و ناارحتي هنگام نفس كشيدن احساس مي شود كه مشكلات احتمالي در دنده ها يا پرده جنب علت آن خواهد بود.

  • كاهش وزن

از دست دادن اشتها يا كاهش وزن بدون دليل دو شاخص مهمي است كه بايد به پزشك مراجعه نمود. گرچه كاهش وزن به عوامل بسياري وابسته است اما مراجعه به پزشك براي تسخيص بيماري هاي جدي اصلا تصميم خيلي سختگيرانه اي نخواهد بود.

تصور نكنيد با ترك سيگار به يك باره از همه عوامل بيماري زا رها شده ايد زيرا مواد مضر و سمي موجود در توتون آنقدر خطرناك هستند كه عواقب آن تا مدت بسيار طولاني تري تاثيرگذار خواهد بود.

متاسفانه طي ساليان اخير شمار ابتلا خانم ها به اين بيماري نيز افزايش يافته زيرا تمايل به مصرف دخانيات در اين گروه نيز بيشتر شده است. فراموش نكنيد كه كه حتي اگر سيگار نمي كشيد اما در معرض دود سيگار ديگران يا ديگر آلاينده ها هستيد، حتما علائم ابتلا به اين بيماري را جدي بگيريد.

منبع:www.Ameliore ta santé.fr

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.