قدس انلاین-قاانی:درحاشیه دهمین همایش انجمن دندانپزشکان عمومی ایران که تا۱۳ شهریورماه ادامه دارد رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی از سه برابر شدن پوسیدگی دندان ایرانیهاخبر داد.

سه برابرشدن پوسیدگی دندان ایرانیها/غیبت بیمه ها طولانی شد

به گزارش قدس انلاین موضوع سلامت و بهداشت دندان دربین ایرانی ها به دلیل هزینه های بالا وعدم پوشش کامل بیمها همیشه جزو چالش های حوزه سلامت بود وبه گفته کارشناسان و مسئولین مردم تابه مرحله درد نرساند حاضر به رعایت بهداشت دندادن خود نیستند.

* وضعیت بهداشت دهان و دندان ایرانی ها خوب نیست

دکتر حسن رزمی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: شمار قابل توجهی ازمردم درمراحل پیشرفته پوسیدگی و با تظاهرات دردهای شدید مراجعه می کنند.
دکتر رزمی گفت: چنانچه پوسیدگی تا بافت مرکزی دندان پیشرفت کرده باشد علائم به صورت دردهای طولانی، تیرکشیده و دردهای شبانه تظاهر می کند که در این مرحله می توان این علائم را با روشهای درمانی و با استفاده از مواد مخصوص رفع و دندان را حفظ کرد.
وی ادامه داد: با بی توجهی و پیشرفت بیشتر پوسیدگی بافت مرکزی دندان ملتهب و عفونی می شود و به صورت آبسه های دندانی بروز می کند در مواردی آبسه بر روی لثه دندان به فیستول تبدیل می شود و درمان آن یه اصطلاح عامیانه عصب کشی است که در واقع همان درمان ریشه است.
وی با انتقاد از عدم اطلاع رسانی کافی در خصوص رعایت بهداشت دهان و دندان از طریق رسانه ها و نهادهای مسئول افزود: وزارت بهداشت و درمان باید در این خصوص فعالتر و موثرتر ظاهر شود.
دکتر رزمی با بیان اینکه سیاست های کوتاه مدت و درمان محور در این زمینه پاسخگو نیست، گفت: هزینه بهداشت و پیشگیری به مراتب کمتر از درمان ریشه و سایر درمانهای پیچیده دندانپزشکی است.
*سه برابری پوسیدگی دندان

همچنین باقر شهنی‌زاده رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی گفت: آمار نسبت دندان‌ها‌ی پوسیده کشیده یا پرشده ایرانی‌ها نسبت به ۲۰ سال گذشته سه برابر شده است.وی افزود: بر اساس آمار در دهه 60 دی،ام ،اف (آمار نسبت دندان‌ها‌ی پوسیده کشیده یا پرشده) دندان‌ها حدود 1.8 و درسال 92 به 5.8 دندان رسیده که زنگ خطر است.
وی ادامه داد: این آمار یعنی هر فرد بالای 12 سال ایرانی حدود 6 دندان پرشده کشیده و یا پوسیده در دهان خود دارد.
شهنی‌زاده با بیان اینکه در تهران، دندان‌های کودکان چهار ساله نسبت به دیگر سنین آمار پوسیدگی بیشتری نشان داده‌ است، گفت: براساس آمار به‌دست آمده در سال گذشته افراد بین 33 تا 48 سال ایرانی بیش از 13 درصد پوسیدگی دندان داشته‌اند.
رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران افزود: با تلاش و کار صحیح روی آموزش و پیشگیری شاید تا پنج سال آینده بتوانیم هر سال 2 واحد از درصد پوسیدگی دندان افراد کم کرد.
وی با اشاره به اینکه پوسیدگی دندان در افراد کم درآمد بیشتر و دندان‌های پر شده در افراد با وضعیت درآمدی بالاتر بیشتر است، گفت: افراد زیر خط فقر چون توانایی پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی را کمتر دارند تعداد پوسیدگی‌های شدید یا دندان‌های کشیده شده بیشتری دارند .
 شهنی‌زاده ادامه داد: برای پیشگیری از بروز پوسیدگی باید از کودکی مسواک زدن صحیح و مصرف کمتر شیرینی و شکلات را به کودکان آموزش داد.
وی افزود: خمیر دندان‌های ایرانی و خارجی تاثیری در نگهداری بهتر دندان ها ندارند بلکه توصیه ما این است که با مسواکی که زبر نباشد و با خمیر دندان ایرانی می‌توان به صورت صحیح و مرتب و کشیدن  نخ دندان  بهتر از دندان‌ها حفاظت کرد.
رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران با بیان اینکه سازمان‌ها و نهادهای دولتی باید تاکید بیشتری روی بیمه دندانپزشکی کارمندان خود داشته باشند، گفت: دولت با بیمه سلامت و اجرای طرح پیشگیری برای کودکان،کشیدن دندان‌های آسیب دیده،جرم گیری، رادیوگرافی و فیشور سیلندر دندان‌ها را بیمه کرده است ضمن اینکه برخی از ارگان‌ها نیز به صورت کامل خدمات دندانپزشکی را پوشش بیمه‌ای می‌دهند.

*خدمات ناچيز بخش دولتي

مشاور عالي انجمن دندان پزشکي ايران درباره خدمات ناچيز بخش دولتي در حوزه دندان پزشکي مي گويد: ۹۸درصد خدمات دندان پزشکي توسط بخش خصوصي به مردم ارائه مي شود و نگاه دندان پزشکان به هيچ عنوان اقتصادي و کاسب کارانه نيست. دولت بايد با ارائه خدمات بيمه اي اين بخش از درمان، از هزينه هاي پرداختي بيماران کم کند. وي به ايلنا گفته است: ۲ هزار مرکز دولتي تنها ۲درصد از خدمات دندان پزشکي را ارائه مي کنند که همين رويه باعث مي شود بيماري هاي دهان و دندان بين مردم افزايش يابد زيرا هزينه هاي دندان پزشکي در بخش خصوصي بالاست و همه مردم توان پرداخت آن را ندارند.

اين دندان پزشک يادآور مي شود: دولت بايد براي پيش گيري و بهداشت به صورت خيلي وسيع خدمات بيمه اي براي دندان پزشکي ارائه کند تا هزينه هاي پرداختي از جيب بيماران کاهش يابد و در واقع اين بخش از سلامت در طرح تحول گنجانده شود.

*غیبت بیمه‌ها در ارایه خدمات دندانپزشکی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در همین خصوص گفت: بیش از 90 درصد خدمات دندانپزشکی توسط بخش خصوصی انجام میشود و متاسفانه در این وادی بیمهها غایب هستند.دکتر سیدحسن هاشمی بیان کرد: پنج دهک اول جامعه چهار درصد از درآمد خود را به دندانپزشکی اختصاص دادهاند و این در حالیست که افراد مرفه 20 درصد درآمد خود را برای این مهم هزینه می‌کنند که این نشان از محرومیت فقرا از این خدمات است.وی با اشاره به اهمیت پیشگیری در بحث سلامت دندان، اضافه کرد: در حال حاضر پیشگیری برای کلاس اولیها در نظر گرفته شده و قصد داریم در مقطع ابتدایی طرح پیشگیری از پوسیدگی از دندان را به طور کامل اجرایی کنیم.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.