روزنامه نیویورک تایمز در واکنش به خبر نامه حدود ۲۰۰ ژنرال و فرمانده نیروی دریایی به کنگره در رد توافق هسته‌ای ایران با انتشار مقاله‌ای نوشت:‌ عنوان بزرگ‌ترین تامین کننده اسلام رادیکال به ایرانیان تعلق ندارد بلکه این عنوان به دوست شناخته شده آمریکا یعنی عربستان سعودی تعلق دارد.

واشنگتن پست: عربستان بزرگ‌ترین تهدید آمریکاست

به گزارش ایسنا به نقل از نیویورک تایمز در این مقاله آمده است: واشنگتن پست هفته گذشته خبری منتشر کرد که در آن حدود 200 ژنرال و فرمانده نیروی دریایی با ارسال نامه به کنگره آمریکا از قانون‌گذاران خواستند تا توافق هسته‌ای ایران را که تهدیدی علیه امنیت ملی است رد کنند.

استدلال‌های برحقی در حمایت یا مخالفت با این توافق‌نامه وجود دارد اما در این نامه درباره تهدیدات واقعی علیه آمریکا از سوی خاورمیانه استدلالی وجود داشت که به طور خطرناکی نامعقول جلوه می‌کند و نیاز به توضیح دارد.

ژنرال توماس مک‌اینرنی، معاون بازنشسته فرمانده نیروی هوایی ایالات متحده در اروپا درباره این توافق نامه مدعی شده بود که ردیف اول گروه‌های اسلامی تندرو مهم در جهان ایرانیان هستند. آن‌ها تامین کننده اسلام رادیکال در سراسر منطقه و سراسر جهان هستند و ما قرار است به آن‌ها توانایی کسب سلاح هسته‌ای را بدهیم.

در پاسخ به این استدلال واشنگتن پست در مقاله ای نوشت: متاسفیم ژنرال، اما لقب بزرگ‌ترین تامین کننده اسلام رادیکال به ایرانیان تعلق ندارد. حتی این عنوان به آن‌ها نزدیک هم نیست. بلکه این عنوان به دوست شناخته شده ما عربستان سعودی تعلق دارد.

در این مقاله بدون توجه به ماهیت صلح‌امیز برنامه هسته ای ایران و با اشاره به توافق هسته‌ای آمده است: توافق هسته‌ای شانس‌های ایران بر ساخت بمب را برای مدت 15 سال کاهش می‌دهد و این امکان را فراهم می‌آورد تا با مشارکت بیش‌تر در جهان ایران بتواند میانه‌روتر شود.

اما اگر فکر می‌کنید که ایران تنها منبع مشکل‌ساز در خاورمیانه است حتما از صدای حمله نهم سپتامبر بیدار نشده‌اید. آن هنگام که 15 نفر از 19 هواپیماربا از عربستان سعودی آمده بودند.

در جهان با ثبات و مدرن عرب و در نگاه کلان در جهان اسلام، گزنده‌تر از این نبود که عربستان با سرمایه‌گذاری و صرف میلیاردها میلیارد دلار از سال 1970 در از بین بردن تکثرگرایی در اسلام،‌ سوفی‌گری،‌ سنی‌های میانه‌رو و شیعیان، فرقه‌ای خشکه مقدس، ضد مدرنیته، ضد زن، ضد غرب و ضد تکثرگرایی یعنی وهابیت سلفی را ایجاد کند.

به هیچ وجه تصادفی نیست که چند هزار سعودی به داعش پیوسته‌اند و یا این که موسسات خیریه کمک‌هایی را برای داعش ارسال می‌کنند. این امر بدین دلیل است که تمامی این گروه‌های سنی سلفی مانند داعش، القاعده، جبهه النصرة و ... به لحاظ ایدئولوژیکی فرزند خلف وهابیت هستند که توسط عربستان سعودی در مساجد و مدرسه‌ها از مراکش تا پاکستان تربیت می‌شوند.

اما ما آمریکایی‌ها هیچ وقت از آن‌ها درباره این موضوع بازخواست نکرده‌ایم . زیرا به نفت آن‌ها معتاد هستیم و معتادین هرگز حقیقت را درباره قاچاق‌فروش‌ها نمی‌گویند.

مطلبی که در روزنامه تایمز چاپ بیروت به تاریخ 16 ژوییه 2014 منتشر شد را بررسی کنید: برای دهه‌ها، عربستان سعودی میلیاردها دلار از پول نفت خود را در کمک به سازمان‌های اسلامی در سراسر جهان صرف کرده است تا به آرامی دیپلماسی "دسته چک" را برای پیشبرد برنامه‌هایش عملی کند. اما گنجینه اسناد عربستان که اخیرا توسط ویکی‌لیکس منتشر شد نشان می‌دهد چگونه اهداف دولت در سال‌های اخیر فقط گسترش نسخه سخت‌گیرانه از اسلام سنی نبود بلکه هدف آن تضعیف دشمن اصلی یعنی ایران شیعه بوده است.

یا گزارش بی.بی.سی در تاریخ 5 دسامبر2010 را بررسی کنید: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده سال گذشته در یادداشتی محرمانه هشدار داد که اهداکنندگان در عربستان سعودی مهم‌ترین منبع سرمایه گروه‌های سنی تروریستی در سراسر جهان هستند.

او ادامه داد که این چالشی مستمر بود تا مقامات عربستان سعودی را متقاعد کنیم تا مقابله با چنین فعالیتی را اولویت استراتژیک خود کنند.

وی اضافه کرد: این گروه‌ها شامل القاعده، طالبان و لشکر طیبه هستند.

در پایان این مقاله آمده است: عربستان سعودی متحد آمریکاییان در بسیاری از زمینه‌ها بوده است و میانه‌روهایی وجود دارند که از سلطه و نفوذ مذهبیون بیزار هستند. اما این واقعیت باقی ماند که صدور وهابیت عربستان سعودی یکی از بدترین اتفاقاتی بود که در میان مسلمین و اعراب در سده اخیر رخ داده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.