قدس آنلاین: مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: امام رضا(ع) در زمان مأمون عباسی تهدید همه‌ جانبه را به فرصت همه‌ جانبه تبدیل کردند.

هنر امام رضا(ع) در زمان مأمون عباسی تبدیل تهدید همه ‌جانبه به فرصت همه‌ جانبه بود

به گزارش قدس آنلاین، علی‌‌اکبر ولایتی صبح امروز در هشتمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی که در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: همتی که همه‌ساله خدمتگزاران آستان قدس رضوی در بحث کتاب انجام می‌دهند، بسیار والا و دارای اجر بسیار بوده و این تلاش و کوشش بر هیچ‌کس پوشیده نیست

وی گفت: درصد طبقاتی قبل از اسلام متفاوت بود، مردم بی‌طبقه بودند و پس از اسلام که بنی‌امیه حاکم شد، ظلم‌های زیادی نسبت به ایرانیان انجام داد.

ولایتی تصریح کرد: در ایران زودتر از هر جای دیگر نهضتی علیه بی‌عدالتی ایجاد شد و آن نهضت سیاه‌جامگان بود، یحیی‌بن زید در آن دوران فعال بود و خراسانی‌ها در همه جا پیشتاز بودند.

وی تأکید کرد: در زمان خلافت مأمون عباسی، امام رضا(ع) تهدید همه‌ جانبه را به فرصت همه‌ جانبه تبدیل کردند و مرکز جهان اسلام در آن زمان در مرو و خراسان بود؛ حضور بین‌المللی در دوران حکومت بنی‌عباس داشتیم.

وی با اشاره به اینکه امام رضا(ع) به ‌تنهایی در برابر طوفانی که از شرق و غرب می‌آمد مقابله کردند، عنوان کرد:‌ امام صادق(ع) خطاب به امام کاظم(ع) فرمودند که یکی از فرزندان تو عالم آل محمد(ص) می‌شود.

ولایتی اذعان داشت: حضرت رضا(ع) اولین حوزه علمیه در ایران را در خراسان و در مسجد جامع مرو تشکیل دادند درحالی‌که مأمون عباسی آن حوزه را به‌دلیل اقبالی که از سوی مردم ایجاد شده بود تعطیل کرد، اما چنان استقبالی از دروس این حوزه ایجاد شد که دروس حوزه سبب افزایش معرفت مردم نسبت به اسلام شد.

وی بیان داشت: از زمان حضور امام رضا(ع) در ایران پایه‌های شیعه اثنی‌عشری گذاشته شد و تشیع از موقعیت شیعه در ایران جهت گسترش این مذهب استفاده کرد، نخستین جایی که علیه بنی‌امیه قیام کرد و آن را ساقط کرد، ایران بود و این کار را برای بنی‌عباس هم داشتند و این گروه را ساقط کردند.

*348 اثر به هشتمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی ارسال شده است

محمدهادی زاهدی دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی هم در سخنانی اظهار داشت: آستان قدس رضوی از دیرباز منشأ انتشار فرهنگ و معارف اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و به ویژه امام رضا(ع) بوده است و یکی از برکات وجود نازنین امام رضا(ع) در خراسان کتابخانه آستان قدس رضوی است.

وی افزود: بیش از 11 قرن است که این کتابخانه آثار نویسندگان را گردآوری کرده و بسیاری از عالمان بزرگ آثار خود را هدیه کردند که از جمله آنها می‌توان از شیخ بهایی، علامه شوشتری، حاج حسین ملک، سیدمحمدتقی حکیم و غیره نام برد که کتب خود را در هزاره گذشته وقف این کتابخانه کردند.

دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی با بیان اینکه بیشترین آثار اهدایی به کتابخانه آستان قدس رضوی از سوی مقام معظم رهبری بوده است، گفت: امام خمینی(ره) با صدور حکم انتصاب آیت‌الله واعظ طبسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی تأکید ویژه‌ای بر امر کتاب و کتابخوانی داشتند.

زاهدی تصریح کرد: بیش از 97 هزار کتاب خطی، 55 هزار کتاب چاپ سنگی، یک میلیون و 600 هزار کتاب چاپی، 2 میلیون کتاب الکترونیکی، 13 میلیون سند و 2 میلیون نشریه و بسیاری از آثارهای دیگر در کتابخانه سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی موجود است که مجموع این آثار 28 میلیون سند است.

وی تأکید کرد: این کتابخانه اکنون جزء گنجینه‌های جهان اسلام است و آنچه که رخ داده به دلیل اخلاص مدیران و تلاش نویسندگان بوده که نشر علوم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را در آئینه‌ای نورانی قرار داده‌اند.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه 348 اثر به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و اردو به این جشنواره ارسال شده است، خاطرنشان کرد: این آثار در 4 بخش پایان نامه، آثار شایسته چاپ، آثار برگزیده و کتاب بوده است و کیفیت آثار ارسالی به حدی بالا بود رقابت تنگانگی را میان شرکت‌کنندگان ایجاد کرده بود و 5 گروه داوری هم کار قضاوت آثار ارسال شده را برعهده داشتند.

زاهدی گفت: فراخوان جشنواره به 2 زبان فارسی و انگلیسی منتشر و به کشورهای جهان اسلام ارسال شد، همچنین بیش از 21 هزار ایمیل نیز به خارج از کشور ارسال گردید.

تقدیر از آثار برتر

در پایان این مراسم دو عنوان کتاب از آخرین تولیدات موسسه انتشارات آستان قدس رضوی به نام های 'مجموعه زائر رضوی' شامل هشت جلد 'بوی بهشت' شامل داستانهایی از شفایافتگان حرم مطهر رضوی با حضور رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام رونمایی شد.
همچنین از آیت الله محمدی ری شهری به خاطر تولید دوره چهار جلدی 'حکمت نامه رضوی' به زبانهای فارسی و عربی، مرتضی طاهری و محمدکاظم بهنیا بخاطر کتاب 'التفسیر المرتضی للامام علی بن موسی الرضا(ع)' به ترتیب در رتبه های نخست و دوم در محور علوم و معارف رضوی قدردانی شد.
حسن امیرزاده گرو از مشهد با خلق اثر 'زیارت و زائران علی بن موسی الرضا(ع) آستان قدس در دوران قاجار' در محور زیارت نیز با رویکرد علمی پژوهشی به عنوان رتبه سوم تقدیر شد.

هیات داوران در محور علوم و معارف رضوی هیچیک از شرکت کنندگان را حائز رتبه های نخست و دوم ندانست.
در بخش ویژه جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی نیز رتبه نخست به بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی بخاطر جلد اول 'دائره المعارف آستان قدس رضوی' به عنوان رتبه نخست و دکتر احمد پاکتچی بخاطر جلد نخست 'مجموعه مقالات ابعاد شخصیت و زندگی حضرت امام رضا(ع)' به عنوان رتبه دوم تعلق گرفت.


اسماعیل زاده رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری ترکمنستان نیز بخاطر اثر 'امام رضا(ع) به زبان ترکی' در محور زبانهای خارجی و ترجمه قابل تقدیر شناخته شد، حسینعلی مصطفوی گرو و علیرضا قلی نژاد' نیز به ترتیب بخاطر کتابهای 'امام رضا(ع) از دیدگاه اهل سنت' به زبان روسی و 'حکایت آفتاب' به زبان فرانسه شایسته تقدیر شناخته شدند.
در بخش شعر نیز کتاب 'غزال غزل' نابترین سروده های شاعران آستان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) گردآوری شده توسط سیدجمال هادیان طبائی زواره و کتاب 'کوچه های خراسان' مجموعه اشعار در سایه سار آفتاب و گردآوری شده توسط علی اصغر دلیلی صالح بطور مشترک رتبه سوم را به خود اختصاص دادند اما در این بخش هیچ اثری حائز دریافت رتبه نخست و دوم نشد.
همچنین سعید تشکری بخاطر کتاب 'غریب قریب' از مشهد، مظفر سالاری بخاطر کتاب 'مینوی نگاه تو' از قم و سیدعلی شجاعی بخاطر کتاب 'به بلندای آن ردا' از تهران به ترتیب رتبه های نخست تا سوم داستان را به خود اختصاص دادند.
'طعم شیرین زیارت' نوشته ابراهیم اکبرزاده از تهران و 'مهربانترین، قصه زندگی امام رضا(ع)' نوشته مجید ملامحمدی از مشهد به عنوان رتبه های دوم و سوم در محور کودک و نوجوان تقدیر شدند ولی هیچ اثری حائز دریافت رتبه نخست نشد.
در بخش کتاب دیجیتال نیز دو کتاب 'بهشت را به خانه ات ببر و در همسایگی خدا' تولید شده توسط موسسه خدمات مشاوره ای جوانان و پژوهشهای اجتماعی آستان قدس رضوی و کتاب دیجیتالی 'سیره معصومان(ع)' توسط موسسه تحقیقات رایانه ای علوم اسلامی(نور) شایسته تقدیر شناخته شدند.
محمود دلیری توندری هم بخاطر خلق اثر 'پژوهشی در روایات طبی امام رضا(ع)' و سعیده جلالیان سده بخاطر خلق پایان نامه 'تاریخ صندوقها و ضریحهای مرقد امام رضا(ع)' در بخش پایان نامه شایسته تقدیر معرفی شدند.
در بخش شایسته چاپ نیز طبق نظر هیات داوران هیچ اثری حائز رتبه شناخته نشد.
رتبه نخست بخش ناشر فعال هم به بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، رتبه دوم به معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی و رتبه سوم به موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث تعلق گرفت.
انتشارات کتاب نیستان نیز در این بخش شایسته تقدیر شناخته شد.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.