رئیس موسسه سیره شهدا گفت: تشخیص بایدها و نبایدها، خوبی‌ها و بدی‌ها و... در انجام کارهای فرهنگی بسیار مهم است زیرا از بین رفتن مرز و خطوط قرمزی که رعایت آنها لازم است، خطرات و آسیب‌های جبران ناپذیری را بر فعالیت مساجد تحمیل می‌کند.

خطوط قرمز در برنامه‌های فرهنگی رعایت شود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری تسنیم، حجت اسلام محمد مهدی ماندگاری عصر امروز در جمع 500 نفر از اعضا کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در مشهد اظهار داشت: بسیاری از افراد و حتی دین‌داران دغدغه زندگی و حیات دارند اما دغدغه دینی در بین آنان بطور شایسته و بایسته وجود ندارد.

وی تأکید کرد: دغدغه که از آن به عنوان انگیزه و دل مشغولی هم یاد می‌شود از مهم‌ترین فرمایشات مقام معظم رهبری در انجام کار فرهنگی است و این موضوع باید مورد توجه فعالان فرهنگی مساجد قرار گیرد.

ماندگاری بیان کرد: توجه به ارزش‌ها و معیارهای انسانی، اسلامی، پیروی از قرآن و اهل بیت(ع)، انتظار فرج امام زمان(عج) و حفظ انقلاب اسلامی و دستاورد خون شهدا از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که باید در ایجاد دغدغه دینی و تقویت آن در بین عموم مردم و بویژه جوانان مسجدی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس موسسه سیره شهدا اظهار داشت: مردم در برخورد با دغدغه‌های دینی به 2گروه تقسیم می‌شوند که عبارتند از گروه بی‌قرار و گروه بی‌خیال که ویژگی‌های مسجد اسلامی و جامعه مهدوی این است که مردم نسبت به دین بی‌خیال و بی تفاوت نباشند بلکه درد دین در آنها وجود داشته باشد.

وی افزود: شهدای انقلاب اسلامی و 8سال دفاع مقدس به خوبی این احساس را داشتند و همیشه از خدا می‌خواستند تا واسطه امر و هدایت مردم به سوی خدا باشند و در این راه جان خود را فدا کردند.

ماندگاری تأکید کرد: مسجد باید هر لحظه و در هر روز دغدغه‌های دینی را به جامعه اسلامی تزریق کند و جان تازه‌ای به کالبد اجتماع بدهد.

وی خطاب به فعالان کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد یادآور شد: آن چیزی که در کار فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد اقتباس و تبادل فرهنگی است و نه تهاجم فرهنگی.

ماندگاری اظهار داشت: تهاجم فرهنگی یعنی تقلید کورکورانه از یک شخص، گروه، تفکر و ایده که با ارزش‌ها و اصول انسانی و اسلامی ملت ما در تضاد است در صورتی که تبادل و اقتباس فرهنگی امری پسندیده است و مورد تأکید و سفارش دین بوده و در سیره زندگی بزرگان دین نیز به چشم می‌خورد.

وی استفاده از ماهواره، اینترنت، تلفن همراه، سایت‌ها، فضای مجازی، تکنولوژی‌های الکترونیکی و... را در جهت تروج و گسترش تعالیم دینی و ارزش‌های اسلامی و انسانی امری پسندیده دانست و تأکید کرد: آن چیزی که بد است استفاده ناشایسته و گمراه کننده از این تکنولوژی و ابزار و ادوات است زیرا از هر وسیله‌ای می‌توان استفاده ناشایست و اشتباه کرد که این برای جامعه اسلامی و بویژه جوانان خطرناک است.

ماندگاری افزود: در برابر مقوله ای مانند تبادلات فرهنگی باید براساس فکر و اندیشه و معیارسنجی اصول و عقاید اسلامی استفاده لازم را به عمل آورد.

وی از عقل اجتماعی و جمعی، وحی و اهداف آن به عنوان 3معیار برای اقتباس کردن یا رد کردن دستاوردها و تبادلات فرهنگی با دیگران یاد کرد و اظهار داشت: اقتباس فرهنگی و تعاملات فرهنگی در صدر اسلام حتی بین مسلمانان و غیرمسلمانان وجود داشته است و آن چیزی که در این میان مهم است تشخیص درست و به موقع و صحیح از این تعاملات است که باید براساس دین، سنت اهل بیت(ع) و تشخیص ولی الامر و حاکم جامعه اسلامی صورت گیرد.

رئیس موسسه سیره شهدا به بحث آرایش نیروهای فرهنگی نیز اشاره کرد و افزود: برای انجام هر کار فرهنگی باید از افراد و نیروهای خاص همان کار استفاده شود که دارای علاقه، استعداد و شرایط لازم انجام آن کار باشند.

وی عنوان کرد: علاقه و نیاز در افراد را با ایجاد دغدغه‌های دینی می‌توان بوجود آورد اما دانستن حداقل بعضی از مولفه‌ها در زمینه استعداد و همچنین حصول شرایط لازم برای انجام کار فرهنگی مربوطه از مهم‌ترین ضروریاتی است که باید در افراد وجود داشته باشد زیرا هیچ کس را نمی‌توانند به زور و یا با وعده و وعید به انجام کار فرهنگی ترغیب کنند.

وی اظهار داشت: تشخیص بایدها و نبایدها، خوبی‌ها و بدی‌ها و... در انجام کارهای فرهنگی بسیار مهم است زیرا از بین رفتن مرز و خطوط قرمزی که رعایت آنها لازم است، خطرات و آسیب‌های جبران ناپذیری را بر فعالیت مساجد تحمیل می‌کند.

ماندگاری گفت: آنچه که در این میان مهم است پرهیز از سلیقه شخصی، حزب گرایی، جناح بازی است زیرا مرز و خطوط قرمز در احکام شرعی، اعتقادات دینی، روش برخورد با دیگران در جامعه اسلامی توسط دین و اهل بیت(ع) و ولی امر حکومت اسلامی براساس تعالیم الهی مشخص و بیان می‌شود و هر شخصی نباید خود را صاحب تشخیص و اجتهاد و عمل براساس تفکرات خود بداند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.