بانک مرکزی انگلیس اعلام کرده است که طی چند سال آینده به تدریج اسکناس های پلیمری ( پلاستیکی ) پنج ، ۱۰ و ۲۰ پوندی را جانشین اسکناس های کاغذی کنونی خواهد کرد.

بانک مرکزی انگلیس اسکناس های کاغذی را از رده خارج می کند

به گزارش ایرنا، بانک مرکزی انگلیس ( بانک انگلیس) گفته است که اسکناس پنج پوندی منقش به تصویر 'وینستون چرچیل' نخست وزیر پیشین این کشور، قرار است در پاییز سال 2016 میلادی منتشر شود.
براساس گزارش بانک مرکزی انگلیس، اسکناس 10 پوندی منقش به 'جین استون' نویسنده شهیر انگلیسی و خالق اثر 'غرور و تعصب ' نیز در سال 2017 میلادی جایگزین ده پوندی های کاغذی کنونی خواهد شد.
بانک مرکزی انگلیس همچنین اعلام کرد که اسکناس های 20 پوندی و 50 پوندی نیز درآینده از جنس پلیمر خواهند بود که ضمن داشتن امنیت بیشتر، تمیزتر و قابل دوام تر هستند.
این بانک در دسامبر سال 2013 میلادی اعلام کرده بود که اسکناس های کاغذی 5 و 10 پوندی پس از ده هفته به بحث گذاشتن و گرفتن نقطه نظرات عمومی، قرار است جای خود را به اسکناس های پلیمری در آینده بدهند.
به گفته بانک مرکزی انگلیس، 87 درصد از کسانی که مورد بحث و مشورت قرارگرفته بودند، از ایده حمایت کرده بودند. 
این بانک افزود: بررسی برای چاپ اسکناس 20 پوندی پلیمری نیز از سال 2013 میلادی شروع و مقدمات چاپ این اسکناس از اواخر سال 2015 میلادی شروع خواهد شد.
بانک مرکزی انگلیس گفته است که کار جمع آوری نقطه نظرات عمومی درباره چهره هنری که قرار است بر روی این اسکناس پلیمری چاپ شود از اوایل سال جاری میلادی شروع شده است و احتمالا این روند 3الی 5 سال طول خواهد کشید.
گفته می شود که کمیته بررسی کننده بانک مرکزی انگلیس تاکنون بیش از 29 هزار پیشنهاد از عموم مردم دریافت کرده است و نزدیک به 600 هنرمند برای این مورد تحت بررسی قرارگرفته اند.
تصمیم نهایی در این زمینه توسط ' مارک کارنی'، رییس بانک مرکزی انگلیس گرفته خواهد شد اما براساس گزارش منابع انگلیسی نامزدهای محبوبی که شانس بالایی دارند شامل 'باربارا هپ ورث'، مجسمه ساز و هنرمند، 'بئاتریکس پاتر'، نویسنده و 'الکساندر مک کوئین'، طراح مد هستند.
در این نظرسنجی هر نامزدی که برنده شود تصویرش جایگزین تصویر آدام اسمیت اقتصاددان انگلیسی در اسکناس کاغذی 20 پوندی کنونی خواهد شد.
تغییر اسکناس های فعلی به اسکناس های پلاستیکی به دنبال برنامه تحقیقاتی چندساله صورت گرفته که براساس آن مشخص شده است، اسکناس های پلیمری پاک تر بوده و حدود 2.5 برابر اسکناس های کاغذی طول عمر طولانی تری دارند و جعل آنها نیز مشکل تر است.
این اقدام، نمادین ترین حرکت بانک مرکزی انگلیس پس از چاپ اسکناس های کاغذی از زمان تأسیس خود در سال 1694 میلادی محسوب می شود.
استرالیا برای اولین بار در جهان به انتشار اسکناس های پلیمری در سال 1988 میلادی اقدام کرد و براساس گزارش های منتشرشده در حال حاضر بیش از 20 کشور از این اسکناس ها استفاده می کنند که از آن جمله می توان به کانادا، سنگاپور، نیوزیلند و مکزیک اشاره کرد.
اگرچه بانک 'کلاسیدل' در اسکاتلند در سال 1999میلادی و بانک دولت محلی ایرلندشمالی در سال 2000 میلادی نیز اقدام به چاپ اسکناس های پلیمری 5 پوندی کرده بودند که دارای مشکلات خاص خود بودند و رایج نشدند.
هر چند کشورهای اروپایی از جمله انگلیس در حال حرکت به سمت استفاده هرچه بیشتر از پول الکترونیکی بجای اسکناس و سکه های رایج هستند .
دولت دانمارک در راستای توسعه پول الکترونیک اخیرا پیش نویس طرحی را به تصویب رسانده است که به موجب آن از ژانویه 2016 میلادی بیشتر فروشگاه های آن پول های حقیقی را کنار می گذارند و فقط با پول مجازی یا همان کارت های اعتباری به مردم خدمت رسانی می کنند.
براساس گزارش های منتشرشده سایر مراکز ارائه دهنده خدمات عمومی در دانمارک ازجمله بیمارستان ها، داروخانه ها و اداره پست نیز در حال بررسی چگونگی اجرای این طرح به هستند.
کشورهای حوزه اسکاندیناوی از جمله نروژ و سوئد نیز در حال فراهم کردن مقدمات اجرای چنین طرح مشابهی هستند .
گفته می شود کشورهای مستقر در حوزه اسکاندیناوی کمتر از 6 درصد پرداخت های مالی خود را وابسته به پول حقیقی انجام می دهند. 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.