آمارها از میزان واردات در روغن‌های خوراکی نشان می‌دهد که طی پنج‌ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۵۳ هزار تن روغن خام آفتاب‌گردان، ۱۳۷ هزار تن روغن خام سویا و حدود چهار هزار تن روغن خام ذرت به کشور وارد شده است.

نگاهی به میزان واردات روغن‌های خام خوراکی به کشور

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، روغن دانه آفتابگردان، روغن گلرنگ یا زعفرا ن کاذب در پنج‌ماهه نخست سال جاری در بین روغن‌های خوراکی بیشترین واردات را داشته است به این ترتیب که در این مدت بیش از 153 هزار تن از این روغن با ارزش مجموعا 141 میلیون دلار وارد کشور شده است.

بر اساس این آمارها، واردات روغن خام دانه آفتابگران در این پنج‌ماه نسبت به دوره مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی 15 درصد و به لحاظ ارزشی 30 درصد کاهش پیدا کرده و این درحالی است که واردات این محصول تنها در مرداد ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته تقریبا دو برابر شده است.

بر این اساس ایران در پنجمین ماه سال بیش از 44.5 هزار تن روغن آفتابگردان با ارزش بیش از 40.5 میلیون دلار به کشور وارد کرده است که این میزان به لحاظ وزنی 90 درصد و به لحاظ ارزشی 60 درصد بیشتر از واردات روغن آفتابگردان در ماه مشابه سال قبل است.

فهرست گمرک از کشورهای واردکننده به ایران نشان می‌دهد که در پنج‌ماهه نخست امسال، امارات متحده عربی، اوکراین، ایتالیا، ترکیه، سنگاپور، سوئیس و فدراسیون روسیه به ایران روغن خام آفتابگردان فروخته‌اند.

روغن خام سویا از جمله دیگر روغن‌های خوراکی است که در دسته اقلام عمده وارداتی ایران قرار می گیرد.

به این ترتیب ایران طی پنج‌ماهه نخست امسال 137 هزار تن روغن خام سویا را با ارزش حدودا 120 میلیون دلار وارد کرده که این میزان واردات نیز مانند واردات روغن خام آفتابگردان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

مقایسه آماری حجم واردات روغن خام سویا نشان می‌دهد که واردات این محصول در پنج‌ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی 22 درصد و به لحاظ ارزشی 43 درصد کاهش یافته است.

آرژانتین، آلمان، برزیل، ترکیه، سوئیس و هلند از جمله کشورهای بوده‌اند که در این مدت به ایران روغن خام سویا صادر کرده‌اند.

روغن خام ذرت نیز از جمله دیگر روغن‌های خوراکی است که افزایش واردات آن طی ماه گذشته باعث شد این محصول نیز در لیست اقلام عمده وارداتی مرداد ماه قرار بگیرد.

ایران طی مرداد ماه 3.5 هزار تن روغن خام ذرت را با ارزش بیش از 3.5 میلیون دلار خریداری کرده است و مجموع واردات این روغن از کشورهای ترکیه و سوئیس طی پنج ماهه سال جاری نیز به حدود 4300 تن می‌رسد.

 

اما نگاهی به قیمت‌های روغن‌های خوراکی نشان می‌دهد که قیمت روغن خام آفتابگردان و روغن خام سویا طی پنج‌ماهه نخست سال جاری نسبت به همین مدت در سال قبل کاهش داشته است.

به این ترتیب قیمت هرکیلوگرم روغن دانه آفتابگردان از 1.1 دلار به 0.9 دلار و قیمت هر کیلوگرم روغن خام سویا از 1.2 دلار به 0.9 دلار کاهش یافته است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.