پس از توقف خط تولید یکی از معتبرترین برندهای عرضه کننده آب معدنی در کشور ؛ بسیاری از مردم درباره مصرف آبلیموهای صنعتی نیز نگران شدند. بویژه زمانیکه متوجه شدند درکارخانجات تولید آبلیمو حتی یک عدد لیمو هم یافت نشده است!

اسید رنگی ترش را به‌جای آبلیمو به خورد مردم می‌دهند / بسیاری از آبلیموهای تقلبی نشان استاندارد و پروانه بهداشتی دارند

جالبتر اینکه بسیاری از مردم به امید اینکه شاید دراین بطریها اثری از لیمو وآب یا عصاره ان پیدا شود بسیاری از مواقع جدا از استفاده برای طعم و مزه غذا برای خواص درمانی و سلامتی انها را مصرف میکردند فارغ از اینکه نه تنها هیچ خاصیتی نداشته که حتی میتواند زمینه ساز بروز برخی عوارض ناخواسته نیز باشد.

***خواص ضدعفونی کننده لیموترش

دراین راستا یک متخصص تغذیه خواص درمانی لیموترش را تشریح کرده و گفت: برای آن که دهانتان بوی خوش بدهد، آبلیمو بخورید.

مرتضی صفوی در رابطه با خواص درمانی لیموترش اظهار داشت: لیموترش طعم دهنده و چاشنی مهمی بوده که از سال های قبل خواص درمانی آن نیز مطرح شده است. مصرف لیموترش در ایران نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته و خواص ضدعفونی کننده آن بسیار مشهود است و از آن می‌توان در سفر زمانی که از سلامت آب و سایر مایعات اطمینان نداریم با چکاندن چند قطره آبلیمو داخل آب میکروب‌های آن را از بین برده و نسبت به استرلیزه کردن مایعات اقدام کنیم.

 این متخصص تغذیه ادامه داد: افرادی که چاق هستند می‌توانند هر روز صبح، آب دو لیمو ترش را در یک لیوان آب همراه به اندکی عسل مصرف کنند. همچنین برای درمان گلو درد توصیه می‌شود یک قاشق چای خوری لیموترش را در آب گرم ریخته و آن را غرغره کرد. برای ذکام یا گرفتگی بینی نیز می‌توان چند قطره آبلیمو را با آب مخلوط و آن را استنشاق یا داخل بینی چکاند.

صفوی گفت: لیموترش آرام بخش معده بوده و خاصیت آنتی اکسیدان آن ضد سرطان است. همچنین افرادی که در محیط کاری فعالیت‌ دارند که سر و کارشان با مواد لاستیکی و نسوز است مصرف لیموترش به صورت روزانه برای آنها توصیه می‌شوند.

وی اظهار داشت: لیموترش سلول‌های بدن را محافظت کرده و خاصیت ضدعفونی دارد همچنین از سرطان کلون،‌ ریه و معده جلوگیری می‌کند.

این متخصص تغذیه توصیه کرد: بهتر است مصرف لیموترش همراه سلف‌های آن باشد چرا که دارای فیبر فراوان بوده و برای باز شدن عروق،‌ هضم غذا و ایجاد طراوت و شادابی پوست مؤثر است.

صفوی در رابطه با املاح و ویتامین‌های لیموترش گفت: لیموترش دارای منیزیم، فسفر، پتاسیم بوده و جهت تنظیم فشار خون مصرف آن توصیه می‌شود. همچنین جهت جلوگیری از خونریزی کلیه،‌ رحم، روده و معده توصیه می‌شود.

وی بیان داشت: لیموترش خوشبو کننده دهان به شمار می‌رود و بهتر است برای بوی خوش دهان آبلیمو را به همراه آب غرغره کرد. همچنین برای جذب آهن غذاها استفاده از لیمو ترش بسیار مؤثر بوده بنابراین مصرف آن به صورت روزانه توصیه می‌شود.

*** اسید ترش بجای آبلیمو

درهمین راستا رییس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: ۱۷ کارخانه آبلیموسازی مورد بررسی قرار گرفت که حتی یک قطره آبلیموی طبیعی یافت نشد؛ جالب اینجاست که تمامی آنها مهر استاندارد داشتند.

جمشیدی درباره آبلیموهای تقلبی که اخیرا در بازار کشف شد نیز گفت: ۱۷ کارخانه بررسی شد که حتی یک قطره آبلیموی طبیعی یافت نشد و جالب اینجاست که تمامی آنها مهر استاندارد داشتند. در این جا باید گفت که نباید مسامحه کرد، بلکه باید به صورت جدی برخورد کرد چون ۴۰۰ تن آبلیمو امحا شد و امحای آن نیز باعث تخریب محیط زیست می شود.

همچنین مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران از تقلبی بودن اکثر تولیدات  آبلیمو خبر داد که حاوی فراورده‌های شیمیایی است.

محمد محمدی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران با اشاره به افزایش گزارش تخلف و بررسی‌های میدانی انجام شده از شرکت‌های تولید آبمیوه و مرکبات گفت: برخی شرکت‌های تولید آبمیوه و آبلیمو که تعداد آنها نیز رو به افزایش است، با درج نام و تصویر میوه و مرکباتی همچون آلبالو و لیمو و ... کالای خود را به عنوان محصول طبیعی عرضه می‌کنند در حالی که مواد متشکله آنها میوه یا مرکبات طبیعی نبوده و حاوی فرآورده‌های شیمیایی است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران افزود: در بسته بندی این کالاها همچنین از پروانه بهره برداری و برچسب استاندارد استفاده شده است.

وی اظهار داشت: از آنجا که عبارت و تصویر مندرج در ظروف با محتوای آن مطابقت ندارد و از مصادیق آشکار تقلب است ضروری است به فوریت افراد خاطی شناسایی و پرونده‌های تخلف تنظیم و برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارجاع شود.

همچنین رئیس شعبه ۵۴ ویژه رسیدگی به جرایم پزشکی- بهداشتی اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: در همه گشت های تعزیراتی که در کارخانه های تولید آبلیمو حاضر شده ایم به آبلیموی طبیعی دست نیافته ایم و در هر مرکزی حضور یافتیم به تشکیل پرونده منجر شد.

مرتضی خدایی افزود: بعضاً این آبلیموها نشان استاندارد هم دارند و در واقع آبلیمو نیستند.

وی گفت: در سطح عرضه عمومی، کالاهایی به ویژه در بخش آبلیمو و آبمیوه عرضه می شود که تحت عنوان طبیعی در اختیار مردم قرار می گیرد اما به دلایل متعدد از مواد شیمیایی در آن استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه عرضه این گونه محصولات افزایش یافته است گفت: به همین منظور در این جلسه قرار شد در قالب گشت های مشترکی با سازمان استاندارد با شرکت هایی که به هر عنوان ادعا می کنند محصولات تولیدیشان در بحث آبلیمو و آبمیوه، طبیعی است اما در واقع طبیعی نیستند برخورد شود.

رئیس شعبه ۵۴ اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران افزود: بر اساس نظر کارشناسان دانشگاه های علوم پزشکی استان تهران،‌ قریب به اتفاق گشت های مشترک تعزیرات با آبلیموهایی مواجه شدیم که لیمو در آن به کار نرفته است و برخی کارخانه ها ادعا می کنند که محصولشان کنستانتره است اما صرفاً در آزمایش ها به فراورده های شیمیایی برخورد کرده ایم.

خدایی گفت: در این زمینه هر زمان که حکم قطعی شد اسامی متخلفان و نام برندها را اعلام خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در این زمینه با شرکت های معتبری هم مواجه شده اید که با وجود داشتن علامت استاندارد، محصول غیرطبیعی عرضه می کنند؟ گفت: کاملاً با این گونه شرکت ها مواجه بوده ایم و به همین منظور تولیدات فراوانی از این کارخانه ها را جمع آوری کرده ایم و بخش دیگر هم در حال جمع آوری است.

رئیس شعبه ۵۴ اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران افزود: البته درباره برندی مانند دست چین، کارخانه را هم تعطیل کردیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مردم از چه راهی به طبیعی بودن آبلیمو پی ببرند؟ گفت: یکی از راه ها بحث قیمت عرضه شده این محصولات است، به این ترتیب که یک لیتر آبلیموی طبیعی حدود ۱۵ هزار تومان تمام می شود و چطور ما بطری های دو یا سه لیتری آبلیمو را مشاهده می کنیم که حدود ۵ تا ۶ هزار تومان عرضه می شود.

خدایی افزود: این مبالغ نشان می دهد که آبلیموی عرضه شده طبیعی نیست.

وی گفت: حرف تعزیرات این است که اگر واقعاً کارخانه ای آبلیموی طبیعی عرضه نمی کند در مارک های آن به جای آبلیموی طبیعی لااقل بنویسند آبلیمو یا آبمیوه صنعتی غیرطبیعی یا سرکه غیرطبیعی.

***آبلیموهای صنعتی، طبیعی نیستند

دراین خصوص همچنین معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس سازمان غذا و دارو گفت: بسیاری از آبلیموهای صنعتی، طبیعی نیستند.

رئیس سازمان غذا و دارو از بررسی تعریف استاندارد جدیدی برای آبلیموهای غیرطبیعی خبر داد و گفت: کلاهبرداران همیشه یک گام از دستگاه های نظارتی جلوتر هستند و با مخلوط اسیدسیتریک و رنگ، آبلیموی تقلبی تولید می کنند.

رسول دیناروند در پاسخ به این پرسش که آیا آزمایشگاه های وزارت بهداشت توان تشخیص آبلیموی طبیعی را از تقلبی دارند یا نه، توضیح داد: تشخیص آبلیموی تقلبی از طبیعی بر اساس استاندارد های تعریف شده در آزمایشگاه میسر است، اما کلاهبرداران همیشه راههای دور زدن استاندارد را پیدا می کنند.

وی گفت: برای اینکه جلوی تقلب در تولید آبلیمو گرفته شود، شاخص و استاندارد تشخیص محصولات تقلبی هر چند سال یکبار بازنگری می شود، اما همیشه متقلبان یک گام جلوتر از دستگاه های نظارتی هستند.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت افزود: به عنوان مثال در سنتز آبلیموها، شاخص و ماده ای شناسایی می شود که در آبلیموی طبیعی وجود دارد اما در آبلیموی تقلبی وجود ندارد و این شاخص معیار تشخیص قرار می گیرد اما خیلی زود متقلبان آن ماده را پیدا می کنند و با اضافه کردن یک قطره آن، امکان تشخیص را از بین می برند.

دیناروند گفت: در چنین شرایطی نه تنها آزمایشگاه های وزارت بهداشت بلکه پیشرفته ترین آزمایشگاه های تحقیقاتی دنیا نیز نمی توانند آبلیموهای تقلبی را از طبیعی تشخیص دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که آبلیموهای تقلبی چه عوارضی دارند، افزود: مشکل آبلیموهای تقلبی این نیست که خطرناک هستند و به سلامت انسان آسیب می زنند، این محصولات زیان آور نیستند. مشکل آنها طبیعی نبودن، تقلبی بودن و ساختگی بودن آنهاست.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: همه مردم می دانند که بین یک آبمیوه هنگامی که بطور طبیعی آب آن گرفته می شود با محصولی که به عنوان آبمیوه در بازار به صورت بسته بندی، عرضه می شود، تفاوت وجود دارد و محصولات و برندهای بسته بندی شده اغلب کنسانتره هایی هستند که مواد افزودنی دارد و بطور قطع با آبمیوه طبیعی فرق دارند.

وی ادامه داد: فرق آبلیموی طبیعی با آبلیموی تقلبی و ساختگی نیز شبیه همین است، آبلیموی تقلبی را با مواد شیمیایی مانند اسیدسیتریک، رنگ و مواد دیگری تولید می کنند و با طعمی شبیه آبلیموی طبیعی در اختیار مردم قرار می دهند، در حالیکه مردم انتظار دارند، آبلیموی طبیعی مصرف کنند و این یک نوع تقلب و کلاهبرداری است.

دیناروند گفت: سازمان غذا و دارو برای رفع این مشکل بدنبال این است که دو نوع استاندارد برای آبلیمو تعریف کند، یک استاندارد برای آبلیموهای طبیعی و دیگری استانداردی برای آبلیموهای کنسانتره یا ساختگی که طبیعی نیستند تا مردم بتوانند آبلیموهای طبیعی و ساختگی را از هم تفکیک کنند و تشخیص دهند.

رسول دیناروند افزود: نتایج به دست آمده از سوی همکاران سازمان غذا و دارو در رابطه با آبلیموها ، نتایج خوبی نیست و هشدارهایی که قبلا در این رابطه به مردم داده شده، کماکان ادامه دارد.

دیناروند خاطر نشان کرد: درصدد هستیم از سوی سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی، دو نوع استاندارد را برای آبلیموها با عنوان طبیعی و کنسانتره تعریف کنیم و نوع آن، در بسته بندی نوشته شود و اختلاف قیمت نیز داشته باشند تا افراد مجبور به تخلف نشوند.

وی در رابطه با راه اندازی پورتالی برای دسترسی مردم در زمینه اطلاعات کنترلی کالا یادآور شد: در این برنامه، درگاهی برای مردم تعریف می شود تا در صورت جستجوی هر کالا ، نتایج آزمایشگاهی آن در گذشته را دریافت کنند که این کار به انتخاب مردم کمک خواهد کرد.

***اسامی چندین برند آبلیموی تقلبی

دراین خصوص رئیس سازمان ملی استاندارد از شناسایی ۱۴ برند آبلیموی تقلبی در بازار خبر داد و گفت: تولید و عرضه محصولات آبلیموی این برندها در بازار ممنوع شد.

نیره پیروزبخت گفت: برندهای آبلیموی همنوش، دست چین، رازقی، زیبنده، ترش مزه، ناجی، سپنتا، بهینه نوش، هرمود، میگلی، تزرو، چینود، شط و حاسب تقلبی و تولید و عرضه آن در بازار ممنوع شده است.

همچنین مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه سال گذشته از آبلیموهای سطح بازار نمونه برداری شده که با واحدهای تولیدی مختلف برخورد شدیدی نشده است گفت: ۳ خط تولید آبلیمو توقیف شده است.

هدایت حسینی، گفت: برنامه ارتقاء سلامت و کیفیت آبلیمو بدلیل وجود گزارشات فنی از دانشگاه‌های علوم پزشکی و ارزیابی محصولات سطح عرضه از سال گذشته بصورت یک برنامه مصوب از سال گذشته در اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی و بهداشتی در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: طی این برنامه کنترل مستمر واحدهای تولید کننده آبلیمو و  محصول آبلیمو در سطح عرضه انجام گرفته است.

دکتر حسنی اظهار داشت: بمنظور اطمینان از سلامت و کیفیت آبلیمو در اولین قدم ضوابط صدور پروانه های بهداشتی ساخت سازمان غذا و دارو مورد بازنگری قرار گرفت و با توجه به آنکه استفاده از روش های تولید قراردادی و نام های تجاری متعدد سبب بروز تقلبات و تخلفات در این صنعت شده بود محدودیتها از این جهت با همکاری انجمن صنفی مربوطه در نظر گرفته شد.

وی افزود: در ادامه کنترل مستمر و نمونه برداری های متعدد از سال گذشته از سطح عرضه به عمل آمد که بر اساس نتایج آزمایشات به عمل آمده با محصولات و واحدهای تولیدی مختلف برخورد شدیدی نشده است در حال حاضر در راستای اجرای این برنامه ۳ خط تولید آبلیمو در کشور بدلیل تخلفات متعدد توقیف و از تولید محصول ممانعت شده است.

مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو  در پایان خاطر نشان کرد: در تعداد ۵۱ محصول آبلیمو با نام های تجاری متفاوت موارد عدم انطباق با ضوابط فنی و بهداشتی سازمان غذا و  دارو اثبات شده است که از طریق دانشگاههای علوم پزشکی ناظر به این واحدهای تولیدی پرونده تخلفات به مراجع قضایی ارجاع شده است .

وی افزود: در عین حال تعدادی از واحدهای تولید کننده آبلیمو محصولات بسیار با کیفیت و سالم تولید می کنند که مصرف آنها مورد تائید سازمان غذا و دارو است که بدلیل کیفیت بالا حتی الامکان اعطا به نشان ایمنی و سلامت بعنوان یکی از نشان های عالی حوزه سلامت به آنها وجود دارد.

***آبلیموی تقلبی بلای جان مردم

درهمین حال یک عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید آبلیموهای تقلبی امنیت غذایی مردم را به خطر می اندازد، گفت: سازمان‌های نظارتی باید شرکت‌های متخلف را شناسایی کرده و با آنها برخورد کنند.

رحمت الله نوروزی با بیان اینکه ایران درصنایع تبدیلی ضعیف است، گفت: با توجه به تولید محصول لیمو در باغات استان های شمالی و جنوبی کشور توانمندی تولید محصول سالم و حتی صادرات آن به خارج از کشور وجود دارد.

نماینده مردم علی آباد کتول درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت بهداشت، تعزیرات حکومتی و دستگاه های مرتبط باید نظارت کافی و لازم را بر کارخانه های تولید آبلیمو داشته باشند، افزود: متاسفانه در برخی از این کارخانه ها به جای استفاده از لیموی طبیعی از مواد اسیدی استفاده می شود که مستقیما سلامتی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.

نوروزی با اشاره به راه افتادن سونامی سرطان در کشور ادامه داد: تولید محصولات تقلبی یکی ازعواملی است که در این زمینه تاثیرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه برندسازی و وجود صنایع تبدیلی به ارتقای کیفیت محصولات کمک می کند، تصریح کرد:با برندسازی محصولات اصیل از تقلبی شناسایی می شوند و مردم انتخاب بهتری خواهند داشت.

عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید آبلیموهای تقلبی امنیت غذایی مردم را به خطر می اندازد،اظهارداشت: سازمان های نظارتی باید شرکت های متخلف را شناسایی کرده و با آنها برخورد کنند.

همچنین دیگر عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس با بیان اینکه لیمو در بسیاری از اراضی کشور قابل کاشت و برداشت است،گفت:محصول لیمو نباید در شرایط غیر استاندار فرآوری شود.

سیدمحمد سادات ابراهیمی درگفت و گو با خانه ملت درباره فرآوری و تولید آب لیمو ترش در صنعت کشاورزی،خاطرنشان کرد:فرآوری و صنایع تبدیلی محصول لیمو باید در شرایط استاندارد انجام شود تا هم از منظر بهداستی مغایرتی با اصول پزشکی نداشته باشد و هم  در زمینه ای اقتصادی برای کشاورز مقرون به صرفه باشد.

نماینده مردم گتوند  درمجلس شورای  اسلامی با بیان اینکه صنایع تبدیلی نیاز امروز محصول لیمو است، خاطرنشان کرد:متاسفانه این صنعت دربخش کشاورزی دارای برنامه ریزی مدون نیست؛زیرا آمایش سرزمینی  برای شناسایی ظرفیت‌های کشاورزی استان ها  در کشور به نحو مطلوب تعیین نمی‌شود.

وی ادامه داد: وزارت صنعت و معدن و تجارت باید با برنامه‌ریزی کلان دراین راستا ورود کند؛زیرا ما نباید با دست خودمان محصول لیمو را که می تواند با فرآوری مناسب برای  اقتصاد کشور سودمند باشد را با عدم نظارت از چرخه صنعت کشاورزی حذف کنیم.

ابراهیمی افزود:اگر برخی ازمحصولات کشاورزی ازجمله لیمو به طریق اصولی تبدیل به فرآرده نمی شوند امکان  دارد  که این محصول به طریق غیراستاندارد  وارد بازارشود که این امر سلامت مردم را به خطر می اندازد.

عضوکمیسیون کشاورزی آب و منابع طبعی مجلس،یادآورشد:وزارت و بهداشت باید با بررسی میزان فرآوردهای لیمو از منظر بهداشتی  مهر تایید برآن بزند واگر این محصولات استانداردهای  بهداشتی لازم  را ندارد،باید  با آن برخورد قانونی شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جوادي IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    3 0
    در خلا نظارت همه چي اتفاق مي افتد . فقط موضوع به آب ليموي تنها ختم نمي شود . يك روز مي گويند فلان آب معدني را نخوريد . يك روز مي گويند فلان تن ماهي را نخوريد . يك روز مي گويند الايش مرغ بد است روز ديگر مي گويند روغن پالم ضرر دارد . خوب بي انصاف ها مگر اين ها را از كره مريخ و توسط ساكنين كرات ديگر بدست مي آوريم ؟اولا همه اين ها توليد داخلي است يعني يك ايراني از خدا بي خبر سر هم وطنانش را دارد كلاه مي گذارد در ثاني مردم از دولت انتظار نظارت دارند كه اگر اين كار را صادقانه و بدون اغراض جناحي انجام دهند اشكالات به حداقل خواهد رسيد . اما كو نظارت و كو يك جو انصاف ؟ توصيه مي كنم توليد كنندگان كالا هاي قلابي سوره مطففين را بخوانند و به ترجمه اش بينديشند . البته اگر مسلمانند و قران را باور دارند .....
  • سعید ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    0 0
    این ابلیموهای که خریداری میشه اصلاطعم ومزه ابلیموی طبیعی ندارندواین کاملامشخصه ازلیموبرای درست کردن ازابلیمواستفاده نشده واینکه فقط مزه ترش مانندداره وازاب کاه درست میشه مردم به شک میندازه واثری از ضرات لیمو درداخل بطری نیست ولی ابلیموی طبیعی اینطورنیست موقعی که اب لیموگرفته میشه ضرات ابلیمو دربطری هست ویه مقدارهم ته نشین میشه وبه مدت یک سال هم میشه استفاده کردبدون موادنگه دارنده وهرموقع ابلیموی طبیعی دیدیدبه داخل بطری نگاه کنیدویا ازفاصله نزدیک به انتهای شیشه ابلیمونگاه کنیدمقداریش تهنشین ودانه های لیمووجود داده وضرات لیمودرداخل ظرف بطری شناوره ولی درابلیموی تقلبی که ازاب کاه درست میشه اینطورنیست بهتره خودتون ابلیمودرست کنیدوبه مدت یک سال استفاده کنیدوبرای این کاردرحیاط منزل داشتن یک یادودرخت لیموکافی هست
  • حسن ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    0 0
    خداشاهده آبلیموی طبیعی میخریم طعم کاه ترش میدهد وای برما دراینده چه به سر جامع خواهد آمد ای تولید کننده این نوع ابلیمو به حق ناله های مریضها سرطانی خداراقسم میدهیم که این غذایی که با این پول میخرید از گلویتان که پایین برود تبدیل به سرطان وخیم شود الهی امین