عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: مسایل حاشیه‌‌ای طرح برجام، جای محتوای اصلی مندرج در توافقنامه را گرفت.

مجلس در جریان بررسی برجام آزمون خوبی پس نداد/ جایگزین‌شدن مسائل حاشیه‌ای به جای محتوای اصلی طرح
به گزارش قدس آنلاین، ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، به دنبال تصویب جزئیات طرح برجام در صحن علنی امروز پارلمان اظهار داشت: مجلس در جریان بررسی برجام آزمون خوبی پس نداد. اینکه نمایندگان ملت 15 نفر را به عنوان عضو کمیسیون ویژه، جهت بررسی برجام انتخاب کنند ولی رای نمایندگان، مخالف گزارش انتشار یافته از سوی آن کمیسیون باشد برای ملت ایران تعجب‌آور است.

وی در همین راستا افزود: کسانی که موضوع برجام را از طریق مجلس شورای اسلامی پیگیری کرده‌اند اکنون دچار سردرگمی شده‌اند در حالی که گزارش انتشار یافته کاملا مستند به مفاد برجام است و کوچکترین خدشه‌ای به آن وارد نیست. چگونه نمایندگان ملت تحت تاثیر مسائل حاشیه‌ای و حتی جناحی، محتوای برجام را فراموش کرده‌اند و رای به تصویب آن داده‌اند؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: مردم سوال می‌کنند چگونه است که مجلس برای بررسی جزئیات یک طرح چند اهمیت ساعت ها وقت می گذارد ولی جزییات مهمترین طرح تاریخ مجلس که تعهدات 10، 15، 20، 25 ساله و در چندین مورد بی‌پایان را برای کشور و نسل‌های آینده ایجاد می‌کند در کمتر از 15 دقیقه تصویب می‌شود و حتی اجازه طرح هیچ پینشهادی نیز داده نمی‌شود.

کارخانه‌ای در ادامه با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب متذکر شد: مقام معظم رهبری رسیدگی دقیق برجام را به مجلس محول فرمودند ولی چرا تصمیمات مجلس به گونه‌ای مدیریت شد که اجازه ورود نمایندگان به جزییات طرح داده نشد؟ به نظر می‌رسد با توجه به محتوای مشکل‌آفرین و ایرادات جدی سیاسی، امنیتی، نظامی و اقتصادی که در طی سه ماهه اخیر در برجام وارد شده جریان طوری مدیریت شد که مسائل حاشیه‌‌ای طرح، جای محتوای اصلی مندرج در توافقنامه را گرفت.

وی در ادامه مطلب فوق تاکید کرد: چگونه راه‌های سیاسی، ‌نفوذی ،‌امنیتی و اقتصادی نادیده گرفته شد در جایی که غریب به اتفاق نمایندگان مجلس مطیع رهبری هستند چه اتفاقی افتاده است که توافقنامه‌ای تصویب می‌شود که علی‌رغم تاکید شدید رهبری، بازرسان آژانس امکان ورود به اماکن نظامی را پیدا می‌کنند؟

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس شورای اسلامی همچنین متذکر شد که هر چند هرگز به آنها(بازرسان) اجازه داده نخواهد شد ولی در نهایت پرونده به شورای امنیت ارجاع می‌گردد.

«در جایی رهبر معظم انقلاب به صراحت می‌فرمایند زمان‌های 10، 15، 20 و 25 ساله و مانند اینها به هیچ وجه قابل قبول نیست. نمایندگان توافقنامه‌ای را تصویب می‌کنند که نه تنها زمان‌های طولانی مدت فوق را تایید می‌کند بلکه در چندین مورد نیز تعهداتی بی‌پایان برای نسل‌های آینده ایجاد می‌کند.»

کارخانه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در جایی که رهبر بزرگ انقلاب موضوع تعهدات ایران را موکول به لغو یکباره تحریم‌ها می‌فرمایند و اجراییات متناظر از جمله تعلیق در برابر تعلیق و دیگر اقدامات را مطرح می‌فرمایند ولی توافقنامه‌ای پذیرفته می‌شود که برعکس است چطور جمهوری اسلامی ایران باید تمام تعهدات خود را به طور کامل و بکجا انجام بدهد ولی بعد طرف‌های مقابل طی ده سال تحریم‌ها را به مرور بردارند.

وی در خصوص غنی‌سازی نیز تصریح کرد: در جایی که رهبر معظم انقلاب موضوع 190 هزار سو موضوع غنی‌سازی را طی چند سال مطرح می‌کنند دستیابی به این غنی سازی موهوم و موکول به 15 سال بعد می‌گردد و دهها موارد دیگر.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان گفت که ملت ایران در تاریخ خود از توافقات درازمدت که دامنه آن به نسل‌های بعد برمی‌گردد خاطرات ناگواری را در خود ثبت کرده است متاسفانه این اتفاق در شرف تکرار است.

 

 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.