قدس آنلاین-ساحل عباسی: ۸۵ درصد درآمد کشورهای توسعه یافته ای چون ‌آمریکا و روسیه از درآمدهای مالیاتی اخذ می شود. با توجه به اینکه اقتصاد ایران شرایط رکودی را تجربه می کند افزایش نرخهای مالیاتی به بخش های مختلفی از اقتصاد از جمله بخش تولید ضربه وارد می کند

داعش وبانکها دو دلیل عمده رکود درکشور/بودجه ۹۵ کاملا  به مالیات   متکی است /۴۰درصد ازاقتصاد کشور مالیات نمیپردازند

تحقق درامدهای مالیاتی 94و الزامات بودجه 95با توجه به راههای دریافت مالیات و توجه به فرهنگ سازی مالیاتی در عموم جامعه ،افزایش یک درصدی ارزش افزوده و رکود موجود موضوع بحث و گفتگوی قدس آنلاین با سیده مریم حسینی  ولوکلائی کارشناس امور اقتصادی و مالیاتی مدرس دانشگاه است که در ادامه می خوانید .

-به نظر می رسد دولت در جهت تحقق رشد مالیاتی گامهای موثری برداشته و سهم مالیات در بودجه افزایش یافته است نظر شما در این باره چیست ؟

رشد درآمدهای مالیاتی در بودجه مصوب سال 1394 نسبت به سال 93 نسبتا قابل توجه بود به نحوی که می توان گفت سال 94 نسبت به سال گذشته  خود رشد 30 درصدی داشته است . در حالی که با بررسی میانگین رشد سالهای 91و 92 و 93 رشد مالیاتی سالهای ذکر شده چیزی حدود 20 درصد بوده است . بی تردید دولت به سیاست های اقتصاد مقاومتی  توجه نشان داده به نحوی که درجهت کاهش وابستگی بودجه  به درآمدهای نفتی برنامه ریزی های مناسبی تدوین و اجرایی کرده  تا وابستگی درامدهای دولت به نفت را تا حدود زیادی کاهش دهد و از مالیات درجهت تحقق بودجه استفاده نماید سهم درآمدهای دولت از مالیات به 50درصد ارتقاء یافته است ، البته این مقدار با توجه به حقوق گمرکی محقق شده است . اما  به نظر می رسد دولت در سال 95  به درآمدهای مالیاتی توجه مضاعفی نموده  و در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و پوشش هزینه های خود بر درامدهای مالیاتی اتکای بیشتری کند  .البته افزایش درآمدهای مالیاتی نباید  به افزایش نرخهای مالیاتی منجر شود.چرا که اقتصاد کشوردر شرایط رکودی به سر می برد و افزایش نرخهای مالیاتی به بخش های مختلف اقتصاد از جمله بخش تولید ضربه می زند و تحقق  درامدهای پیش بینی شده را کاهش می دهد مساله افزایش مالیات باید از طریق تنوع بخشیدن به پایه های مالیاتی محقق شود  ،همچنین دولت می تواند  از طریق پوشش بیشتر مالیات و شناسایی افراد و سازمانهایی که فرار مالیاتی دارند و اصولا  در بحث های مالیاتی دیده نمی شوند آن را تامین نماید . بنا براین درصورتی که دولت بستری مناسب جهت رصد همه فعالیتهای اقتصادی فراهم سازد .در این صورت 40 درصد از اقتصاد کشور که مالیات نمی پردازد تحت پوشش مالیاتی قرار میگیرند.البته  امید است با توجه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان سال همدلی و همزبانی ،وباعنایت به تلاش حداکثری در پیشبرد اهداف متعالی نظام جمهوری اسلامی ایران، همکاری و همراهی همه سازمانها و نهادها هم افزایی مناسب را ایجاد نماید. از طرف دیگر برای افزایش درآمدهای مالیاتی فرهنگ سازی نیز بحث بسیار مهمی است تا در راستای فرهنگ سازی ، پرداخت مالیات به یک افتخار و وظیفه و شاخص تبدیل شود و ملاکی  برای انجام خدمات مختلف باشد .

-نقش درآمدهای مالیاتی کشور در تولید ناخالص داخلی چگونه است ؟

بی شک اهتمام به پرداخت مالیات دررشد و توسعه اقتصادی  کشورها  نقش بسیار برجسته ای  دارد.درآمد بسیاری از کشورهای پیشرفته از طریق اخذ وجوهات  مالیاتی است که چیزی در حدود  بیش از 50 درصد تولید ناخالص ملی را شامل می شود به نحوی که  می توان گفت 85درصد درآمدهای برخی  از کشورها توسعه یافته همچون امریکا و روسیه از طریق مالیات تامین می شود. درآمدهای عمومی و اختصاصی پیش  بینی شده در ایران در سال 94 چیزی در  حدود 87 هزار میلیارد تومان است .اما نکته مهم این است که نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی با احتساب مالیات بر واردات حدود2/6 درصد است و این مساله بیانگر آن است که  درامدهای مالیاتی نقش کمرنگی در تولید ناخالص داخلی ما دارد و دولت باید نسبت به افزایش درآمدهای مالیاتی توجه بیشتری از خود نشان دهد تا  درامدهای مالیاتی در ادامه برنامه پنج ساله ششم و در جهت تحقق برنامه چشم انداز بتواند هزینه های جاری دولت را پوشش دهد.

-با توجه به رکودی که در آن قرار داریم به نظر شما افزایش ارزش افزوده در میزان خرید کالا و تولید کالا تاثیر برجای خواهد گذاشت؟

-به نظر می رسد در بودجه سال95 دولت درامدهای مالیاتی را با افزایشی پیش بینی کرده باشد .افزایش ارزش افزوده با توجه به رکودی که در آن قرار داریم مساله مهم و تاثیر گذاری خواهد بود .تصمیم گیری در این خصوص بسیار حساس خواهد بود .با توجه به اینکه  ارزش افزوده در سال 94 یک درصد افزایش پیدا کرد واز تولید کنندگان ارزش افزوده  اخذ نمی گردد و فقط از طریق مصرف کنندگان تامین می شود اما باید به این مهم توجه کرد با افزایش ۹ درصدی ارزش افزوده به قیمت کالا ،میزان خرید کاهش یافته و این مسئله منجر به کاهش  درامد و میزان فروش تولید می شود . بنابراین دولت برای تعیین نرخ ارزش افزوده براساس میزان رکودی که در آن قرار داریم به افزایش یا عدم افزایش نرخ ارزش افزوده اندیشیده و آن را عملیاتی کند .

-ارزیابی شما از بودجه سال 95چیست و فائق آمدن بر رکود در افزایش درآمدهای مالیاتی چقدر تاثیر می گذارد؟

-ارزش افزوده در بسیاری از کشورها  تا 25درصد است و 120 کشور جهان اقدام به اخذ ارزش افزوده می کنند. به نظر می رسد با ایجاد رونق در کشور و ایجاد رشد اقتصادی مناسب اخذ مالیات ارزش افزوده با یک شیوه مناسب بتواند بخش مهمی از درامدهای مالیاتی و درامد دولت را پوشش دهد .در بودجه 94  مالیات اشخاص حدود 17درصد ، مالیات بر در امدها 13درصد افزایش داشته و مالیات وبر ثروت کاهش یافت. مالیات بر واردات 25درصد و مالیات بر کالاها و خدمات 65درصد از لخاظ ارزش ریالی رشد نمود .به نظر می رسد روند سال 94 در بودجه 95 نیز  لحاظ شود.با توجه به اینکه  بودجه 95 در حالی ارائه می شود  که هنوز تکلیف دولت برای نهایی و اجرایی شدن برجام مشخص نیست  احتمال دارد در لایحه بودجه  ، نیاز به درامدهای مالیاتی لحاظ شود .سقف بودجه عمومی در نظر گرفته شده توسط  دولت  177هزار میلیارد تومان برای سال 95 است و هزینه های جاری 155 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که از آن میان 22هزار میلیارد آن مربوط به هزینه های عمرانی است . از چنین بودجه ای می توان دریافت که بودجه کاملا محتاطانه و احتیاطی بسته شده است و بخش عمده ای  از درامدهای دولت  مثل سال گذشته درآمدهای مالیاتی می باشد و در این حالت لزوم افزایش رونق در اقتصاد کشور اجتناب ناپذیر خواهد بود . نکته ای که نباید از آن غفلت نمود تحقق بخشی از مالیات ها از  صنعت نفت است .بنابراین  صنعت نفت  نیز در تحقق درامدهای مالیاتی موثر است در صورتی که در تبدیل نفت و جلوگیری از خام فروشی نفت و گسترش صنایع پایین دستی و توسعه صنایع پتروشیمی و سایر تولیدات مربوط به نفت می توان از ارزش افزوده بیشتری برخوردار بود و طبق سیاست های اقتصاد مقاومتی از خام فروشی هم جلوگیری کرد .در این حالت قطعا ما درامدهای مالیاتی بیشتری خواهیم داشت .تحقق ارزش افزوده بیشتر از طریق توسعه صنایع پتروشیمی و.. به دلیل نیاز به سرمایه گذاری سنگین ،جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی را لازم دارد و حضور این سرمایه ها در سایه بهبود فضای کسب و کار و ایجاد امنیت سرمایه گذاری در دسترس خواهد بود..بی تردید همه شرکت ها سازمان ها و مردم در صورت داشتن درامد مناسب تمایل به پرداخت مالیات هستند و خروج از رکود الزام مهمی در جهت تحقق درامدهای مالیاتی دولت خواهد بود .

علت عدم تحقق درامدهای مالیاتی در سال 94 چیست ؟ برای تحقق این درامدها چه باید کرد؟

بخشی از علت عدم تحقق درامدهای مالیاتی مربوط به رکود در اقتصاد کشورمان می باشد که این امر ناشی از تبعات رکود موجود در اقتصاد جهانی است . عدم امنیت سرمایه گذاری و تجارت و وجود چالشهای منطقه ای از جمله پدیده نوظهور داعش ، دلیل دیگر رکود و سردرگمی در اقتصاد خاورمیانه است ، که البته کشورمان به پشتوانه هدایتهای پیامبر گونه رهبر فرزانه مان و با تلاشهای غیور مردان نیروهای مسلح وپاسداری بی وقفه سربازان گمنام امام زمان(عج) ،بعنوان یکی از امن ترین کشورهای منطقه بشمار می رود و تاثیراین ناامنی ها در کشورهای همجوار، موجب کاهش صادرات به کشورهای منطقه شده است.

نرخ سود بالای بانکی یکی دیگر از عوامل رکود و کاهش درامدهای مالیاتی می باشد چرا که با نرخ سود بالای 24 درصد، بهای تمام شده محصولات افزایش پیدا کرده و یک واحد تولیدی یا زیانده شده ، تعطیل میگردد ویا به سود حداقلی می رسد .این امر ضمن کاهش درامد ملی و کاهش اشتغال ،جذب سرمایه گذاری و هدایت نقدینگی را با مشکل مواجه می نماید.همین امر موجب  انتقال بخشی از سرمایه در گردش بخش تولید و سرمایه های بالقوه کشوربه سپرده های بانکی میگردد که جز هزینه های قابل قبول و معاف از مالیات می باشد .در این بین یکی از قربانیان ، درآمدهای مالیاتی است واین موضوع کار سازمان امور مالیاتی را در جهت تحقق درامدها سخت می نماید.امید است با همدلی و همزبانی مردم و دولت شاهد تامین هزینه های عمومی دولت از طریق پرداخت  مالیات با اشتیاق از سوی ملت فهیم، جهت آبادانی کشور عزیزمان باشیم .

 

ساحل عباسی

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.