گروه سیاسی / آرش خلیل‌خانه - وزیرخارجه با تأکید بر اینکه بسته شدن پرونده فعالیت‌های گذشته لازمه ادامه اجرای «برجام» است، گفت: ...

قطعنامه شورای حکام باید پرونده «مطالعات ادعایی» را  ببندد

در قطعنامه شورای حکام که در مدت 3-2 هفته آینده تشکیل جلسه می‌دهد، این پرونده باید بسته شود و امیدواریم گزارش آمانو به این موضوع کمک کند.

محمد جواد ظریف که در نشست خبری مشترک با همتای یونانی خود به پرسش خبرنگار سیاسی «قدس» درباره گزارش نهایی آمانو و موضوع فعالیت‌های گذشته ایران به شورای حکام و واکنش ایران در صورت بسته نشدن این پرونده سخن می‌گفت، افزود: اگر گزارش مدیرکل آژانس واقع‌بینانه باشد با توجه به همکاری تأیید شده ایران، موضوع باید به سمت بسته شدن این پرونده برود. وی تصریح کرد: همواره اعلام کرده‌ایم موضوعات مربوط به ادعاهای گذشته در برنامه هسته‌ای ایران از اعتبار برخوردار نیست و در قالب نقشه راه توافق کردیم یک بار برای همیشه به پرسش‌ها پاسخ داده شود و آژانس تأیید کرده که پاسخ همه پرسش‌های خود را گرفته است. وی مهم‌تر از گزارش آمانو را «تصمیم شورای حکام» برای بستن پرونده فعالیت‌های گذشته ایران دانست که به غلط «PMD» خوانده می‌شود اعلام کرد و یادآور شد: فعالیت‌های ما هیچ بعد نظامی ندارد و در برجام با نام مسایل گذشته و حال آورده‌اند.

ظریف افزود: در برجام نیز این موضوع وجود دارد که پرونده باید پایان یابد و تأکید مقام معظم رهبری تأکیدی بر اجرای درست برجام است. ظریف، توقع ایران از کشورهای 1+5 را عمل به تعهد خود دانست و آن را یک پایه محکم برای تقویت همکاری‌ها در آینده و ورود به همکاری در موضوعاتی مانند تروریسم و افراط گرایی در منطقه دانست.

وزیر خارجه ایران درباره نتیجه بررسی‌های حقوقی پیرامون دستورهای صادر شده از سوی رئیس جمهور آمریکا و اتحادیه اروپا برای آغاز اجرای «برجام» گفت: در نامه مقام معظم رهبری برلزوم اجرایی اقداماتی که در تعهد آمریکا و اتحادیه اروپاست، تأکید شده و باید تحریم‌ها در روز اجرا به صورت کامل برداشته شود. وی افزود: آمریکا و اتحادیه اروپا به اشکال مختلف اقداماتی را انجام داده اند، بنابراین با تصمیم کمیته نظارت بر برجام، روند آن آغاز شد، اما این بدان معنا نیست که اقدامات آمریکا و اروپا کافی است. ظریف با بیان اینکه برای شروع اجرای اقدامات تا روز اجرایی شدن، آمریکا باید اقدامات بیشتری داشته باشد که از جمله آن‌ها دستورعمل‌هایی به نهادهای مختلف و برداشته شدن مزاحمت‌ها برای بانک‌هاست، گفت: اوباما در دستوری که به وزیران خارجه، انرژی و خزانه و بازرگانی صادر کرد به آن‌ها دستور داد تا همه اقدامات را انجام دهند و تضمین داد، تمامی تصمیم‌ها بی‌درنگ بعد از اجرایی شدن به طور خودکار انجام گیرد.وزیرخارجه گفت:‌اقدامات وزرای خارجه و خزانه‌داری باید تا پیش از اجرایی شدن، عملیاتی شود که در این خصوص هنوز در حال مذاکره هستیم تا تعهدات‌شان را اجرایی کنند.

 

  وزیر یونانی: ایران پای امضایش است

وزیر خارجه یونان نیز در این نشست با استقبال از توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 گفت: ایران کشوری است که وقتی چیزی را امضا می‌کند آن را انجام می‌دهد و امیدواریم طرف‌های مقابل نیز این را به انجام رسانند. «نیکاس کوتزیاس» با اشاره به بحران سوریه و مشکلاتی که در نتیجه آوارگان سوری برای کشورش به وجود آمده، تصریح کرد: بحران سوریه باید از راه صلح و راهکار سیاسی حل شود و یونان به عنوان پل میان خاورمیانه و اتحادیه اروپا می‌تواند نقش مهم داشته باشد.

 

  مشکلات مهاجران ایرانی در یونان حل شد

وزیر خارجه یونان در پاسخ به پرسش خبرنگار «قدس» درباره مشکلات اتباع ایرانی در مرز یونان گفت: برخی کشورها در اتحادیه اروپا مجبور شدند، تصمیمات دیگر کشورهای اروپایی را اجرا کنند و مرزهای خود را روی اتباع خاورمیانه غیر از اتباع سوریه، عراق و افغانستان ببندند و این مشکلی است که ما ایجاد نکردیم و تلاش داریم که برای حل این مشکل هرگونه اقدامات لازم را انجام دهیم و به نیازهای انسانی آن‌ها رسیدگی کنیم  و خوشبختانه مشکلاتی در مرز فیروم برای اتباع ایرانی وجود داشت، شنبه شب حل‌ شد.

کوتزیاس درباره بحران سیاسی میان روسیه و ترکیه نیز گفت: هدف قرار گرفتن هواپیمای روسیه اشتباه بود و نباید رخ می‌داد، زیرا دشمن نه روسیه، نه ترکیه و نه سوریه بلکه داعش است. تاکنون دست کم 1500 تجاوز از سوی هواپیماهای ترکیه به مرزهای یونان صورت گرفته و اگر قرار بود که ما به مانند اقدام ترکیه در هفته گذشته عمل کنیم و به این کار جواب بدهیم تصور کنید چه اتفاقی می‌افتاد. وی  با تأکید بر اینکه داعش به دشمنی برای سیاست خارجی و سیاست داخلی اتحادیه اروپا  تبدیل شده است، گفت: من چند ماه پیش در جلسه اتحادیه اروپا گفتم که باید بیشتر مراقب اتفاقات در لیبی و سوریه بود، اما بیشتر همکارانمان در آنجا با تعجب نگاه کردند. در آن زمان تمرکز آن‌ها بر مشکلات شمال شرقی اروپا بود و ما باید به این نکته توجه کنیم که اگر ما به تاریخ نرسیم تاریخ به ما می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.