قدس انلاین – سعید کوشافر: قصه شیعیان نیجریه وارد فصل غمبار خود شده است ؛ جایی که دیگر تکفیریها و عمال وهابیت تاب وتحمل درخشش علم دراین سرزمین سیاه را ندارندو حتی از روحانی عالیقدر که فقط به درس و بحث میپردازد نیز سخت هراسناک شده اند و با تانک وگلوله به مبارزه با تشیع امده اند.

جزییات بازداشت رهبر شیعیان و شهادت دهها همراهش درحمله ارتش نیجریه/ فقط زنها وبچه ها زنده مانده اند،۵۰شهید و صدهازخمی نتیجه یک شبانه روز مقاومت / برگزاری باشکوه مراسم اربعین وسفر به ایران دلایل حمله به مرکز شیعیان زاریا+تصاویر

 

اینبار قرعه بنام شیعیان نیجریه خورده است و بعد ازکشتار گروهی زیادی از این شیعیان درمراسم اربعین حسینی  توسط تکفیری های بوکوحرام ، اکنون دولت هم درراستای فشارهای وهابیون سراغ رهبر شیعیان این کشور رفته  وبا کشتن اطرافیانش به خانه وی هجوم برده تا اورایا راهی زندان کند یا همانند دیگر شیعیان شهید شده طی چندهفته اخیر به شهادت برساند .

به گزارش خبرنگار قدس انلاین از نیجریه از روز قبل خانه شیخ ابراهیم  زکی زکی رهبر شیعیان نیجریه درشهر زاریا به محاصره درامده است به گونه ای که رفت وامد ممکن نیست .

بنا بر این گزارش که موثق است نماینده سید در کانو که نفر دوم جریان امید آینده بود را هم شهید کرده اند و اکنون به محافظان و یاران نزدیک زکی زکی رسیده اند که دونفر ازاین شیعیان نیز درجریان محاصره به شهادت رسیده اند.

دراین میان انگونه که از اظهارات خبرنگار ما بر میاید تعداد زیادی از افرادی که قصد ورود یا خروج ازخانه وی را داشتند هدف گلوله ارتش قرار گرفته اندو تعداد زخمی ها به بیش از صدها نفر رسیده است ؛ تا اینکه ابراهیم  زکی زکی را بازداشت کرده وبه زندانی که اعلام نشده است منتقل کرده اند.

شبکه تلویزیونی پرس تی وی نیز در خبری فوری به نقل از فعالان حقوق بشری از یورش ارتش نیجریه به منزل ابراهیم الزکزاکی، روحانی عالی رتبه شیعه، و دستگیری او خبر داد.

دراین حال منابع خبری از شهادت نزدیک به ۵۰ نفر از شیعیان نیجریه در جریان یورش نظامیان این کشور به منزل رهبر شیعیان این کشور خبر می دهند.

به گزارش روزنامه آنلاین لیدرشیپ نیجریه، در پی محاصره منزل مسکونی «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان نیجریه در منطقه «گیلسو» شهر «زاریا» توسط ارتش این کشور درگیری های سنگینی در اواخر شب گذشته تا بامداد امروز در اطراف منزل وی بین نیروهای ارتش و اعضای جنبش اسلامی نیجریه موسوم به جنبش شیعیان صورت گرفته است.

گزارش های رسیده توسط دیگر منابع خبری اوضاع را در این منطقه وخیم اعلام کرده و منابع میدانی از شهادت نزدیک به ۵۰ نفر از شیعیان خبر داده اند که محافظان شیخ زکزاکی و برخی دیگر از رهبران این جنبش جزو شهدا می باشند. با این وجود هنوز خبر دقیقی از آمار کشته ها و زخمی های این یورش وحشیانه منتشر نشده است.

بنا بر برخی گزارش های رسیده در این درگیری ها فقط زنان و کودکان که در شهر زاریا محل سکونت شیخ زکزاکی پناه گرفته اند به شهادت نرسیده اند.

منابع نزدیک به ارتش نیجریه مدعی شده اند که علت محاصره منزل رهبر شیعیان نیجریه تلاش نافرجام یکی از اعضای جنبش اسلامی برای ترور رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور بوده است، این در حالی است که سال گذشته هم نیروهای مسلح نیجریه با حمله به مراسم روز قدس در این کشور سه پسر شیخ زکزاکی را به ضرب گلوله به شهادت رساندند.

دراین حال به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از لاگوس،«زینب ابراهیم» همسر شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان نیجریه در تماسی تلفنی اعلام کرد که حدود 30 نفر نیز در جریان این حمله در شهر زاریا در شمال نیجریه که از شامگاه شنبه تا صبح روز یکشنبه ادامه داشت، زخمی شدند.

آسوشیتدپرس خبر داد که این تماس تلفنی در پی شنیده شدن صدای تیراندازی قطع شد.

رهبر شیعیان نیجریه گفته است که نظامیان ارتش برای ترور وی حمله برنامه ریزی شده ای را به محل سکونت او انجام داده اند.


در همین حال، همسر رهبر شیعیان نیجریه تاکید کرده است که جنبش همسرش از اهداف مسالمت آمیز برخوردار بوده و با اقدامات تروریستی بوکوحرام مخالف است.


گروه تروریستی بوکوحرام 2 هفته پیش مراسم مذهبی شیعیان نیجریه را هدف بمب گذاری قرار داد که در جریان آن 22 نفر کشته شدند.

همچنین منابع محلی بامداد یکشنبه از حمله نظامیان نیجریه‌ای به خانه رهبر شیعیان این کشور و کشته شدن چندین نفر در جریان این حمله خبر دادند.

به گزارش فارس، نیروهای ارتش نیجریه بامداد روز یکشنبه در تلاش برای بازداشت شیخ «ابراهیم الزکزاکی» رهبر شیعیان این کشور به خانه وی در منطقه «گیلسو» شهر «زاریا» یورش بردند.

یک عضو سازمان موسوم به کمیسیون حقوق بشر اسلامی گفت در جریان این حمله نیروهای ارتش اقدام به تیراندازی به سمت حاضران در خانه شیخ زکزاکی کرده‌اند، که بر اثر این تیراندازی تعداد زیادی کشته و زخمی شده‌اند.

گفته می‌شود نیروهای ارتش خانه شیخ زکزاکی را با خودروهای زرهی محاصره کرده‌اند. شاهدان گزارش داده‌اند که طرفداران و حامیان شیخ در تلاش برای ممانعت از ورود نیروهای نظامی هستند و دور وی حلقه انسانی تشکیل داده‌اند.

برخی منابع تعداد کشته‌شدگان در این حادثه را تا 35 نفر اعلام کرده‌اند، اما هنوز نمی‌توان این آمار را تائید کرد.

در پی این حادثه شیعیان نیجریه در چند شهر این کشور از جمله «کاتسینا» تظاهرات کرده‌اند.

این اقدام ساعاتی پس از آن صورت گرفته است که نظامیان نیجریه‌ای به یک مراسم ختم در حسینیه «بقیه الله» زاریا حمله کردند. این مراسم برای حدود 30 شیعه‌ای بود که روز جمعه در جریان حمله افراد ناشناس کشته شدند. هرچند حمله روز جمعه به گروه تروریستی بوکو حرام نسبت داده شده، اما شایعاتی مبنی بر دست داشتن عواملی در ارتش در آن نیز وجود دارد.

سال گذشته هم نیروهای مسلح نیجریه با حمله به مراسم روز قدس در این کشور سه پسر شیخ زکزاکی را به ضرب گلوله به شهادت رساندند.

 

***یازان شیخ زکی زکی به شهادت رسیدند

همزمان با اعتراضات مردمی به حمله ارتش نیجریه به رهبر شیعیان این کشور، منابع مطلع می‌گویند که معاون و پزشک «شیخ زکزاکی» کشته شده‌اند.

شاهدان عینی در شهر زاریا گفتند که «شیخ محمود محمد توری» و دکتر «مصطفی»، به ترتیب معاون و پزشک شیخ زکزاکی در این حمله جان خود را از دست داده‌اند.

 یک عضو گروه موسوم به کمیسیون اسلامی حقوق بشر کشته شدن «محمد توری» از اعضای ارشد جنبش اسلامی نیجریه و معاون شیخ «زکزاکی» را تایید کرد.

 به گفته وی، در جریان درگیری‌های شب گذشته دستکم 10 نفر از حامیان شیخ زکزاکی که برای جلوگیری از ورود نیروهای نظامی اطراف محل اقامت وی حلقه انسانی تشکیل داده بودند، به ضرب گلوله نظامیان شهید شده‌اند.

 گفته می‌شود که بر اثر این حمله که با پرتاب مواد منفجره نیز همراه بوده، بخشی از ساختمان محل اقامت شیخ زکزاکی تخریب شده است.

دراین حال به گزارش آسوشیتدپرس، نظامیان ارتش نیجریه صبح یکشنبه با این ادعا که رهبر شیعیان این کشور تلاش داشته است تا رئیس ستاد ارتش این کشور را ترور کند به‌سوی شیعیان آتش گشوده دست‌کم 12 تن از آن‌ها را شهید کردند.

سرهنگ ثانی عثمان، سخنگوی ارتش نیجریه اعلام کرد که شیعیان بعدازظهر روز شنبه به کاروان ژنرال توکور بوراتای، رئیس ستاد مشترک نیجریه حمله کرده‌اند.

این درحالی است که پیشتر نصیر عمر تسافه، سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه اعلام کرده بود که در حمله نظامیان ارتش 7 تن کشته و 4 نفر زخمی شده‌ و سربازان از رسیدن نیروهای امدادی به محل حادثه جلوگیری کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، ارتش نیجریه در توجیه حملات خود علیه شیعیان این کشور در شهر زاریا مدعی شده که این شیعیان تلاش داشتند تا رئیس ارتش این کشور را ترور کنند. یک سخنگوی ارتش نیجریه مدعی شد "جنبش اسلامی" این کشور متعلق به شیعیان نیجریه تلاشی عمدی برای ترور ژنرال توکور بوراتای، رئیس ارتش نیجریه در شهر زاریا داشته است.

به گفته ارتش، بوراتای از این تلاش جان سالم به در برده و نظامیان ارتش نیجریه مطابق قوانین درگیری به روی شیعیان آتش گشودند. با این حال جنبش شیعیان نیجریه این ادعاهای ارتش این کشور را رد می‌کنند.

روز شنبه ابتدا یک گروه حقوق بشری تحت عنوان کمیسیون اسلامی حقوق بشر گزارش کرد نیروهای ارتشی به روی کسانی که در یک مراسم ختم در شهر زاریا از توابع ایالت کادونا شرکت کرده بودند آتش گشودند و حدود ۳۰ نفر را کشتند.

در همین حال اعضای این گروه شیعه در شمال نیجریه می‌گویند نظامیان ارتش این کشور بعد از درگیری خونین روز شنبه، محل مسکونی رهبر آنها را محاصره کرده‌اند.

بنا بر اعلام جنبش اسلامی نیجریه، بعد از این درگیری خودروهای مسلح و نیروهای نظامی به محل سکونت "ابراهیم زکزاکی"، رهبر این گروه از شیعیان در شهر زاریا، حمله کرده‌اند.

به گزارش پرس‌تی‌وی، در یورش نیروهای ارتش نیجریه به شیعیان عزادار در ایالت شمالی کادونا، دستکم هفت نفر جان‌باختند.

درگیری هنگامی روی داد که کاروان رئیس ستاد مشترک ارتش در حال عبور از کنار حسینیه شیعیان در شهر زاریا بود.

به گفته برخی منابع خبری، هم زمان با عبور این کاروان، آیت‌الله زکزکی، یکی از روحانیون ارشد شیعه در حال سخنرانی در مراسم بزرگداشت جان‌باختگان حمله تروریستی اخیر بوکوحرام بود؛ و هنگامی که کاروان رئیس ستاد مشترک نیجریه به علت حضور عزادارن نتوانست به مسیر عادی خود ادامه دهد، نظامیان ارتش به سوی عزاداران آتش گشودند.

 

*** کشتار شيعيان زير سر آمريکا و رژيم صهيونيستي

درهمین حال یکی از طلاب علوم دینی و از یاران شیخ ابراهیم الزکزکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه تصریح کرد دستان پنهان آمریکا و رژیم صهیونیستی در کشتار شیعیان نیجریه در میان است به ویژه امسال تجمع میلیونی شیعیان در مراسم اربعین در نیجریه باعث رعب و وحشت برخی محافل شده است .


شیخ محمد ثالث در گفتگو با شبکه العالم گفت: همانگونه که مطلع هستید چند روز پیش رئیس جمهور نیجریه به ایران سفر کرد و دیداری میان او و رهبری انقلاب اسلامی ایران برگزار شد. آمریکا و اسرائیل از برقراری هر گونه روابط میان کشورها به ویژه روابط میان کشورهای اسلامی به شدت نگرانند و به همین خاطر اقدام به چنین کارهایی می کنند .


مساله دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که شیعیان در نیجریه امسال مراسم اربعین را خیلی باشکوه برگزار کردند به گونه ای که برخی شبکه ها شمار شرکت کنندگان در مراسم را حدود ده میلیون نفر اعلام کردند. شما تصور کنید که حداقل شش یا هفت میلیون نفر بر یک خط واحد باشند، آنها ممکن است آنرا خطری برای کشور بدانند .


محمد ثالث افزود: حملاتی که نیروهای امنیتی نیجریه انجام دادند به خاطر ترسشان از نظم و وحدت شیعیان است .

دراین راستا برخی از شاهدان کشتار شیعیان در نیجریه به دست نیروهای امنیتی این کشور می گویند آمریکا و رژیم صهیونیستی در کشتار شیعیان نیجریه دست دارند.


به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، منابع نیجریه ای در حالی از کشته و زخمی شدن دهها نفر در حمله به منزل شیخ ابراهیم الزکزکی رهبر جنبش شیعی این کشور خبر دادندکه منابع امنیتی این کشور تعداد زیادی از اجساد را به مکانهای نامعلوم منتقل کرده اند.


در کشتاری که نیروهای امنیتی نیجریه هنگام حمله به منزل الزکزکی مرتکب شدند ، دهها نفر شهید و زخمی شده اند.


در همین حال یک شاهد عینی به شبکه العالم گفت در حمله اول به منزل شیخ ابراهیم که دیشب انجام شد حدود پنجاه نفر کشته شدند اما آمار حمله دوم به منزل وی و حسینیه شیخ ابراهیم الزکزکی مشخص نشده است .


العالم با تهیه گزارشی در این خصوص گفت: اینها تصاویر اولیه قربانیان کشتاری است که نیروهای نیجریه ای در حمله به منزل و مسجد شیخ ابراهیم یعقوب الزکزکی رئیس سازمان اسلامی و رهبر طائفه شیعیان نیجریه مرتکب شدند .


احمد عبدالاله با قرائت این گزارش تصریح کرد


اطلاعات اولیه دریافتی از شیخ الزکزکی نشان از حمله نیروهای امنیتی به حسینیه بقیه الله در شهر زاریا هنگام برگزاری مراسم عوض کردن پرچمها اتفاق افتاد و طی آن دهها نفر کشته و زخمی شدند .

در همین حال نیروهای امنیتی، اجساد را به مکان نامعلومی منتقل کردند. برخی منابع خبری به نقل از نیروهای مهاجم اعلام کردند آنها مدعی شده اند تلاشهایی در این مکان برای ترور رئیس ستاد ارتش صورت گرفته است اما شاهدان و شیخ الزکزکی این روایت را کاملا رد می کنند و می گویند تیراندازی بدون هیچ هشدار قبلی یا علتی شروع شد و علت این تجاوز نیز به طرحهای آمریکا برمی گردد.


یوسف حمزه شاهد عینی از شهر زاریای نیجریه تصریح کرد همانگونه شیخ الزکزکی گفته است این یک طرح آمریکایی است . آمریکا و اسرائیل هستند که اینگونه طراحی ها را اجرا می کنند . هر جایی که در آنجا شیعیان به قتل می رسند دستان آمریکا و اسرائیل پنهان است .


شاهدان تأکید کردند نیروهای امنیتی پس از حمله به حسینیه بقیه الله ، به منزل شیخ الزکزکی نیز یورش بردند و آنرا با خودروهای زرهی محاصره کردند . هدف از این یورش بازداشت شیخ الزکزکی بود اما یاران شیخ به ایجاد زنجیره انسانی به منظور حمایت از وی اقدام کردند.


از سوی دیگر در سراسر کشور نیجریه تظاهراتی در محکومیت این اقدام برگزار شد .

 

نیجریه سال گذشته شاهد هدف قرار گرفتن تظاهرکنندگان در مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس بود که طی آن دهها نفر از جمله سه فرزند الزکزکی شهید شدند.

*** حمله تروریستی علیه شیعیان نیجریه

این حرکت ارتش نیجریه علیه شیعیان درحالی شکل گرفت که طی روزهای گذشته نیز شیعیان این کشور بارها وبارها توسط تکفیری های بوکوحرام هدف حملات تروریستی قرار گرفته بودند .

بنا بر اخرین گزارشها گروه تروریستی بوکوحرام مسئولیت حمله انتحاری علیه مراسم عزاداری شیعیان نیجریه برای امام حسین(ع) را که در نزدیکی شهر کانو در شمال این کشور رخ داده و 22 کشته برجای گذاشت، بر عهده گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروه تروریستی بوکوحرام در بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی به زبان عربی منتشر کرد گفت، روز جمعه بمب‌گذار انتحاری این گروه با منفجر کردن خود موجب کشته شدن شیعیان نیجریه که در حال برگزاری مراسم عزاداری برای امام حسین(ع) بودند شده است.

این گروه تروریستی مدعی شد، حملات علیه شیعیان را " تا زمان پاکسازی آنها از روی زمین" ادامه خواهد داد.

آمارهای اولیه مربوط به قربانیان این حمله تروریستی حاکی از کشته شدن 21 تن بود که این تلفات در نهایت به 22 تن افزایش یافت.

"علی کاکاکی"، یکی از سازمان‌دهندگان مراسم عزاداری شیعیان به خبرگزاری فرانسه گفت: تا کنون 22 نفر در اثر این حمله جان خود را از دست داده و 38 تن نیز مجروح شدند.

وی گفت، به رغم حمله تروریستی روز جمعه، اعضای گروه شیعیان "جنبش اسلامی نیجریه" راهپیمایی خود از شهر کانو به شهر "زاریا" در ایالت "کادونا" را که محل سکونت "شیخ ابراهیم زکزاکی"، رهبر این جنبش است ادامه دادند.

به گزارش پرس تی‌وی به نقل از خبرگزاری فرانسه، این حمله انتحاری روز جمعه در روستای داکاسویه واقع در 20 کیلومتری جنوب کانو هنگام راهپیمایی پیروان جنبش اسلامی نیجریه رخ داده است.

این گروه که شیخ ابراهیم زاکزاکی رهبر آن است، در پایگاه اینترنتی خود بدون اعلام شمار دقیق تلفات این حمله از دستگیری یکی از مظنونان این حمله انتحاری خبر داد.

    یکی از سازمان دهندگان این راهپیمایی که نخواست نامش فاش شود گفت: «او (عامل انتحاری) مانند دیگران لباس سیاه به تن داشت. همدست او دستگیر شده و اعتراف کرده است که بوکوحرام آنها را فرستاده بود.»

این عضو جنبش اسلامی نیجریه افزود: «آنها از جمله مردان جوانی بودند که بوکوحرام سال گذشته آنها را از شهر موبی (واقع در ایالت بورنو) ربود و به جنگل سامبیسا منتقل کرد و در آنجا به این افراد آموزش نظامی داد.»

وی گفت: «آنها 11 روز پیش به کانو فرستاده و به طور خاص برای انجام این حمله در خانه‌ای اسکان داده شدند.»

    این عضو جنبش اسلامی نیجریه افزود: «بمب‌گذار پس از آنکه دریافت همدستش دستگیر شده، مواد منفجره خود را منفجر کرد.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.