۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۴
کد خبر: 347637
سوریه و تغییر موازنه قدرت

آزادسازی دو شهرک استراتژیک «نبل» و«الزهراء» در شمال حلب موازنه قدرت را پس از 5 سال بحران به سود دولت و ملت سوریه تغییر داد.
این دو شهرک شیعه‌نشین در فاصله 20 کیلومتری مرز مشترک سوریه و ترکیه قرار دارند وگروهک‌های تروریستی به مدت 40 ماه این دو شهر را محاصره کرده بودند. هدف گروهک‌های تروریستی ورود به این دو شهر و قتل عام 70 هزار سکنه شیعه نبل والزهراء بود اما مقاومت جانانه اهالی این دو شهرک مانع تحقق هدف شوم تروریست‌ها و حامیان آنان شد.
آزادسازی این دو شهر موجب قطع جاده مواصلاتی تروریست‌ها در شمال و جنوب سوریه شد، زیرا گروهک‌های تروریستی داعش و جبهه النصره از منطقه اعزاز حلب در نزدیکی مرز ترکیه برای ارسال سلاح به مناطق جنوبی سوریه استفاده می‌کردند. از این رو آزادسازی نبل و الزهراء راه را برای
آزاد‏سازی مناطق ریتان در حومه حلب وعتمان در اطراف درعا در جنوب سوریه هموار ساخت و این امر به زمین‌گیر شدن گروهک‌های تروریستی در شمال وجنوب سوریه منجر شده‌ است. پیشروی نیروهای مسلح سوریه در شمال و جنوب این کشور و شکست گروهک‌های تروریستی موجب شد تا ترکیه وعربستان صریحاً اعلام کنند که نیروی زمینی خود را به سوریه اعزام خواهند کرد. هدف ترکیه وعربستان این است که بحران سوریه تا سال 2017 میلادی ادامه یابد، زیرا تا آن زمان نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مشخص خواهد شد. اعتقاد عربستان و ترکیه این است که جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز خواهند شد و در آن صورت رئیس جمهور جدید آمریکا شیوه تهاجمی‌تری را در برابر دولت بشار اسد اتخاذ خواهد کرد. قطعاً اگر تهدید عربستان و ترکیه عملیاتی شود سوریه در آینده شاهد یک جنگ فراگیر خواهد شد که تنها منحصر به منطقه نخواهد بود. ترکیه به اعتبار این که عضو ناتو است تلاش می‌کند تا از رهگذر دخالت مستقیم نظامی در سوریه، دولت روسیه را رودرروی ناتو قرار دهد.
در چنین فرایندی بحران 5 ساله سوریه پیچیده‌تر خواهد شد و احتمال بروز یک جنگ بین‌المللی میان بازیگران بحران سوریه وجود خواهد داشت. روسیه به خوبی می‌داند که اگر شطرنج میدانی و سیاسی سوریه به سود گروهک‌های تروریستی تغییر کند قطعا در آینده جایگاه و اعتبار سیاسی و نظامی خود را در منطقه و جهان از دست خواهد داد. از سوی دیگر تغییر موازنه قدرت به سود دولت سوریه، تاثیر مستقیمی بر روند مذاکرات صلح میان دولت و مخالفان خواهد داشت زیرا سقف چانه زنی دولت بشار اسد را در مقابل مخالفان خود افزایش خواهد داد. اکنون شرایط در سوریه بگونه‌ای است که مذاکرات صلح ژنو برای طرفین مذاکره‌کننده تعیین کننده نیست وآنچه که سرنوشت آینده سوریه را رقم خواهد زد پیروزی‌های میدانی است. قطعاً با توجه به استراتژی جدید دولت سوریه برای قطع راه‌های ارتباطی گروهک‌های تروریستی در مرزهای شمالی و جنوبی به نظر می‌رسد که سال 2016 میلادی سال پایان بحران سوریه خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    5 1
    کشورهای -عراق -سوریه - لیبی- یمن - افغانستان و تاحدی لبنان هرگز کشور امنی نخواهند شد .زیرا تروریست همیشه در آن لانه دارند.
  • حجت اله IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    3 0
    البته من کوچکترازآن هستم که نظر دهم ولی جواب های هوی است از قدیم گفته اند ما اگر بخواهیم عقب نمانیم که شرط عقل است همانطور که مرزهایمان راناامن میکنند چاه های نفت شان راقبل از اینکه به خارجی ها بفروشندو محل های تردد توریست وغیره راازبین ببریم وبه عهدپارینه سنگی بیندازیم ومنابع مالی آنها را از بین ببریم چون به ملت ما وتمامی مسلمین جز ظلم کرده انداین خانواده رند جگر خوار وباید از جوانان دیگر که به سپاه وابستگی ندارند استفاده کردحتی شده به نان شب محتاج شوند باید تمام فر ودگاههای آنها ازبین برود آن وقت سر میز مذاکره می نشینند انشالله بخواست خدا وحمایت اماما معصوم زیر سایه رهبر عزیزمان پیر وزیم
  • 123 IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    3 0
    به امید پیروزی رزمندگان اسلام محمدی