۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۵
کد خبر: 347785

پس از گذشت افزون بر ۴۰ روز از مهلت دو ماهه‌ای که دادگاه انقلاب به بابک زنجانی برای تسویه بدهی با شرکت نفت داده، فردا (سه‌شنبه) جلسه بیست و پنجم دادگاه برگزار می‌شود اما معلوم نیست زنجانی در این مدت موفق به تسویه بدهی با شرکت نفت شده یا خیر؟

 بابک زنجانی شیر است یا روباه؟

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، 11 مهر امسال و پس از گذشت نزدیک به دو سال از بازداشت بابک زنجانی معروف به میلیاردر نفتی و دو متهم دیگر به نام‌های «م.ش» و »ح.ف.»، نخستین جلسه محاکمه متهمان پرونده نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. 

در سه جلسه ابتدایی دادگاه، نماینده دادستان کیفرخواست صادر شده برای متهمان را قرائت کرد که طبق آن، «افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور» برای هر سه متهم مشترک بود. در ادامه جلسات دادگاه وکلای سازمان‌های شاکی شامل شرکت نفت، سازمان تأمین اجتماعی و بانک مسکن، شکایت خود از متهمان را قرائت کردند.

در ادامه جلسات محاکمه متهمان پرونده نفتی، هر سه متهم پرونده به اتفاق وکلای خود، دفاعیاتشان را ارائه دادند تا اینکه در بیست و چهارمین جلسه دادگاه در تاریخ 29 آذر 94، قاضی صلواتی با درخواست مهلت وکیل بابک زنجانی موافقت کرد و به متهم پرونده نفتی مهلت داد تا از طریق صدور برات یا ضمانتنامه، بدهی خود را با شرکت نفت تسویه کند.

26 دی امسال یعنی چهار روز مانده به پایان مهلت یک ماهه‌ای که دادگاه به زنجانی برای تسویه بدهی با شرکت نفت داده بود، جلسه‌ای با حضور متهم ردیف اول پرونده نفتی، وکلای شرکت نفت و نمایندگان بانک مرکزی در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

در این جلسه پس از احراز نشدن صلاحیت 17 بانکی که زنجانی به منظور صدور ضمانتنامه و برات به بانک مرکزی معرفی کرده بود، پیشنهاد‌های دیگری برای تسویه بدهی با شرکت نفت مطرح و در نهایت پیرو اعلام زنجانی مبنی بر وجود منابع مالی در بانکی در چین، قرار شد پس از رفع تحریم‌ها با اعلام شماره حسابی از سوی بانک مرکزی، مبلغ بدهی از این بانک به شماره حساب اعلام شده انتقال یابد. به همین خاطر، پیرو درخواست استمهال مجدد زنجانی، شعبه 15 دادگاه انقلاب برای انجام این کار یک ماه دیگر به بابک زنجانی مهلت داده است.

حدود یک هفته پس از این جلسه بود که غلامحسین صادقی قهاره وکیل شرکت HK گفت بانک مرکزی شماره حساب بانک چینی مرچنت (بانکی که زنجانی در آن پول دارد) را به دادگاه و متهم اعلام کرده است و غلامرضا مهدوی وکیل شرکت نفت هم از برداشته شدن تحریم‌های زنجانی و شرکت‌هایش خبر داد.

البته کوهپایه‌زاده وکیل بابک زنجانی همان زمان اعلام کرد که بانک مرکزی شماره حسابی به دادگاه اعلام نکرده و اعلام شماره حساب را به تأخیر می‌اندازد.

این روند ادامه داشت تا اینکه دیروز کوهپایه‌زاده وکیل بابک زنجانی اعلام کرد که دادگاه روز سه‌شنبه هفته جاری(فردا) 20 بهمن را برای برگزاری جلسه بیست و پنجم تعیین کرده و این در حالی است که هنوز دو هفته از مهلت بابک زنجانی باقی مانده است. 

غلامحسین صادقی قهاره وکیل شرکت نفتی HK نیز درباره تشکیل جلسه قبل از پایان مهلت یک ماهه دوم و اینکه آیا زنجانی تسویه حساب کرده یا خیر، ابراز بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید فردا مشخص می‌شود که وی تسویه کرده است یا خیر؟.

بدهی بابک زنجانی به شرکت نفت دو میلیارد و 66 میلیون یورو است که البته وکلای شرکت نفت می‌گوید با احتساب ضرر و زیان تاخیر در تادیه، به حدود سه میلیارد یورو رسیده است.

با همه این تفاسیر قرار است بیست و پنجمین جلسه دادگاه فردا برگزار شود اما معلوم نیست بابک زنجانی که همواره از سوی شاکیان این به پرونده به نداشتن صداقت در گفتار و رفتار متهم شده؛ اکنون که دستگاه قضایی به اندازه کافی به وی فرصت داده، با تسویه بدهی سربلند بیرون می‌آید و ادعای خود را مبنی بر نپرداختن بدهی به خاطر تحریم‌ها اثبات می‌کند یا بار دیگر باید منتظر شنیدن بهانه‌های جدید بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.