رئیس شبکه تلویزیونی اولوسال ترکیه در مراسم رونمایی از سایت ترکی خبرگزاری تسنیم گفت: رسانه‌های ترکیه اخبار مربوط به ایران را از خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس دریافت می‌‌کنند در حقیقت گوش خود را به‌طرف ایران بسته و صدا را از جای دیگر دریافت می‌کنیم.

 رسانه‌های ترکیه اخبار ایران را از رویترز و آسوشیتدپرس دریافت می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم،تورهان اوزلو رئیس شبکه تلویزیونی «اولوسال» ترکیه در مراسم رونمایی از سایت ترکی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت:‌ متأسفانه ما به‌عنوان ملت ترکیه نزدیکترین کشور همسایه خود یعنی ایران را به‌خوبی نمی‌شناسیم و اخبار مربوط به ایران از خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس دریافت می‌شود در حقیقت گوش خود را به‌طرف ایران بسته و صدا را از جای دیگر دریافت می‌کنیم.

وی افزود:‌ در حالی که منطقه دچار وضعیت آتش گرفته‌ای است، شاهدیم که رسانه‌های ترکیه اخبار مربوط به منطقه را از خبرگزاری‌های انگلیسی و مرکز حقوق بشر اروپایی دریافت می‌کنند. اما من امروز در اینجا شاهد بودم که این دوران به پایان رسیده و مرحله جدیدی آغاز شده است و دیگر میدان برای حریف‌های ما خالی نیست.

رئیس شبکه تلویزیونی «اولوسال» گفت:‌ حقایق در رابطه با ایران باید در جهان منعکس شود و امروز خبر تبدیل به یک بمب شده است بنابراین باید در این عرصه با همراهی یکدیگر فعال شویم. ما یک روزنامه‌نگار معمولی نیستیم و برای دوستان ایرانی خود دوستان مبارزه کنار هم هستیم.

اوزلو ادامه داد:‌ هم‌اکنون یک سال و نیم است که نماینده شبکه ما در تهران فعال است و ایران برای ما اهمیت دارد. شبکه تلویزیونی اولوسال 16 سال قبل تأسیس شد و در این مدت با وجود تمام فشارهای مالی مقاومت کرده‌ایم و همچنان پخش خود را ادامه می‌دهیم.

وی افزود:‌ در سال 2003 وقتی آمریکا می‌خواست لایحه همکاری ترکیه با آمریکا را برای حمله به منطقه به‌اجبار در مجلس ترکیه مطرح کند در برابر آن مقاومت و ملت ترکیه را با خود همراه کردیم. در ترکیه تنها شبکه تلویزیونی ما بود که جرئت مخالفت و مقاومت با این موضوع را داشت.

رئیس شبکه تلویزیونی اولوسال بیان کرد: آنها به‌حدی از تصویب این لایحه مطمئن بودند که قبل از تصویب، آمریکا ناوهای جنگی خود را با تمام امکانات راهی و 85هزار نیرو در ترکیه مستقر کرده بود. در آن ایام حزب حاکم اکثریت مجلس را در اختیار داشت و شبکه تلویزیونی اولوسال چنان حقیقت‌گستری انجام داد که در نتیجه آن کل ترکیه به پا خاست و مقابل این لایحه مقاومت کرد.

اوزلو گفت:‌ با توجه به فشار مردمی که توسط شبکه تلویزیونی ما ایجاد شد، اردوغان مجبور شد تا در نظراتش تغییراتی ایجاد کند و شورای مرکزی حزب دوباره تشکیل و در مورد لایحه تجدید نظر شد و بر اثر این فعالیت‌ها بود که 99 نفر از نمایندگان حزب عدالت و توسعه به لایحه رأی مخالف دادند و اگر مقاومت شکل نمی‌گرفت 85هزار سرباز آمریکایی در ترکیه مستقر می‌شدند و در منطقه حضور می‌یافتند، در چنین شرایطی وضعیت امروز ما در منطقه چگونه می‌شد؟

وی بیان کرد:‌ در ترکیه مجامع ضدآمریکایی فعال هستند؛ آمریکا در سال 2008 عملیاتی را علیه شبکه تلویزیونی اولوسال انجام داد و 4 نفر از مدیران و 21 نفر از خبرنگاران با دستور آمریکا دستگیر و روانه زندان شدند. شبکه تلویزیونی اولوسال از سال 2008 در برابر توطئه آمریکا مقاومت کرد و 6 سال با آنها جنگیدیم که در نهایت موفق شدیم مدیران خود را از زندان‌های آمریکا بیرون بیاوریم.

اوزلو بیان کرد:‌ دستگیری مدیران و خبرنگاران شبکه تلویزیونی اولوسال طبیعی بود، اما چرا رؤسای ارتش را دستگیر کردند؟ چون ارتش مقابل طرح‌های آمریکایی و ناتو در منطقه مقاومت می‌کرد، به همین دلیل است که نیروهای ضدآمریکایی همچنان در ترکیه وجود دارند چرا که به شعار صلح در کشور و صلح در جهان اعتقاد دارند.

در ادامه این مراسم عدنان ترکان معاون شبکه تلویزیونی اولوسال گفت: به شما سه تبریک می‌گویم؛ تبریک نخست بابت سی و هفتمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، تبریک دوم بابت مسائل هسته‌ای اخیر که ایران توانست با مقاومت خود کشورهای غربی را سر میز مذاکره نشانده و آنها را مطیع کند. تبریک سوم نیز به‌خاطر رونمایی سایت ترکی خبرگزاری تسنیم است.

وی افزود: در ترکیه سه نوع رسانه داریم که عبارتند از رسانه‌های دولتی، هولدینگی یعنی رسانه‌هایی که ارگان انتشاری هولدینگ‌های تجاری و اقتصادی هستند و با فشارهای خبری که به دولت وارد می‌کنند منافع اقتصادی خود را تأمین می‌کنند و گروه سوم رسانه‌های مردمی هستند که شبکه اولوسال جزو آنهاست.

معاون شبکه تلویزیونی اولوسال ادامه داد: مخاطبان عمومی متوجه دروغ پردازی رسانه‌های دولتی و هولدینگی شده‌اند، به همین دلیل توجه آنها به رسانه‌های مردمی افزایش یافته است.

ترکان با اشاره به مسئله سوریه ادامه داد: رسانه‌های دولتی و هولدینگی سعی می‌کردند به مردم ترکیه بگویند رئیس جمهور سوریه جنایت می‌کند اما شبکه ما این حقیقت را برای مردم آشکار ساخت که ماجرای سوریه یک پروژه آمریکایی است که به‌دنبال تجزیه این کشور هستند و اگر سوریه تجزیه شود پس از آن نوبت ترکیه خواهد بود.

وی ادامه داد: هم اکنون دروغ پردازی‌های بسیاری علیه ایران در سطح رسانه‌های جهان انجام می‌شود، از سوی دیگر در ماجرای اعدام شیخ نمر رسانه‌ها تلاش می‌کردند به مردم بگویند که او رهبر یک گروه تروریستی است اما شبکه اولوسال با دعوت از رهبر شیعیان ترکیه از او خواست راجع به شخصیت شیخ نمر برای مردم توضیح دهد.

معاون شبکه تلویزیونی اولوسال با اشاره به فعالیت روزنامه آیدینلیک وابسته به این شبکه تلویزیونی مطرح کرد: وقتی امام خمینی(ره) از فرانسه به ایران بازمی‌گشت تنها خبرنگار ترک آن گروه خبرنگار روزنامه ما بود و تیتری که برای استقبال از امام خمینی(ره) منتشر کردیم «استقبال بزرگ » بود. همچنین این روزنامه در زمانی که امام خمینی در نوفل لوشاتوی فرانسه ساکن بود با او مصاحبه‌ای را انجام داد.

ترکان بیان کرد: روزنامه آیدینلیک در سال 1921 تأسیس شد و گروه فعلی از سال 1968 در آن فعالیت می‌کند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.