۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 349439

قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی: اگر از اختلالات خواب رنج می برید و در آرزوی یک شب خواب آرام هستید باید از این به بعد روی انواع مغزها و دانه ها حساب ویژه ای باز کنید!

۸ خوراکی بی نظیر در بهبود کیفیت خواب

به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛ خواب ارتباط مستقیمی با سلامت بدن دارد زیرا در بسیاری از عملکردهای بدن مؤثر است اما بسیاری از افراد چندان توجهی به این نکته ندارند.

 زمانی که فردی به خوبی نمی خوابد یا به دلایل مکرر از خواب بیدار می شود، عوارض جانبی این اختلالات به تدریج از لحاظ جسمی و روحی نمایان می گردد. از همین رو لازم است ساعات منظم خواب رعایت شده و با رعایت عادات صحیح کیفیت خواب بهبود یابد.

در این باره تغذیه نقش مهمی دارد و خوراکی هایی که ترشح ملاتونین را تحریک می کنند انتخاب عالی برای خواب مطلوب هستند و مانع از مشکلات رایج خواب می شوند. این هورمون بسیاری از ریتم های شبانه روز بدن که مسئول آمادگی برای انجام فعالیت های مختلف مانند خواب است را تنظیم می کند. مشکل اینجاست که با افزایش سن، ترشح طبیعی این هورمون به دلایلی از جمله استرس، پیری، تغذیه نادرست و ... کاهش می یابد. اما خوشبختانه بعضی از خوراکی ها می توانند در این زمینه تاثیر مثبتی داشته باشند که گنجاندن آنها در برنامه غذایی قطعا به خواب مطلوب کمک می کند.

آناناس

تریپتوفان موجود در آناناس به بدن کمک می کند تا مقدار بیشتری هورمون سروتونین ترشح کند که این ناقل عصبی مسئول انتقال پیام های عصبی به نورون هاست. گرچه این هورمون اساسا موجب احساس سرحالی و خوش اخلاقی می شود اما کاهش سطح آن اختلالاتی در ترشح ملاتونین و آرامش بدن ایجاد می کند.

به علاوه، آناناس حاوی ویتامین ها، مواد معدنی، فیبرها و ترکیبات آنتی اکسیدانی است که فواید بسیاری برای سلامتی طی فرایند هضم و مقابله با رادیکال های آزاد دارد.

موز

موز یک آرام بخش طبیعی برای مغز است و به شل شدن عضلات پس از یک روز تلاش و فعالیت کمک می کند. مقدار بالای تریپتوفان آن نیز در ترشح ملاتونین و خواب مطلوب و نیروبخش مؤثر است.  می توان موز را به تنهایی یا همراه با  انواع آبمیوه ها در برنامه روزانه گنجاند.

جو دوسر

یکی از کامل ترین غلات را باید جو دوسر دانست که برای بهبود کیفیت خواب بسیار عالی است. گرچه شاید مصرف آن به تنهایی چندان هضم راحتی نداشته باشد اما به کنترل اضطراب کمک کرده و عملکرد سیستم عصبی برای احساس آرامش بدن در زمان خواب را تسهیل می کند. مصرف آن به عنوان صبحانه و همچنین شام سبک توصیه می شود.

مارچوبه

مارچوبه سرشار از اسید فولیک و ویتامین C است که برای جذب مناسب تریپتوفان ضروری خواهد بود. مصرف آن در شب مانع از تجمع چربی ها در بدن می شود و عملکرد سیستم گوارش را بهبود می بخشد.

خشکبار

گردو و دیگر میوه های خشک هم خانواده آن سرشار از ملاتونین هستند که مصرف آنها در شب به خواب مطلوب و راحت کمک می کند. اسیدهای چرب امگا 3 نیز ریز مغذی های ضروری برای سلامت سیستم قلبی عروقی و دیگر عملکردهای مهم بدن هستند. البته مصرف این خوراکی ها باید در حد متعادل باشد زیرا کالری بالایی دارند.

پیاز

پیاز یکی از سالم ترین سبزیجات است که باید در برنامه غذایی باشد زیرا سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و اسیدهای آمینه ضروری است. پیاز خواص مدر و تصفیه کننده بدن را دارد که دفع مواد زائد را تسهیل کرده و از بروز بیماری های مختلف پیشگیری می کند. در صورت کم خوابی نیز توصیه می شود حتما مصرف گردد زیرا به حفظ آرامش بدن کمک خواهد کرد.

دانه ها

دانه های خشک و بعضی از میوه ها و سبزیجات منبع غنی ملاتونین و ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند که با تسهیل روند استراحت به تقویت بدن کمک می کنند. بعضی از این دانه ها مانند دانه های کتان و کنجد اسیدهای چرب امگا 3 دارند که تاثیر ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد.

زنجبیل

ریشه زنجبیل در همه جای دنیا شناخته شده است زیرا یک داروی مسکن و ضد التهاب طبیعی است. مصرف دمنوش زنجبیل به تسکین دردها و علائم مرتبط با التهابات بدن کمک می کند. همچنین ادویه ای سرشار از ملاتونین است که در خواب راحت نیز مؤثر خواهد بود.

منبع:www.Ameliore ta sante.fr

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.